Var ska hon svenskregistreras?

Ketrawzc

Trådstartare
Har köpt ett hbl från Lettland utav en hästhandlare, och när jag skulle kolla upp ang. ägarbyte upptäckte jag att hon inte var svenskregistrerad. Så nu funderar jag vart jag ska registrera henne? :)

Sv: Var ska hon svenskregistreras?

Behöver man inte? Men vart ska jag i så fall vända mig för att göra ett ägarbyte?

Du bör väl vända dig till den föreningen som utfärdat hennes pass? I detta fall i Lettland.

Mitt sto är importerat från Lettland och hon hade varit i Sverige ca 8-9 månader när jag köpte henne.
I passet hade inget ägarbyte gjorts av de senaste ägarna (inget när hon blev importerad).
Som ägarbevis gäller mitt köpekontrakt.

Eftersom hon inte var chipmärkt så gjorde jag det och skickade in passet till ASVH, då blev hon svenskregistrerad. Och jag står som ägare i passet.

Så mitt tips är att du vänder dig till ASVH om du vill att hon blir "svensk".

Precis så är det för mig också! Fast hon hade varit i Sveriga i en vecka när jag köpte henne. Inget ägarbyte gjort, eller ett, men det tror jag är mellan 2 personer i Lettland, svårt att se då det är mycket otydlig handstil.
Jag har också chipmärkt henne, så då är det altså bara att skicka iväg passet? Han som gjorde det sa att det funkade som signalementsbeskrivning eftersom han sagt med chippet att hon överenstämde med passet.

Tack för hjälpen! :D

Vi skickade även med tagel, då de ville ha in DNA vid chipmärkningen.
Du kan ju ringa och höra med ASVH vad du ska skicka med, det gjorde jag.
Det kan i vissa fall ta lång tid att återfå passet, därför viktigt att man skickar med rätt uppgifter från början :)

Okej, jag ska ringa & höra med dem på måndag. Lite synd om man skickar iväg passet och sedan måste komplitera med tagel, som sagt ganska mycket slöseri på tid.
På hemsidan står det att man ska skicka iväg passet i orginal tillsammans med "ansökan om pass", där det ska fyllas i hennes uppgifter, ägare osv. Men man får väl inte ett nytt pass, om det gamla är EU godkänt?

Nej, jag fick tillbaka samma pass. Det enda som var ändrat var att chipnumret stod med och att "Swedish Warmblood Association" var stämplat i passet. Så säkrast att fråga först :)

Jag har en från holland o en från litauen, de har sina ursprungspass utan gjorda ägarbyten. Mitt namn står på licenserna o jag har kvitto o köpekontrakt på bägge. Det räcker för mig, varför krångla till det?

Min häst har kvar sitt nummer från Lettland, men fick även ett svenskt reg.nummer.

Måste inte hästen vara svenskregistrerad om man vill tävla högre klasser än lokalt, eller är det något jag drömt?
Och jag skulle alltså inte behöva göra någonting alltså? Jag har kvitto på att hon är såld till min mamma, hon är inte svenskregistrerad och den som står som ägaren är bosatt i Lettland? Jag har chipmärkt henne.
Ägaren ska ju stå i passet, ska man bara skriva dit det själv?

Kan det bli något krångel på något sätt om man väljer att inte genomföra ett ägarbyte, eller inte svenskregistrerar henne?

Du behöver inte omregga för tävling,hästen tävlar på sitt orginal reg nummer hela livet.
Blir inget trassel.

Dobbis/med tävlande importhäst sen 1998

Nej det blir inget krångel o det går utmärkt att tävla högre klasser utan att hästen är svenskreggad.
Du kommer stå som ägare på licensen.
I mina pass står inga ägare öht.

Så jag håller altså bara på att krångla i onödan rent ut sagt? Man skulle kunna säga att pengarna som det kostar att svenskregistrera + ägarbyte är bortkastade? Detta fyller ingen funktion?

Men jag tror att man ska ha ägaren i passet, min veterinär kommenterade iallafall att jag inte hade det när han kollade igenom det.. Fast han sa aldrig om jag skulle skriva dit det själv eller hur det var. I mitt pass står uppfödaren som ägare, och sen tror jag att det har skett ett ägarbyte mellan 2 stycker i Lettland, dock osäker.

Tack för all information! :D

Chipnumret måste väl stå med i passet?
Borde inte det "sparas"/registreras på något vis?

Jo, chipnumret står i passet. Sen har vi fått kuvert och kopior på allt som har skickats in till hästavelsförbundet, så det borde vara ok.

Men just ägare? Måste inte hästens ägare stå i passet?

Passet gäller väl inte som ägarbevis?
Så ett måste borde det inte vara, men kanske är smidigast?:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 316
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?