Var ska jag bo i Stockholm län?

cute_beast

Trådstartare
Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting:
Flytten kommer då gå om cirka ett år, så vi tänkte börja reka nu då vi bara varit i hufvudstaden som turister under helger.
Hans jobb skulle då vara i Kista, och mitt skulle troligen hamna mellan sydväst till nordväst om innerstaden.
Precist, eller hur? :D
Vi är främst ute efter att prova bo någon annanstans som är varmare än här.

Hur vill vi då bo?

  • Vi vill bo utanför vårat jobbområde, så längre inåt, uppåt eller neråt från city.
  • Gärna tåg/pendel/europaväg som går någorlunda direkt mot Kista. Med direkt tänker jag max 40 min (gärna kortare restid) enkel väg.
  • Ett fristående hus. Kan vara helt okej med bara en liten gräsmatta (<500 kvm) så länge som den går runtom huset. Men gärna större så vi kan plantera massa spännande grejer och bygga en härlig trädgård.
  • Pris upptill 2,5 miljoner. Är det ens möjligt?
  • Gärna möjlighet till ett mellanstort Ica/Coop inom promenad/5 min cykelavstånd.
  • Vi är inte intresserade av nattliv och sånt, utan gillar skog och friluftsområden. Vi springer lite, går mycket och cyklar för skojs skull. Pyssla i trädgården ser vi verkligen fram emot. Så finns det ett område för utomhusmotion i närheten är det super.
  • Huset behöver inte vara jättestort, ett "pepparkakshus" duger bra. Behöver vara minst 3 rum, gärna fler.
  • Inget riktigt mygghål. Jag är överkänslig och drar dem till mig, så inte ett område som ex Tärnsjö.
Vilka områden ska vi titta på?
Ge mig också gärna tips på saker jag inte tänkt på som kan vara smart att komma ihåg när det kommer till Stockholm.
:)
 
Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting:
Flytten kommer då gå om cirka ett år, så vi tänkte börja reka nu då vi bara varit i hufvudstaden som turister under helger.
Hans jobb skulle då vara i Kista, och mitt skulle troligen hamna mellan sydväst till nordväst om innerstaden.
Precist, eller hur? :D
Vi är främst ute efter att prova bo någon annanstans som är varmare än här.

Hur vill vi då bo?

  • Vi vill bo utanför vårat jobbområde, så längre inåt, uppåt eller neråt från city.
  • Gärna tåg/pendel/europaväg som går någorlunda direkt mot Kista. Med direkt tänker jag max 40 min (gärna kortare restid) enkel väg.
  • Ett fristående hus. Kan vara helt okej med bara en liten gräsmatta (<500 kvm) så länge som den går runtom huset. Men gärna större så vi kan plantera massa spännande grejer och bygga en härlig trädgård.
  • Pris upptill 2,5 miljoner. Är det ens möjligt?
  • Gärna möjlighet till ett mellanstort Ica/Coop inom promenad/5 min cykelavstånd.
  • Vi är inte intresserade av nattliv och sånt, utan gillar skog och friluftsområden. Vi springer lite, går mycket och cyklar för skojs skull. Pyssla i trädgården ser vi verkligen fram emot. Så finns det ett område för utomhusmotion i närheten är det super.
  • Huset behöver inte vara jättestort, ett "pepparkakshus" duger bra. Behöver vara minst 3 rum, gärna fler.
  • Inget riktigt mygghål. Jag är överkänslig och drar dem till mig, så inte ett område som ex Tärnsjö.
Vilka områden ska vi titta på?
Ge mig också gärna tips på saker jag inte tänkt på som kan vara smart att komma ihåg när det kommer till Stockholm.
:)

Förutom priset stämmer allt in på Tullinge tycker jag.
 
:nailbiting: :crazy: O_o
Aj!
Kanske får utöka möjlig boenderadie...

Alltså, för att tala klarspråk (utgår från seriösa källor jag hört):
Vårt hus ligger i en Sthlms förort, 20 min från T-Centralen. Det är en 80-tals villa, av grannskapet (och mig) ofta kallad "Kråkslottet", inte utan anledningar så att säga. Det är uppskattningsvis värt 5 eller dryga 5 miljoner. Tomten är inte större än andra i området. Och ligger då alltså mitt emellan Stockholm - Södertälje. För 2.5 miljoner för man ingenting i en Sthlms förort, tyvärr :/
 
Tullinge???? Det tar betydligt längre tid än 40 min i rusningstrafiken till Kista.
Nej. Pappa jobbade i Kista förut, och så tillvida det inte var "totalkollaps" på tågen (vilket det väl iof är ibland...:angel:) så tog det runt 40 min. Jag vet inte om det enligt SL skulle ta 39 eller 42 min liksom, men däromkring. Han jobbade centralt i Kista som jag förstod det.
 
Om ni vill till varmare trakter, är just Stockholm nödvändigt? Västra Skåne har väl en hel del jobbmöjligheter också, och jag upplever att priserna faller snabbare med avstånd från städerna än det gör runt Stockholm. Dessutom kan du odla palmer och annat roligt! :D
 
Knivsta mellan Sthlm och Uppsala ? pendeltåg till Kista. Normalstora villor går på runt 4 miljoner i princip oavsett skick. radhusen är nog billigare.
Det är nog möjligt att vi kan betala mer, det är väl bara frågan om hur mycket vi vill betala. Kanske rentav får titta förbi länsgränsen. Vet dock inte om det hjälper prisbilden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp