Var ska jag sätta tömmen?

StinaMolina

Trådstartare
Hej alla bukare:) hoppas att jag satt tråden rätt nu annars får någon flytta den rätt;). Vet att det redan finns många tömkörnings-trådar men hittade ingen som stämmer in på min undring.
Okej, jag är medryttare till en 11årig islandvalack och har just börjat tömköra honom. Dels för att variera med ridningen med något som vi båda tycker är kul, för att förtydliga gas och broms som jag tycker han ibland lyssnar dåligt på och dels för att träna rygg-, mag- och bakdels-muskulatur. Jag har bara kört honom några få gånger på banan på volt och rakt fram(tränare introducerade oss) och en gång ut på tur och är alltså helt nybörjare på detta.

Min tränares förslag är att variera med att köra ut upp och ned över stock och sten och att longeringstömköra över bommar i solfjäder som man kan höja till cavaletti så småningom. Allt för att denne herre snabbt tappar motivationen och behöver mycket beröm och variation för att han ska finna någon mening med träningen.

Nu till min fråga:) var är bäst att fästa tömmarna enligt din erfarenhet?
I remontnosgrimman som man har träns med bett under, eller blir det för stor belastning för långt ner på nosryggen då?
Fästa ihop nosgrimman med bettringen och fästa tömmen i bettringarna?
Bara fästa i bettringarna?
Har ni fler förslag på hur man fäster tömmarna är det välkommet:)
Hoppas ni förstod frågan även om jag skrev väldigt luddigt.mvh Stinamolina:)
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Om jag tömkör med bett, vilket jag i princip alltid gör, så fäster jag alltid tömmen in bettringarna. Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att sätta dom någon annanstans. Däremot har jag provat att tömköra med sidepull och då fäste jag tömmen i sidoringarna vid nosgrimman.
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Okej tack för ditt svar:)jag provade igår när jagtömkörde att sätta tömmen i remontnosgrimman och tyckte han lyssnade rätt bra:) dock lite svårare med förhållningar än med bettet är det någon annan som vet om det kan skada nosryggen om man sätter tömmarna i remontgrimman eftersom den sitter så långt ned?det är det jag grämer mig lite för ifall han skulle bli rädd och rycka till...
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Jag sätter alltid i bettringarna sen löper tömmarna genom ringarna på longergjorden och sen till min hand.

Det beror på hur långt ned du har nosgrimman, men personligen skulle jag vilja säga att jag tycker du ska hissa upp remonten en bit om du tänker använda den som sidepull.

Jag brukar föredra att ha ett sidepull ungefär såhär högt/lågt:

busse%2008%20462.jpg

(bild hittat hos google)

Inte lika högt som en engelsk nosgrimma men inte lika lågt som en remont.
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Ett sätt, om du är rädd för att dra in bettet i mun är att trä nosgrimman genom på samma ställe där bettet sitter fast. Den ska då inte användas till nosgrimma utan vara rejält lös. ska gå enkelt att ta av och på utan att knäppa upp.

Om hästen då vill gapa så får du helt enkelt vara mjukare med handen och ge mera eftergift. Nosgrimma för nosgrimmans skull harjag aldrig förstått mig på.

Ptr
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Tack så mycket för svaren:) men förstod inte riktigt hur du menar med att trä nosgrimman genom på samma ställe där bettet sitter fast , lite trögfattad:angel:
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Och jag som försökte förklara enkelt!

Lägg i nosgrimman samtidigt som du sätter fast bettet. Du kan även ta en annan rem och då ta bort nosgrimman helt.

Ptr
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Kom bara ihåg att remmen ska sitta löst! Den ska vara så lös att hästen kan äta med tränset på.

Ptr
 
Sv: Var ska jag sätta tömmen?

Ja okej nu tror jag jag fattar:p ska nosgrimman igenom bettringarna?Eller krånglade jag till det nu:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp