Bukefalos 28 år!

Var ska vi åka i slutet av oktober?

Alanis

Trådstartare
Kan Buke hjälpa oss?
Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som ligger nära, vi ska vara borta max en vecka så tidsomställning och långflygning går bort. (om inte någon kan argumentera starkt för detta)
Vi är två vuxna och två barn. Barnen klarar flerkilometersvandringar om man kan varva det med bad och glass. Det behöver inte vara så varmt för min del. Gärna 18-25 grader, någon regndag är OK. Barnen uppskattar om det går att bada i uppvärmd pool utan att frysa ihjäl. Jag vill gärna få medelhavskänslan med syrsor och ljumma kvällar. Jag vill gärna bo nära eller i stad så att man får citykänsla. hyr gärna bil eller åker kollektivt för utflykter.

Ställen som diskuterats:
-Madeira -barnen kan köpa det maa Ronaldo men det är nog ganska mycket naturupplevelser för oss vuxna som inte barnen är lika glada för.
-Sicilien -vi har varit på Sardinien och älskade det. klimatet så års?
-Balkan En större stad vid havet? Klimatet så års?
-Mallorca -vårt hetaste alternativ. Men har läst att det regnar en del i slutet på oktober. Vill bo nära Palma så att man kan få stadskänsla.
-finns det bra argument för Kanarieöarna?

Andra förslag överväges såklart tacksamt!!
 
I slutet av oktober är det ostabilt på de flesta destinationer inom rimligt avstånd tyvärr.

Oman kanske? Eller UAE? Lång flygtid men inte så stor tidsskillnad.
 
Spanska sydkusten. Har varit i Nerja flera gånger den tiden och det har varit 20-25 grader med nån enstaka regnig dag.
 
I slutet av oktober är min uppfattning att det börjar bli blåsigt och ostabilt runt medelhavet. Har varit på Kanarieöarna då och det var sol men lite blåsigt. Har även varit på Rhodos och Kroatien den tiden och det var okej men jag skulle inte välja det om man vill ha sol och badsemester.
Sen generellt sett stannar väl värmen kvar längre i östra medelhavet såsom Turkiet, Cypern vissa grekiska öar. Vissa ställen börjar ju stänga ner i alla fall för charterresor.
Ni kan inte tänka er att lägga resan tidigare alternativt vara beredd på att det blir lite blåsigt.
 
Senast ändrad:
Tack för fina svar!
Jag kan tyvärr inte tidigarelägga resan. Däremot har jag inget emot lite ostadigare väder. Jag vill inte sola och bada. Dvs blåst och lite regnskurar är helt ok för mig. Barnen vill dock kunna bada och det kan man ju om det är 20 grader någon dag och varmt vatten.
 
Tack för fina svar!
Jag kan tyvärr inte tidigarelägga resan. Däremot har jag inget emot lite ostadigare väder. Jag vill inte sola och bada. Dvs blåst och lite regnskurar är helt ok för mig. Barnen vill dock kunna bada och det kan man ju om det är 20 grader någon dag och varmt vatten.

Jag skulle inte välja Mallis så sent på hösten, men Cypern är nice. :)
 
Teneriffa eller annan Kanarieö om vädret är viktigt. Jag har bara erfarenhet från Puerto de la Cruz på Teneriffa; där badar man i stora havsbassänger och det bör tilltala barnen - vi gillade det. De är inte uppvärmda, men i oktober är de säkert badbara. Vi var där i februari och det var ok då. Annars finns det ju uppvärmda pooler på de flesta hotellen om havsbassängerna är för kalla. Trevlig stad med en hel del restauranger. Många bofasta, så det stänger inte ner för säsongen.
 
Den tiden på året skulle jag välja Kanarieöarna - jag älskade Lanzarote. Alla öar har ju sina sevärdheter, så kolla vad ni skulle vilja se/göra och vilken ö som passar er bäst. Och annars östra Medelhavet - Cypern eller Turkiet typ. Jag har varit i Turkiet okt/nov och det är typ 20-25 på dagen och skönt i solen, men när solen går ner blir det ganska kyligt. Vattnet är fortfarande varmt dock så bada kan man nog absolut göra.
 
Kan Buke hjälpa oss?
Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som ligger nära, vi ska vara borta max en vecka så tidsomställning och långflygning går bort. (om inte någon kan argumentera starkt för detta)
Vi är två vuxna och två barn. Barnen klarar flerkilometersvandringar om man kan varva det med bad och glass. Det behöver inte vara så varmt för min del. Gärna 18-25 grader, någon regndag är OK. Barnen uppskattar om det går att bada i uppvärmd pool utan att frysa ihjäl. Jag vill gärna få medelhavskänslan med syrsor och ljumma kvällar. Jag vill gärna bo nära eller i stad så att man får citykänsla. hyr gärna bil eller åker kollektivt för utflykter.

Ställen som diskuterats:
-Madeira -barnen kan köpa det maa Ronaldo men det är nog ganska mycket naturupplevelser för oss vuxna som inte barnen är lika glada för.
-Sicilien -vi har varit på Sardinien och älskade det. klimatet så års?
-Balkan En större stad vid havet? Klimatet så års?
-Mallorca -vårt hetaste alternativ. Men har läst att det regnar en del i slutet på oktober. Vill bo nära Palma så att man kan få stadskänsla.
-finns det bra argument för Kanarieöarna?

Andra förslag överväges såklart tacksamt!!
Jag håller med övriga om att medelhavet är osäkert och/eller nedstängt med få undantag. Sicilien kan bli en vecka med sol och 20+ eller ihållande hällregn i flera dagar (inte svenskt sommarregn). Skulle inte välja det för en kort semester. Ni bör nog välja en större ort som inte stänger ner helt eller har stor bofast befolkning. Malta har jag fin erfarenhet av från november. Poolerna badbara trots att de inte var uppvärmda. Varmt vissa dagar men inte helt pålitligt väder. Varmt i havet. Ungefär samma erfarenhet från Madeira i oktober. Min gissning är att ni har Kanarieöarna, Malaga, Malta och ev Cypern att välja på i Europa. Tunisien, Marocko, Israel, Egypten på ung samma avstånd. Aten med dagsutflykter skulle också kunna vara ett alternativ.
 
Oman eller UAE, ingen direkt tidsskillnad och inte heller sa langt bort, bra destinationer bada tva for en kortare semester.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 111
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp