Var ska vi resa?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag, mamma och lillebror (14 år) tänker lämna landet i mellandagarna/nyår, men vi vet inte var - så nu vänder jag mig till er :D

Vi vill hålla oss på den här sidan atlanten. :D
Vi vill ha en ganska billig resa.
Vi är inte sola-bada-turista-typer, utan vill hellre åka till ställen med intressant kultur, intressant mat, intressant historia osv.
Inte för varmt men gärna uppehållsväder (eller garanterat vinterväder, men inget regn och blask).
En "säker" plats, pga att lillebror ska med. Jag och mamma skulle i princip kunna åka till krigsländer, men mamma vill inte dra med en 14-åring till ett osäkert ställe. (Sedan är allt såklart relativt, men inte Syrien eller Nord-Korea :D )
Vi vill gärna se något nytt (dvs. inte London, Norge, Danmark, Tyskland, Kroatien, Bosnien, Grekland).

Har ni några förslag?

Jag har funderat lite på Litauen eller Polen - det är två länder jag gärna vill besöka (men jag vill väl resa hela jorden runt egentligen...), men frågan är väl hur vädret är där i december... Har också tänkt lite på Moldavien, men det har ganska dålig koll på... Någon?
Mamma har funderat på södra Spanien, dock verkar det ganska dyrt?
Någon som har varit i Italien i december? Hur är vädret? Mycket turister?
 
Sv: Var ska vi resa?

Istanbul kanske? Lite längre bort visserligen men staden är helt fantastisk när det kommer till mat och kultur. Dessvärre är nog vädret inte riktigt på topp just under den tiden på året.
 
Sv: Var ska vi resa?

Krakow är en jättemysig stad! Inte helt säker på hur vädret är i december dock, men finns mycket att se och många trevliga restauranger så det rekommenderar jag verkligen :)
 
Sv: Var ska vi resa?

Barcelona! Var där förra nyår och det var bästa nyårsresan hittills :) Jag och sambon brukar alltid åka ut och resa över nyår.

Barcelona är nog den bästa staden att åka till i Europa under just den perioden. Det är (relativt) varmt, och väldigt lite regn jämfört med andra ställen i Europa (har kanske att göra med att Pyrenéerna ligger precis där så regnet från Atlanten inte orkar sig över bergskedjan och därför trillar ner innan det når Barcelona?). Vi pratade med många om just vädret i Barcelona när vi var där och det var flera som sa att Barcelona (och området runt om kring) var den bästa platsen att befinna sig på rent vädermässigt under december-januari :)

Vi var där i fyra dagar och vi hade sol och 15-18 grader varje dag. Jättevacker stad där det finns mycket att se och göra. Hur trevligt som helst :) Rekommenderas varmt! En av mina favoritstäder i Europa hittills. Men det kanske inte är tillräckligt spännande för er :)
 
Senast ändrad:
Sv: Var ska vi resa?

Ska följa tråden för jag och sambon har inte bestämt årets resa ännu. Vi har ungefär samma kriterier som er! :) Efter det underbara "vårvädret" i Barca har vi blivit bortskämda, och jag vet inte riktigt var vi ska åka till i år... Börjar bli bråttom att boka snart...
 
Sv: Var ska vi resa?

Jag skulle också rekommendera Barcelona :)

Jag bodde där från september tom februari förra året. Regnade som sagt väldigt lite, och det kallaste vi mätte under den tiden var 6 C, dock vid 2 på natten, så på dagarna är det varmare. Det känns lite konstigt att gå på julmarknad i enbart tjocktröja, men det är så skönt! :)

Det finns så mycket att göra där dessutom, och är ändå relativt billigt, både att resa dit och att leva där!

Om ni vill ha tips delar jag gärna med mig! Ett tips är att åka till en stad som heter Sitges som ligger 30 min nedanför Barcelona. Lite dyrare dock, men väldigt fin stad! :)
 
Sv: Var ska vi resa?

Vi var i Marocko häromåret, i början av december, och tyckte det var jättebra. Varmt och skönt, men inte svettigt! Om jag hade åkt dit igen hade jag nog valt att utgå från Essaouria, och gjort utflykter därifrån, till Marrakech tex.
Trevliga människor, inte jättelångt att flyga och fantastisk mat!
 
Sv: Var ska vi resa?

Åh, berätta mer! Har varit lite inne på Marocko nämligen. Jag var dock i Egypten i våras och det gillade jag inte alls, men jag har förstått att det är ganska annorlunda i Marocko?

Vi har väl mest funderat på att åka till Casablanca i så fall, men det kanske är helt fel?
 
Sv: Var ska vi resa?

Vi bodde i Agadir, som var trevligt och i bra storlek, men man får vänja sig att ignorera försäljarna. ;) Essaouria var helt annorlunda, mycket mer avslappnat och inga påstridiga försäljare. Casablanca vet jag tyvärr inget om, vi valde att åka på en tvådagars utflykt till Marrakech istället, som var en härlig stad där det fanns mycket att se. Vi var också på en tur uppe i bergen.
Och en eftermiddag var jag på en tvåtimmars ridtur och galoppade på stranden. :)
 
Sv: Var ska vi resa?

Även jag rekomenderar Marocko! Har förvisso bara varit i Marrakech, men jag gillade verkligen den staden. Härlig atmosfär, mycket att se och göra, många trevliga restauranger och allmänt intressant. Och det finns så många mysiga riads (hotell). Angående prisivån så blir det vad man gör det till, det finns allt från jättebilligt till väldigt exklusivt. Generellt är dock prisnivån lägre än i Sverige. I december bör det vara rätt trevligt väder också. Man kan lätt spendera flera dagar i Marrakech, sen ska det ju även vara rätt så lätt att göra utflykter till bergen/kusten. Jag tycker dock att trafiken var rätt så obehaglig så jag är glad att vi stannade i Marrakech.

En annan trevlig och intressant stad är Rom. Har inte varit i Rom i just december, men vädret bör vara helt okej. Oändligt mycket att se och göra och såklart mycket god mat. Inte så billigt, men samtidigt är ju utbudet i storstäder stort och utgifterna blir vad man gör de till.

Angående Polen, som du är inne på, så är det ett intressant resemål. Krakow en fantastisk stad. Är säkert jättemysigt kring jul, men skulle inte sätta så stora förhoppningar till vädret. Jag har varit i Krakow i slutet av november och det var inte alls mysigt vädermässigt. Fruktansvärt rått och kallt (för att fortfarande vara en bra bit över nollstrecket). Jag gillar även Warszawa, men då var det vädret då...
 
Senast ändrad:
Sv: Var ska vi resa?

Jag säger också Barcelona - eller varför inte Portugal, Porto ska enligt bekanta vara en trevlig stad (har inte varit där själv).
Istanbul är annars, som någon redan sa, en trevlig stad med massor att se.
Eller varför inte södra Frankrike?
 
Sv: Var ska vi resa?

Halv KL

Jag å andra sidan har bara hört dåligt om Marocko O_o Jag har iofs nte varit där så jag kan egentligen inte uttala mig. Det jag har hört är att befolkningen endast pratar arabiska och franska, och att de hela tiden försöker lura en på pengar. Har även fått höra om en taxiresa där chauffören rökte på i bilen :crazy:. De kan ju iofs ha haft otur.. De var i Marrakech.
 
Sv: Var ska vi resa?

Är det en enskild individs/enskild grupps uppfattning eller flera olika individers, oberoende av varandra, uppfattning? :)

Ang. "lura på pengar"; är det inte så generellt att många svenskar känner sig lurade när de kommer till ett land där priser inte är fasta? Och personligen gör det inte så mycket för mig om det är lite kruxigt att hanka sig fram rent språkligt. Rökandet har jag dock förstått är väldigt utbrett.
 
Senast ändrad:
Sv: Var ska vi resa?

Oj, tänka sig att en så stor stad rymmer en dålig taxichaffis. Det hade jag aldrig kunnat tänka mig! Och så överförskräckligt gräsligt av människorna där att tala sitt modersmål och ett till stort internationellt språk. Att de ens har mage till det! Här i Sverige talar vi ju alla minst tre språk -så att vi kan kommunicera med alla turister ordentligt!
 
Sv: Var ska vi resa?

Det är två olika grupper, så det är ju absolut ingen generell uppfattning. Och eftersom jag inte har varit där själv kan jag ju som sagt egentligen inte uttala mig :) Jag ville mest påpeka att jag har hört negativt när andra här i tråden endast hade hört positivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Var ska vi resa?

Det är så tråkigt att du väldigt ofta svarar så otrevligt mot folk. Jag brukar inte svara på dina inlägg eftersom jag vet att jag endast kommer få ett snäsigt svar tillbaka. Jag skrev ju inte att såhär är det, utan jag skrev ju faktiskt tom att jag egentligen inte kan uttala mig, men jag ville ändå dela med mig om vad jag har hört. Om jag i en tråd frågade om olika turistmål skulle jag vilja ha både positiva och eventuella negativa sidor. De delarna som JAG tog upp tycker jag var viktiga för mitt val av turistmål. Synd att det inte var viktiga delar för just dig, men du är väl inte TS av den här tråden? Om TS inte tycker min info är relevant behöver hon/han inte använda sig av den.
 
Sv: Var ska vi resa?

Förlåt, men jag tyckte att ditt inlägg var så märkligt så därför reagerade jag. Att berätta att nån har haft en dålig taxichaffis och att folk "bara" pratar arabiska och franska känns i mitt tycke väldigt konstigt.

Men absolut, jag ber om ursäkt. Det är jättebra att TS får veta om att det finns en risk för att hon får en dålig taxichaffis eller att folk inte pratar engelska så att hon kan välja bort såna resmål där det finns risk för att hon utsätts för just det. Det blir ju lite svårt att hitta bra resmål då kan jag tänka mig, i alla fall den här tiden på året, men då kan hon ju i alla fall ha det i åtanke.
 
Sv: Var ska vi resa?

*KL*

Tacl för alla svar hörrni! Kom gärna med fler :D

Vi tittar just nu lite mer på Barcelona - det verkar kunna möta många av våra krav (och lillebror som är fotbollsfantast var inte svårövertalad) - så är det någon som har några bra tips på måsten där tas de gärna emot. :)
 
Sv: Var ska vi resa?

Åh, Barca är jättefint verkligen! :) Jag har inga bra tips alls faktiskt, minns knappt hälften vi gjorde men det är en jättetrevlig stad att promenera omkring i.
 
Sv: Var ska vi resa?

La sagrada familia - Kyrkan
Park Güell - Gaudis park
L'aquarium - Akvarium med bla hajar och pingviner :D
El corte ingles - Shoppingcenter
La rambla - Shoppinggatan
El gotic - Mysigt område nära ramblan med shopping och små caféer
Katedralen - Ligger i el gotic, har dock aldrig varit inne
Montjuic - Berg/park med fin utsikt. Skulle kanske rekommendera att åka upp, och inte gå.
El olympic om man vill gå på bio :)
Casabatlló - Också ett av gaudis verk
Picasso muséet - Dock längesen jag var där
Sedan finns det ju massa andra muséer men det är inte riktigt min grej :)
Och Camp Nou såklart om ni har en fotbollsintresserad med :D

Och ni borde som sagt åka till Sitges som ligger 30 min utanför bcn med tåg. Då åker man från tågstationen Sants som ligger inne i Bcn. En liten stad med mysiga affärer och caféer, en fin kyrka, fin strand :) Inte lika turistigt som bcn!
 

Liknande trådar

Äldre Med en vecka kvar till semifinal 2 i Eurovision Song Contest är det nu dags att även starta denna inför-tråd :banana::banana::banana...
Svar
12
· Visningar
505
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mina helger börjar alltid fredag kväll med ridning av fröken frieser och i fredags var hon verkligen rolig att rida. Det snöade och det...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp