Var slänga plastpåsarna??

De här varianterna finns här:
  • Fyrfack 370 literskärl, tömning: kärl 1 varannan vecka, kärl 2 varannan vecka: 3550 kr
  • Fyrfack 370 literskärl, tömning: kärl 1 varannan vecka, kärl 2 var fjärde vecka: 2800 kr
  • Fyrfack 370 liters kärl, tömning: kärl 1 var fjärde vecka, kärl 2 var fjärde vecka: 2524 kr
    Kräver godkänd ansökan. Blankett för utsträckt hämtningsintervall
  • Extrakärl: 190 l kärl, tömning varannan vecka: 1124 kr (kräver fyrfacksabonnemang)
  • Osorterat avfall: 190 l kärl, tömning varannan vecka: 3917 kr
  • Osorterat avfall: 370 l kärl, tömning varannan vecka: 4674 kr
Här töms de varannan resp. var fjärde vecka för 1580 kr
140 L brännbart + 140 L matavfall med samma tömning 2230 kr
Går att göra tillval för extra plast, papper, brännbart.
 
Vad är det för plast, alltså hur kan det bli så mycket? Jag slänger nog en kasse plast i månaden.
Eftersom det är plast överallt!
Medicinburkar är i plast, tomaterna kommer i plasttråg, mitt te har plast runt folieförpackningen, frysmat förpackas i plast. Tidskrifter kommer i plastomslag. Det är plast överallt!
Men så är jag också väldigt nitisk i mitt återvinnande. :) Minsta lilla plastbit åker i hinken.
 
Eftersom det är plast överallt!
Medicinburkar är i plast, tomaterna kommer i plasttråg, mitt te har plast runt folieförpackningen, frysmat förpackas i plast. Tidskrifter kommer i plastomslag. Det är plast överallt!
Men så är jag också väldigt nitisk i mitt återvinnande. :) Minsta lilla plastbit åker i hinken.
Jag håller med dig. Det ÄR verkligen plast överallt när man börjar fundera på det! Det blir mycket från vårt tvåpersonershushåll också.
 
Eftersom det är plast överallt!
Medicinburkar är i plast, tomaterna kommer i plasttråg, mitt te har plast runt folieförpackningen, frysmat förpackas i plast. Tidskrifter kommer i plastomslag. Det är plast överallt!
Men så är jag också väldigt nitisk i mitt återvinnande. :) Minsta lilla plastbit åker i hinken.
Jag sorterar också jättenoga men jag köper nog mest frukt och grönt i lösvikt dvs ingen förpackning, och fryst är typ hälften i kartongsförpackning. Det som är plast brukar vara mjukplast och det tar ju ingen plats alls. Pappersförpackningar får jag enormt mycket av.
 
Jag sorterar också jättenoga men jag köper nog mest frukt och grönt i lösvikt dvs ingen förpackning, och fryst är typ hälften i kartongsförpackning. Det som är plast brukar vara mjukplast och det tar ju ingen plats alls. Pappersförpackningar får jag enormt mycket av.
Ja det bror väl på vad man köper. jag tycker allt är i plast. Osten är i plast och behöver en egen plastpåse när man öppnat förpackningen. Feta använder jag en del och den är i plast, likaså hallumin. Och de frysta ärterna och broccolin. Till och med glödlampor är förpackade i plast :banghead:
Ändå köper jag inte påsar i affären utan tar med egen.

Sommartid går jag ut i egna landet och hämtar mat. Då blir det betydligt mindre :)
 
Ja det bror väl på vad man köper. jag tycker allt är i plast. Osten är i plast och behöver en egen plastpåse när man öppnat förpackningen. Feta använder jag en del och den är i plast, likaså hallumin. Och de frysta ärterna och broccolin. Till och med glödlampor är förpackade i plast :banghead:
Ändå köper jag inte påsar i affären utan tar med egen.

Sommartid går jag ut i egna landet och hämtar mat. Då blir det betydligt mindre :)
Osten kan man väl ha i en glasburk/glaskupa? Så gjorde jag när jag åt ko-ost och även numera de få gånger jag köper vegansk ost. Mm, jag tar också med egna påsar till affären och även hemma använder jag tvättbart eller diskbart.
 
Vad är det för plast, alltså hur kan det bli så mycket? Jag slänger nog en kasse plast i månaden.
Mathemmar min mat så jag styr inte över sånt. Intressant nog är ekoprodukter (vilket vi ofta använder) ofta packade i plast. Hundens mat (färskfoder och torrfoder) är också packad i plast. Kattmaten är packad i plast. Brödpåsar i plast. Ja jag kan fortsätta i all oändlighet tror jag.
 
Vi kan välja att ha grön+brun tunna dvs. brännbart/matavfall eller två stora svarta med fack (som alla är redigt överdimensionerade om man inte är en högkonsumerande familj, typ).

De svarta kom samtidigt som den bruna när de började samla in matavfall och då fick man välja. Det är en uttalad strategi att de gröna ska vara dyrare för att man förutsätts vara miljöbov om man använder dem. (men folk kan lika gärna dumpa osorterade påsar i sina svarta kärl, och jag vet flera som vill ha dem bara för att de tar mindre plats)

För mig är det oändligt enklare att ta med förpackningarna när det passar än att behöva hålla reda på datum och joxa med tunnor som är inkompatibla med terrängen. (Vi har en så bra inlämning att jag kan hiva innehållet i en hel ikea-kasse med mjölkpaket i ett svep utan att behöva peta in i hålet. :))

Åh, det blir jag avundsjuk på...! Vi har sån där man måste peta in styckvis :meh:

Får hoppas det blir olika valmöjligheter här med!
 
Vi har precis fått nya sk fyrfackskärl fört sophämtningen. Dvs ALLT hamnar i soptunnorna; två olika tunnor för olika innehåll (sammanlagt 8 fack i 2 olika tunnor). Jättebra, men... Tidigare har vi slängt ALL plast i plastcontainern vid återvinningsstationen. Nu ska bara hårdplast slängas i plast-delen i vår personliga fyrfackstunna, medan mjukplast ska slängas i facket för rtestavfall, dvs förbränning. Det känns lite ovant och inte helt bekvämt. Det innebär ju t.ex. att alla plastpåsar bara ska brännas, inte återvinnas. Nu försöker vi dra ner på all plast, men vissa saker kommer ju alltid i plastpåsar. Är det FEL att slänga dessa, fortfarande, i plastfacket ist för i restavfallsfacket?

Jag tänker ju alltid att våra evinnerliga plastpåsar ska återvinnas och inte brännas.
Mjukplast återvinns generellt inte utan bränns. Problemet med det är att det är för många olika plastsorter hos den typen av förpackningar för att det ska gå att göra någonting nytt av det utan att lägga stora summor på sortering och testning av vilken sammansättning plasten i varje påse eller förpackning har först.
 
Eftersom det är plast överallt!
Medicinburkar är i plast, tomaterna kommer i plasttråg, mitt te har plast runt folieförpackningen, frysmat förpackas i plast. Tidskrifter kommer i plastomslag. Det är plast överallt!
Men så är jag också väldigt nitisk i mitt återvinnande. :) Minsta lilla plastbit åker i hinken.
Det gör vi också, minsta lilla plastbit åker i hinken.
Men jag är samtidigt en jävel på att komprimera.

Det här är en normal sjudagar-veckas sopor härifrån, två personers hushåll:
Hårdplast, mjukplast, pappersförpackningar till tunna 2 - och lite restavfall (soppåsen i köket) för tunna 1:

qwerty.jpg
 
Åh, det blir jag avundsjuk på...! Vi har sån där man måste peta in styckvis
Ja, den är ju inte menad så egentligen... :angel:
Vi har en ovanligt centralt placerad ÅVC och där tar de förpackningar i "riktiga storkontainer" som är uppställda nedanför där man står. Plank framför med hål sa man är utanför området och kan slänga oberoende av öppettider. Bättre hål än insamlingarna ute på stan, dessutom råkar man inte ut för att det är fullt.
Greppar man i botten på en kasse kan man hiva den över planket och låta allt trilla ur. :idea:
 
Det gör vi också, minsta lilla plastbit åker i hinken.
Men jag är samtidigt en jävel på att komprimera.

Det här är en normal sjudagar-veckas sopor härifrån, två personers hushåll:
Hårdplast, mjukplast, pappersförpackningar till tunna 2 - och lite restavfall (soppåsen i köket) för tunna 1:

Visa bifogad fil 68057
Jag tänker mig att det snabbt skulle bli fullt... Men har inte testat. Vi har betydligt mer sopor på en vecka dock, 4 pers+katt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp