Var tvättar ni era hästsaker?

Hur vi tvättar våra hästsaker?

  • Lämnar in på grovtvätt

    Röster: 23 19,0%
  • Tvättar för hand

    Röster: 21 17,4%
  • Tvättmaskin i stallet

    Röster: 29 24,0%
  • Tvättar allt hemma i hushållets maskin

    Röster: 50 41,3%
  • Tvättar mindre saker i hushållets maskin (t.ex. benskydd, lindor)

    Röster: 50 41,3%
  • Tvättstuga i bostadsrättsförening

    Röster: 12 9,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    121
Jag glömde, bästa tricket mot hästlukt är ättika, kör några matskedar i alla stalltvättar och även andra saker som börjat lukta unket :love:
 
Hur gör du då? Blir det inte massa skum av tabletten? :eek:
Nej det blir det inte. Det blir ju inget skum i diskmaskinen heller av en diskmaskinstablett. Jag lägger bara diskmaskinstabletten i trumman. Ättiksspriten häller jag i sköljfacket som vanligt. Jag läste någonstans någon gång att diskmaskinstablett och 95 graders tvätt är det bästa sättet att få en tvättmaskin ren och det stämmer :)
 
Allt som går i maskinen, tvättas hemma. Sambon har inte så mycket att säga till om där 😇
Större täcken spolas av/dvs tvättas för hand.

När jag bodde i hyreslägenhet tvättade jag häst först, sen mina egna vanliga kläder.
 
Jag funderade precis på att skapa en sån här tråd. Jag har fått tvätta allt för hand (alternativt lämna bort täckena för tvätt) och det har varit asjobbigt och något jag dragit mig för. Men nu bor jag själv, och funderade på om jag kan köra lättare grejer i maskinen (schabrak och lindor). Det verkar ju som att många gör det på svaren i den här tråden? Jag tycker jag är hyfsat noga och borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur, men man kanske även kan dammsuga dem innan man häver in det i maskinen?

Mina egna ridkläder tvättar jag redan i maskinen. Det fick jag även göra i föräldrarnas maskin.
 
Jag funderade precis på att skapa en sån här tråd. Jag har fått tvätta allt för hand (alternativt lämna bort täckena för tvätt) och det har varit asjobbigt och något jag dragit mig för. Men nu bor jag själv, och funderade på om jag kan köra lättare grejer i maskinen (schabrak och lindor). Det verkar ju som att många gör det på svaren i den här tråden? Jag tycker jag är hyfsat noga och borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur, men man kanske även kan dammsuga dem innan man häver in det i maskinen? Mina egna ridkläder tvättar jag redan i maskinen. Det fick jag även göra i föräldrarnas maskin.


Det kan du absolut göra!

För maskinens hållbarhets skull, så var lite extra noga bara med att rengöra filtret /ventilen (vad nu det benämns)
 
Jag funderade precis på att skapa en sån här tråd. Jag har fått tvätta allt för hand (alternativt lämna bort täckena för tvätt) och det har varit asjobbigt och något jag dragit mig för. Men nu bor jag själv, och funderade på om jag kan köra lättare grejer i maskinen (schabrak och lindor). Det verkar ju som att många gör det på svaren i den här tråden? Jag tycker jag är hyfsat noga och borstar av schabraken på insidan efter varje ridtur, men man kanske även kan dammsuga dem innan man häver in det i maskinen?

Mina egna ridkläder tvättar jag redan i maskinen. Det fick jag även göra i föräldrarnas maskin.
Det man ska tänka på är vikten när grejerna är blöta så att man inte förstör sin maskin med för tunga grejer. Dvs. man kan inte lägga in en full maskin om det är material som drar åt sig mycket vilket täcken ofta gör. Man behöver också tänka på balansen i maskinen, annars kan den inte centrifugera alternativt att maskinen slår sönder sig själv i försöken. Man bör också tejpa spännen eller på annat sätt skydda maskinen från diverse spännen. Det är inte kul när något spänne har gjort ett hål i trumman lite större och sedan pga det gör sönder en massa kläder.
 
Det man ska tänka på är vikten när grejerna är blöta så att man inte förstör sin maskin med för tunga grejer. Dvs. man kan inte lägga in en full maskin om det är material som drar åt sig mycket vilket täcken ofta gör. Man behöver också tänka på balansen i maskinen, annars kan den inte centrifugera alternativt att maskinen slår sönder sig själv i försöken. Man bör också tejpa spännen eller på annat sätt skydda maskinen från diverse spännen. Det är inte kul när något spänne har gjort ett hål i trumman lite större och sedan pga det gör sönder en massa kläder.

Men om jag bara tvättar schabrak och benlindor (det vill säga tunnare saker utan spännen) borde det vara okej? Täckena kan jag fortsätta bråka med för hand eller lämna bort.
 
Ridkläder, schabrak/vojlockar, tunnare täcken och eksemtäcken tvättas i tvättpåse i vår vanliga maskin. Tjocka täcken använder jag knappt så det tvättas inte :angel:
 
Men om jag bara tvättar schabrak och benlindor (det vill säga tunnare saker utan spännen) borde det vara okej? Täckena kan jag fortsätta bråka med för hand eller lämna bort.
Absolut :) Är maskinen bara tillräckligt stor är det inga problem att tvätta grejer med spännen heller. Jag tejpar med silvertejp och det har alltid gått bra :)
 
Jag kan banne mig inte tvätta i hemmamaskinen. Jag har testat eftersom jag har en som kan ta 10 kg tvätt. Det räcker med lindor och schabrak för att tvättmaskinen ska vara full med grus (jo, jag har borstat) och en enorm mängd hår.
Håret försvinner INTE efter en tom tvätt. Inte ens med två tomma maskiner efter.

Det blir till kompanionen som fultvättar i gemensamma hos dem. Jag vill ha en stallmaskin som bara är för stallprylar.........men, var ska den stå......?:confused:
 
Jag kör bara beskydd hemma (bortsett från ridkläder, handskar, flugluvor etc) Sambon gråter blod ändå. Med tanke på hur maskinen ser ut efteråt skulle jag aldrig köra schabrak eller tunna täcken i den. Det kör jag i samfällighetens grovtvättstuga - sista tvättpasset för dagen så att jag kan rengöra maskinen och köra den tom en gång innan morgonens nästa tvättid.

Utetäcken lämnar jag in på tvätt.
 
Efter tips i tråden har jag skickat efter tvättsäcken som det tipsades om. Då borde väl problemen med grus och hår i maskinen försvinna?
 
"allt" för mig innebär i praktiken schabrak, ev lindor, stallhanddukar och ev grimmor. Täcken lämnar jag in till närmsta täckestvätt. Om det är mycket grus/lera på grejerna får de ligga på skölj i badkaret innan. Det händer iofs inte så ofta. Skydd sköljs för hand i stallet.

Sedan brukar jag köra en tom maskin alternativ bara mina kläder tvätten efter "häst-tvätten".
 
Jag tvättar det mesta hemma, men jag har en (gammal) maskin i stallet också fast jag tycker den börjar bli dålig så hemma är bättre. Gällande grus torkar jag ur det där gummivecket bara och kör en tom maskin efteråt.

Utetäcken tvättar jag för hand i balja med såpa och en borste, funkar utmärkt. Ska de lagas eller likande lämnar jag dem hos en tvättare som lagar också, men jag tycker det blir lite dyrt att lämna kanske 15 utetäcken a 100 spänn där:angel:
 
Det var lite snäva alternativ att rösta på.
Jag tvättar "allt som får plats" hemma i vår vanliga tvättmaskin (dvs, schabrak och tunnare/mindre täcken- och allt mindre än det), men stora tjocka vintertäcken och kanske extremt skitiga täcken lämnar jag på tvätt på ridskolan, som har tvättmaskin och tar emot.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 897
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp