Vår valp kissar på sig när hon skall hälsa på folk.

M

mellon

Vad kan man göra åt det.
Hon är med mig på jobbet, och det kommer
ofta in människor, plus de som jobbar med mig
förståss. Och valpen är söt, och alla vill klappa.
Då får jag stå beredd med moppen, det är lite
pinsamt förståss, hela hunden luktar ju, för hon
viftar kraftigt på så att kisset flyger flera meter
rund och hela hennes bakparti blir vått.

Hon är nu 3 månader gammal, och jag tror hela tiden
att det skall sluta. Men det gör det ju inte. Hon är
förövrigt inte rumsren heller. Jag tar ut henne ofta,
efter alla konstens regler; sovit, lekt, ätit, druckit
osv.. På jobbet sitter hon på en liten yta, inte heller
det hjälper.
Finns här någon som haft samma problem?

tjing !
 
Ja du, inte vet jag om du får ut något vettigt av mitt svar.
Hon är nog egentligen för liten för att vara med på jobbet. Jag har hört att vissa arbetsplatser har gränsen 5 månader.
Sen vet jag ju inte hur du har det på ditt jobb. Har du eget rum?
Din lilla vovva blir så till sig i trasorna när det kommer folk att hon helt inte kan hålla sig. Min 4-åring höll på så tills hon blev 2 år.
Vad jag skulle gjort med min var att redan från början inte låta henne hälsa på alla som kom framrusande för att hälsa på den gulliga valpen, stoppat dem på halva vägen. Jag skulle tränat passivitet ännu mera. Jag skulle tränat mera på att passera folk utan att något hände. Vilket iofs inte är det lättaste då det alltid kan dyka upp någon främmande som inte vet om ditt problem.
Kan du inte illa kvickt anmäla dig till en valpkurs? Dagens kurser är inte vilda promenader där alla valpar rusar omkring hej vilt, utan övningar på att bygga upp samspelet mellan mellan valp/ägare. Sen får nu instruera alla som kommer till dig att de skall nonchalera valpen.
Hoppas du finner en lösning.
 
Tala om för folk att de inte får hälsa på henne, det är enda sättet att dämpa hennes förväntningar. Hon är inte mogen att hålla sig än, så hon skall inte utsättas för situationer där hon konstant misslyckas. Sätt upp en stor lapp och förklara att hon passivitet-tränas. Både hon och du nytta hela livet av att hon lär sig koppla av i stökiga miljöer.

Jag har haft med mig valpar på jobbet från ca. 10 veckors ålder, och det har fungerat utmärkt. Det har bara varit en människa som jag har fått riva i ordentligt åt för att hon inte fattade att jag verkligen menade att valpen skulle ignoreras. I övrigt har folk respekterat, även om de inte fattat varför, mina instruktioner. Jag har också sett till att ha "klapp stunder" när de varit nykissade, så att alla valpgose sugna har fått stilla sina behov. :D

Mvh
Duvan
 
Tala om för folk att de inte får hälsa på henne, det är enda sättet att dämpa hennes förväntningar. Hon är inte mogen att hålla sig än, så hon skall inte utsättas för situationer där hon konstant misslyckas . Sätt upp en stor lapp och förklara att hon passivitet-tränas. Både hon och du nytta hela livet av att hon lär sig koppla av i stökiga miljöer.

:bow:
 
Våran 5-åriga tik gör det fortfarande, och vi har prövat med det mesta, ignorera i henne etc. men ingenting fungerade :crazy:
 
Valpar har ofta svårt att hålla sig när dom blir glada men oftast blir det bättre när dom blir äldre. Min hund Muffin var ca 1½ år när hon slutade kissa på sig när det kommer folk hon känner och tycker om
 
hej
hunden bör vara rumsren inom 6 månader så du har 3 månader kvar på dig att få henne rumsren. när det gäller att kissa av lycka (haha) så gör vårat dagbarn det också men det är nog inget att oroa sig för för vissa valpar gör så. om hunden är vuxen vet jag inte riktigt hur man ska tackla det för det tror jag inte är så normalt. men du ska inte skämmas över din valp heller! le och torka upp helt enkelt, ursäkta dig inte för du kan inte göra något åt att din hund är världens lyckligaste =) var stolt över din vovve, och oroa dig inte för det kommer nog försvinna så småningom! :)
 
Det där med rumsrenhet tycker jag är otroligt individuellt. Jag anser att en hund är rumsren först när den kan säga ifrån att den behöver gå ut, och bägge mina har då varit runt året.
 
Oj, då¨är ingen av våra hundar rumsrena ;) Det var längesedan jag hade en hund som sa till att den behövde ut, kan ju bero på att de aldrig hinner bli så jättenödiga nån´ gång :idea:

Mvh
Duvan
 
Mina kopplade snabbt att säga till = gå ut. :) Så nu är det sällan de säger till för att de är nödiga, misstänker jag....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 974
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 368
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp