Vara vaken hela dagarna?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 906

Mirre

Trådstartare
Funderar på om Isak verkligen behöver sova dagtid.
Han är 15 månader nu och sover 1 gång om dagen.
Det tar dock evigheters evighet att lägga honom då och han skriker
utav bara f*n innan han somnar. Så han vill ju verkligen inte sova men han är ju ändå trött.

Men han har också blivit betydligt svårare att natta på kvällen så kanske skulle han ändå behöva skippa sovtiden på dagen? Hur gör ni med era 15 månaders?

Sv: Vara vaken hela dagarna?

Olika barn har olika sömnbehov. Isak kanske inte har något stort behov av sömn?
Du kan ju testa att låta honom vara vaken hela dagen. Talar han om på något sätt när han behöver sova eller blir han bara övertrött?

Måste du göra något särskilt för att få honom att somna eller somnar han när han känner för det?

Dagtid är det mest Loke som bestämmer när han ska somna, jag bestämmer för det mesta när han ska somna för natten. Däremot får han inte sova särskilt länge på dagen om han somnar sent. Han får ju givetvis sova, men inte i 2-3 timmar om han somnar efter 3 till exempel.

Han sover som mest upp till 13 timmar per dygn. Mer eller mindre, så han har nog större sömnbehov än Isak?

(Loke blir 22 mån snart)

Antar att det är väldigt olika.

Angelica snart 18 månader sover på vardagarna 19.30-07.30, 1½ h efter lunchen på dagis och oftast 1h på em ca 17.30-18.30.

På helgerna vaknar hon inte en morgon före 09.00 (somnar även då vid 19.30) sover sen en kombinerad lunch/middagssovning mitt på dagen nånstans mellan 1½-3h lite beroende på var vi är och vad vi gör.

Märker direkt om hon sovit för lite då hon blir grinig och gör onödigt mkt bus.

Mammas trötta lilla älskling:love:

Mina ar nastan 18 manader och maste absolut sova pa dagtid fortfarande. Amber ar helst vaken hela fm och sover ett langre pass (ca 1.5-2h) efter lunch. Chloe KAN sova sa ocksa, men funkar bast om hon far sova 1h pa fm och 45-60min pa em. Och Amber kan sova pa det viset med, men sover battre pa natten med bara ett pass pa dagen.
Sa tyvarr ar de inte sa varst synkade, men fordelen ar ju att jag far spendera ensamtid med vardera barnet :idea:

De sover aldrig i sina sangar dagtid, utan antingen i vagnen eller bilen.

Senast ändrad:

Alla är olika, är han inte trött låt honom vara vaken!

Rasmus är 21 månader och sover minst 12 timmar på natten, sen sover han mellan 1-3 timmar efter lunch. Hemma sover han lätt 3 timmar, men på dagis kanske bara 1 timme, men då somnar han oxå efter middagen hemma och sover 14-16 timmar på natten!

Det låter tidigt att sluta sova dagtid redan. Men jag känner igen problemet. Vi löser det genom att låta A (19 månader) sova tidigare på dagen, och eventuellt väcka honom om han sover för länge. Så gjorde vi även med storebror.

Min Alvin (två år nästa torsdag) sov ytterst lite på dagarna, både när han var liten och nu. Han har haft samma sömnbehov nästan sedan han föddes; en lur strax innan lunch, på en timme. Och när han var under året kunde det hända att han sov någon halvtimme på eftermiddagen också.

När han var nyfödd sov han mer på dagarna de första veckorna, men därefter började han med två korta lurar på dagen, och jag tyckte det var hemskt jobbigt att han var vaken så mycket. Helt tvärt om sin äldre bror Elis. Alvin skulle bäras all vaken tid, och jag var helt övertygad över om att det var onormalt för månadsgamla bebisar att bara sova knappt två timmar på en hel dag.

I efterhand, när man inte är så sömnstörd, ser jag ju att han hade ett annat behov bara. Men just då, mitt i allt, kändes det sjukt :crazy: Och just att jag fick bära Alvin all vaken tid gjorde ju sitt till.

Det första halvåre hade han kolik och somnade runt halv elva på kvällen, då var jag skapligt slut.

Numer somnar han vid åtta på kvällen, och vaknar halv sju. Och så en timme på dagen.

Elis, tre år, sover helst på dagen, men inte alltid. Han är kvällspigg och kan vara uppe hur länge som helst om man inte styr det. Men dessutom morgontrött.

Senast ändrad:

Kan det inte vara så att han är övertrött på kvällen och därför har svårt att somna? Låter kanske konstigt, men Elina hade svårt att komma till ro ett tag, men så började hon sova 15-20 minuter vid sextiden på kvällen - och då somnade hon som en klubbad säl kl åtta sen! Det var dock bara under en period...

Just nu sover hon antingen två gånger (ca 1 timme 9-10, ca en timme 14-15) eller en gång (1-2 timmar kl 11.30) och sover sedan 10 timmar på natten. Typ. (20-06).

Vår är 19 månader nu. Han sover ca 19.30-07 och ca 1 h o 15 min på dagen. Han är lättlagd på dagen och somnar snabbt. Det gäller dock att han INTE får sova sin dryga timme efter kl 14 för då är han för pigg vid kvällsläggningen. Så det gäller att både passa tiden (vi väcker honom på dagen numera, annars skulle han sova för länge och bli alldeles för pigg kvällstid) och klockan.

Nåt tips på hur jag får honom att sova dagtid?
Han ÄR trött men vägrar och sova. Det GÅR inte!
Vilket gör att han är jättetrött och jättegrinig hela dagen.
HJÄLP?!

Lägg honom innan han blir övertrött och grinig. Varva ner ordentligt innan och hitta en tid som passar honom. Han kanske behöver sova vid 10-11 tiden före lunch i 30-45 minuter bara.

Rasmus sover direkt efter lunchen, får ny blöja innan maten sen direkt ner i sängen eller vagnen, han sover som minst 45 minuter (om han sover i vagnen) och ibland över 4 timmar om han sover inne i sin säng.

Tuva sover två gånger, oftast.

På natten sover hon 19 - 6,30 ungefär, somnar sen mellan 9 och 9,30, sover då ca 2 timmar. Sen behöver hon ofta sova en gång på eftermiddagen oxå men kan vara svår att få ikull då. Hon får absolut inte sova efter kl 16 har vi kommit på, då tar det tid att somna på kvällen...

Ludvig är ju mycket yngre än Isak, men han har nog inte så stort sömnbehov han heller. Han sover bra på nätterna, ungefär 11 timmar och för det mesta utan att vakna mer än precis på morgonen då han kommer över till vår säng o sover sista timmen där. På dagen sover han vanligtvis ett pass på f m o ett på e m på kanske 30- 40 min åt gången. Sover han mindre än så blir kan gnällig o trött, men sover han bara som ovan är han fullt pigg o nöjd. fastän det egentligen är väldigt lite. Många andra barn sover ju flera timmar på dan...

Har du någon speciell tid du lägger honom på dagen ? Vi har börjat gå strikt efter tid vi, från det hon vaknar och 4 till max 5 timmars vakenhet, sen bör hon sova. Även fast hon inte ser ett dugg trött ut så läggs hon, och det slår aldrig fel nuförtiden. Inom 5 minuter somnar hon alltid. Sover mellan 2-3 timmar. Vaknar hon efter typ 1 timma och gråter så försöker vi få henne att somna om eftersom då är hon ej utvilad och då har vi ett grinigt barn halva dagen om vi tar upp henne efter bara en timma. Sover hon däremot 2 timmar och vaknar är hon alltid glad, då vet vi att hon faktiskt är utvilad. Och vi har ett glatt barn resten av dagen.

Förut gjorde vi inte ovanstående, utan la henne när hon såg trött ut på dagen samt plockade upp henne efter dryga timmes dagsömn om hon vaknade och grät. Detta slutade i kaos till slut eftersom hon blev övertrött och därmed helt omöjlig att få att sova och plockades hon upp efter 1 timmas sömn så vart hon gnällig halva dagen.

Så nu är det timmar vakenhet som gäller, och det funkar hur bra som helst att gå strikt efter det. Samma gäller kvällstid. Våran sover 10 timmar på natten. Hon brukar vakna 1 gång vid 23 tiden, men då vill hon bara äta, sen somnar hon om igen. Hon är 19 mån.

Min dotter är 18 månader och sover 12 timmar natt (19-7) och 1 1/2 -2 timmar efter maten mitt på dagen. (mindre på dagis).
Hon sitter aldrig stilla utan det är fullrulle varenda sekund hon är vaken så hon behöver tydligen sin sömn väldigt väl.

Nåt tips på hur jag får honom att sova dagtid?
Han ÄR trött men vägrar och sova. Det GÅR inte!
Vilket gör att han är jättetrött och jättegrinig hela dagen.
HJÄLP?!

Är han alltså svår att söva både på dagen och på kvällen? I så fall förstår jag att du funderar på att skippa dagsömnen. Man vill ju inte lägga ner en massa tid och krångel på två sövningar per dag. Då kanske det är bättre att lägga honom lite tidigare på kvällen?

Om man hoppar över dagsömnen och får en unge som slocknar tidigare (men lättare) på kvällen, tenderar de att vakna allt tidigare. Då brukar vi lägga in ett dagsömnpass ungefär var tredje dag. Den dagen får barnet vara uppe längre, vilket oftast resulterar i att det sover längre följande morgon. Och sen börjar spiralen om. Fast det är förstås inget för dem som kör med fasta tider.

Somnar han inte om du lägger honom i vagnen och kör eller står och vagnar? Hur brukar han sova?

Kvällarna går bra nu *peppar peppar*.
Han lägger sig vid halv åtta och sover oftast inom en halvtimme.

Det är dagarna som är problemet.
Hitills har han alltid sovit i vagnen och oftast ute.
Bara sovit inne vid skitväder. Vi hade en bra rutin att han åt lunch och sedan sov ett par tre timmar. Men det fungerar inte längre nu. Han somnar verkligen inte i vagnen. Men han är lite lång för att sova i den också nu, han får huvudet precis på kanten, inte så skönt kanske.

Men igår somnade han efter en timmes tragglande i sängen.
Jag lade ner honom och sedan dammsög jag och då somnade han.
Han var mycket lugnare och gladare igår på eftermiddagen då.

Det jobbiga är att man har den här jobbiga striden precis varenda dag.
Han skriker och skriker och skriker! jag blir tokig snart!
Men det går inte att hålla honom uppe heller för då skriker han för det

Det jobbiga är att man har den här jobbiga striden precis varenda dag.
Han skriker och skriker och skriker! jag blir tokig snart!
Men det går inte att hålla honom uppe heller för då skriker han för det

Det kanske räcker med vila, som på förskolan för de lite äldre barnen. De brukar mysa och lyssna på saga, men utan att somna.

I så fall kanske du skulle gå en promenad med honom i vagnen, eller bära i sjal/sele, vid den tiden då han förut sov. Den stundens vila kanske räcker för att han ska bli på bättre humör resten av dagen. Och det är ju roligare än att kämpa en timme med att få honom att somna. Nackdelen är att man inte får den där stunden för sig själv, när de sover.

Sedan du startade den här tråden har jag hamnat i samma läge med min 19-månaders. Han sov oxå i vagnen utomhus. Jag bara la honom där och gick iväg. Han krävde inte att man vagnade eller satt kvar. Den senaste månaden har vi lagt honom tidigare, för att han inte ska vara så pigg på kvällen, och då har det krävts att man går en sväng med vagnen, eller sitter kvar hos honom, för annars försöker han klättra ur. Men nu hjälper det inte alltid att man går. Han har nog kommit till den perioden då han sover dagsömn bara ibland, t ex om han råkar somna i vagnen, eller när han åker bil. Om han somnar för sent måste vi nog väcka honom efter en halvtimme.

Isak sover nu i vagnen ute igen.
Gav upp att lägga honom i sängen och nu somnar han i vagnen igen.
Dock krävs det en ganska lång promenad, helst på grus och att jag gungar på vagnen hela tiden. igår gick nattningen utan problem då han sov mellan halv elva ca och halv tolv.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 223
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 939
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 911
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka