Varannan hästägare otrygg vid trafikerade vägar

Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har blivit skrämda av passerande fordon. Det visar en ny undersökning från Agria.
 
Jag har en 70-väg genom gården. De flesta sköter sig bra men en körde på ena hästen bakifrån för att vi gick för sakta. Vi var då två meter från gårdsplan.
Jag har foderbordet uppe vid vägen så det är inte mycket som skrämmer mina hästar i fordonsväg.
 
Känns mer troligt att varje ryttare är otrygg. Jag litar inte ens på mina medtrafikanter när jag kör bil så varför ska jag göra det på hästryggen? 🫣

Min trygghet till häst i trafiken hör ihop med hästen. Inte med trafiken runt omkring för jag tar för givet att jag när som helst kan möta en idiot som inte visar hänsyn. Med en trygg häst så krävs det mer för att det ska bli farligt helt enkelt. Men medtrafikanterna litar jag inte på. Och då är ändå de allra flesta jag stöter på trevliga och skötsamma! Nu är det iofs ett område med extremt mycket hästar och hästgårdar så många av trafikanterna är nog hästägare själva eller iaf mer kunnig än gemene man som nästan aldrig sett en häst på nära håll.
 
Ursäkta va??? Med flit? Skojar du?? En sån människa har inte bakom ratten att göra!
Med flit. Jag gick mellan två stora hästar och han puttade till den yttre så hon kastade sig framåt.

För några månader sen ledde jag mina båda valacker på vägen till sommarhagen. Jag hade bruten handled så höll båda i en hand. Då kom två bilar och tävlade med varandra. Jag förstod snabbt att jag aldrig skulle hinna undan så jag körde chickenrace. De stannade (tack för stencoola hästar) och fick sig en rejäl utskällning.
 
Med flit. Jag gick mellan två stora hästar och han puttade till den yttre så hon kastade sig framåt.

För några månader sen ledde jag mina båda valacker på vägen till sommarhagen. Jag hade bruten handled så höll båda i en hand. Då kom två bilar och tävlade med varandra. Jag förstod snabbt att jag aldrig skulle hinna undan så jag körde chickenrace. De stannade (tack för stencoola hästar) och fick sig en rejäl utskällning.
Det måste ju räknas som försök till dråp eller nåt. Helt sanslöst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Varannan ryttare känner sig otrygg på trafikerade vägar. Det visar en ny undersökning. En av de som funderar extra på säkerheten när...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under 2023 ökade trafikolyckor som drabbade hästar med 50 procent, jämfört med året innan. Det visar ny statistik från Agria, som gäller...
2
Svar
24
· Visningar
1 790
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare är orolig för sin häst inför nyår, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Att förlora sin fyrbenta vän medför djup sorg och svåra beslut. Hela 72 procent av hästägarna upplevde en fruktansvärd sorg som är...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp