Trafikolyckor med hästar ökar

Under 2023 ökade trafikolyckor som drabbade hästar med 50 procent, jämfört med året innan. Det visar ny statistik från Agria, som gäller olyckor med fordon på väg och tågtrafik.
 
Jag är inte det minsta lilla förvånad. Egoismen i trafiken är ju gigantisk så varför skulle just denna del av den vara undantagen? Till det så har vi alla hästhatande personer, företrädesvis medelålders män, som tycker sig ha rätt att bete sig lite extra fult när de kommer i närheten av en häst så att den korkade ryttare/kusken ska förstå att de inte har rätt att vistas på en väg.
 
Jag är inte det minsta lilla förvånad. Egoismen i trafiken är ju gigantisk så varför skulle just denna del av den vara undantagen? Till det så har vi alla hästhatande personer, företrädesvis medelålders män, som tycker sig ha rätt att bete sig lite extra fult när de kommer i närheten av en häst så att den korkade ryttare/kusken ska förstå att de inte har rätt att vistas på en väg.
Ja dels allt detta och sedan att både antalet hästar och bilar har ökat.
 
Ja dels allt detta och sedan att både antalet hästar och bilar har ökat.
Jag upplever dessutom att antalet vilda djur som tenderar att riva ner staket har ökat. Det kanske är relaterat till att jag flyttat någon mil men jag har bara varit med om det en gång tidigare på 25 år fördelat på ett gäng stall och nu har det hänt två gånger på mindre än ett år trots betydligt mer synligt staket och bättre el än tidigare boende. Som tur är har jag snälla hästar som oftast håller sig i hagen trots rivna trådar men det kommer behövas trästaket för att jag ska känna mig hyfsat säker.
 
Jag upplever dessutom att antalet vilda djur som tenderar att riva ner staket har ökat. Det kanske är relaterat till att jag flyttat någon mil men jag har bara varit med om det en gång tidigare på 25 år fördelat på ett gäng stall och nu har det hänt två gånger på mindre än ett år trots betydligt mer synligt staket och bättre el än tidigare boende. Som tur är har jag snälla hästar som oftast håller sig i hagen trots rivna trådar men det kommer behövas trästaket för att jag ska känna mig hyfsat säker.
Beror nog mer på hur mycket vilda djur och öppna ytor att komma i full fart på det finns än att djuren blivit fler.
Vi har mycket öppet så de kommer nog farande till stängslet i full fart och ser det kanske inte alltid så bra.

Hos mig river de mest i hagar det inte går hästar just då som tur är. Mestadels hjort som river verkar det som. Men ett grannstall hade en älg som gick rakt igenom. Och en grannbonde en älg som skrämde korna så de drog staketet.

Knyta bitar av avspärrningaband i trådarna tycks hjälpa en del hos mig. Då ser de nog tråden lättare när de fladdrar verkar det som...
 
Med tanke på att det är ytterst få som sänker hastigheten och håller avstånd så är jag inte förvånad. Igår så passerade 5 av 6 bilar mig och min häst i >80 km/h... på 60-väg.
 
Har folk sämre staket nu än de hade förr? Eller är det p.g.a. den ökande trenden med lösdrift som gör att fler hästar tar sig ur hagen och blir påkörda?
 
Ah, du tänker så. Tja, inte helt omöjlig tanke.

Det är kanske så att staketen man hade när hästarna togs in på box på nätterna räckte utmärkt dagtid när de vilda djuren är mer passiva. Men så bygger man sin fina lösdrift och tänker inte på att det kan behövas bättre staket när det finns en till faktor i spel. T.ex. vildsvinen ligger för det mesta och gömmer sig på dagarna och är aktiva på nätterna. De har väl även spritt sig längre norrut de senaste åren om jag inte minns fel? Så det kan ju vara så att fler behöver bygga bättre staket när omständigheterna förändras.
 
Det är kanske så att staketen man hade när hästarna togs in på box på nätterna räckte utmärkt dagtid när de vilda djuren är mer passiva. Men så bygger man sin fina lösdrift och tänker inte på att det kan behövas bättre staket när det finns en till faktor i spel. T.ex. vildsvinen ligger för det mesta och gömmer sig på dagarna och är aktiva på nätterna. De har väl även spritt sig längre norrut de senaste åren om jag inte minns fel? Så det kan ju vara så att fler behöver bygga bättre staket när omständigheterna förändras.

Ja, dåligt staket är ju ett gissel överlag när det kommer till både hästar och boskapsdjur.
 
Jag är inte det minsta lilla förvånad. Egoismen i trafiken är ju gigantisk så varför skulle just denna del av den vara undantagen? Till det så har vi alla hästhatande personer, företrädesvis medelålders män, som tycker sig ha rätt att bete sig lite extra fult när de kommer i närheten av en häst så att den korkade ryttare/kusken ska förstå att de inte har rätt att vistas på en väg.
Word. Klimatet i trafiken (på väg) har ändrats mycket sedan en annan tog körkort för 20 år sedan. Det är mer hetsigt och det saknas ofta proportionalitet i de bedömningar som fler och fler förare gör. Risken att orsaka en olycka där en annan människa eller ett djur skadas allvarligt eller omkommer verkar väga oerhört lätt mot att komma fram 1-3 min. tidigare. Det handlar om allt ifrån att bli ilsket tutad på när man tvekar en sekund att köra in i en rondell på grund av skymd sikt, eller att bli omkörd i ett backkrön eller i en kurva för att man ligger någon kilometer under rekommenderad hastighet på grund av dåligt väglag. Så ja, det påverkar såklart även antalet olyckor med hästar i trafiken :(
 
Word. Klimatet i trafiken (på väg) har ändrats mycket sedan en annan tog körkort för 20 år sedan. Det är mer hetsigt och det saknas ofta proportionalitet i de bedömningar som fler och fler förare gör. Risken att orsaka en olycka där en annan människa eller ett djur skadas allvarligt eller omkommer verkar väga oerhört lätt mot att komma fram 1-3 min. tidigare. Det handlar om allt ifrån att bli ilsket tutad på när man tvekar en sekund att köra in i en rondell på grund av skymd sikt, eller att bli omkörd i ett backkrön eller i en kurva för att man ligger någon kilometer under rekommenderad hastighet på grund av dåligt väglag. Så ja, det påverkar såklart även antalet olyckor med hästar i trafiken :(

Jag kan nog inte säga att jag tycker att det blivit värre. Det har varit likadant hela tiden sen jag tog körkort för ca 20 år sen.
 
Det är kanske så att staketen man hade när hästarna togs in på box på nätterna räckte utmärkt dagtid när de vilda djuren är mer passiva. Men så bygger man sin fina lösdrift och tänker inte på att det kan behövas bättre staket när det finns en till faktor i spel. T.ex. vildsvinen ligger för det mesta och gömmer sig på dagarna och är aktiva på nätterna. De har väl även spritt sig längre norrut de senaste åren om jag inte minns fel? Så det kan ju vara så att fler behöver bygga bättre staket när omständigheterna förändras.
Om din teori skulle hålla skulle viltet fortfarande riva hagarna nattetid så hagen är trasig när man släpper ut hästarna. Känns långsökt. Tror det däremot är vanligare med dålig jord nu när det varit så kallt och täckade hästar så strömmen inte fungerar som den ska.
 
Om din teori skulle hålla skulle viltet fortfarande riva hagarna nattetid så hagen är trasig när man släpper ut hästarna. Känns långsökt. Tror det däremot är vanligare med dålig jord nu när det varit så kallt och täckade hästar så strömmen inte fungerar som den ska.

Vi har haft vildsvin i hagarna på nätterna några gånger. De har inte tagit sönder staketet utan smitit under.

Dessutom behöver ju inte viltet vara i hagarna. En del hästar är väldigt rädda för vildsvin. Jag kan tänka mig speciellt nu när de spritt sig längre norrut så är det fler hästar som möter grisarna för första gången.

Jag har en vän vars hästar var ute på vift och hade sprungit några kilometer innan de fick tag på dem. Förmodligen var det grisar som skrämt nån av hästarna och då hade hästarna gått igenom staketet och dragit. Allt slutade väl den gången!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har en nollvision gällande skador för hästar och ryttare. Trots detta visar statistik att antalet olyckor...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Coronapandemin har gjort att allt fler förverkligar drömmen om en egen häst. Men det råder brist på utbildade hästar i Sverige, vilket...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det råder hästbrist i Sverige samtidigt som köptrycket är stort, fler köpare blickar istället utomlands. Hos Agria Djurförsäkring ökade...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp