Trafikolyckor med hästar ökar

Under 2023 ökade trafikolyckor som drabbade hästar med 50 procent, jämfört med året innan. Det visar ny statistik från Agria, som gäller olyckor med fordon på väg och tågtrafik.
 
Vi har haft vildsvin i hagarna på nätterna några gånger. De har inte tagit sönder staketet utan smitit under.

Dessutom behöver ju inte viltet vara i hagarna. En del hästar är väldigt rädda för vildsvin. Jag kan tänka mig speciellt nu när de spritt sig längre norrut så är det fler hästar som möter grisarna för första gången.

Jag har en vän vars hästar var ute på vift och hade sprungit några kilometer innan de fick tag på dem. Förmodligen var det grisar som skrämt nån av hästarna och då hade hästarna gått igenom staketet och dragit. Allt slutade väl den gången!
Vi har väldigt mycket vildsvin här, nu är mina så vana vid dem att de knappt reagerar men jag ser ofta vildsvin dagtid. Förr jagade de ut dem ur hagen så jag har sett grisar springa i flock genom hagen två gånger när jag varit hos hästarna, nu händer det att de bökar runt i hagarna och hästarna verkar inte bry sig.

Jag ser betydligt större risk att älg eller hjort river stängslet och/eller skrämmer hästarna. En jag känner förlorade sin unghäst när min ena gick på samma lösdrift. Min hade brännmärken efter elrepet i bringan men i övrigt oskadd, hennes hittade drunknad i en grund å där hon förmodligen skenat tills hon inte orkade längre och föll ihop i vattnet under en snöstorm. :cry:
 
Men hur mycket av den ökningen är slump pga. väldigt små tal och hur mycket är statistiskt säkerställd ökning?
Jag blir lite skeptisk när de specifikt nämner att det är så små siffror de har, men inte alls ger något mått på hur tillförlitlig den siffra på ökningen de ger ut är.
 
Jag tycker inte att statistiken säger något alls och det är enligt mig svårt att dra några slutsater. Det räknas in olyckor med lösa hästar i trafiken, kollision med tåg och hästar som transporteras med till exempel transport. Ökningen var från 14 hästar till 21 hästar, alltså en ökning med 7 hästar. Var det en flock med hästar som kommit lösa och dessa har blivit påkörda så kan ett enda olyckstillfälle stå för all ökning.
 
Fast älgstammen har ju minskat rejält men finna ju andra vilt. Rådjur tycker jag mest hoppar emellan eller över. Jag tror oxå på halvkasst staket på natten och dålig jord med tanke på snö och kyla.

Lösdrift i all ära men väldigt många har undermåliga staket som kanske hade funkat dagtid men definitivt inte på natten. Räcker bara att se på alla stallannonser hur dåliga staket folk har överlag oavsett lösdrift eller box.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har en nollvision gällande skador för hästar och ryttare. Trots detta visar statistik att antalet olyckor...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Coronapandemin har gjort att allt fler förverkligar drömmen om en egen häst. Men det råder brist på utbildade hästar i Sverige, vilket...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det råder hästbrist i Sverige samtidigt som köptrycket är stort, fler köpare blickar istället utomlands. Hos Agria Djurförsäkring ökade...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp