Vård/lösdrift.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare otrolig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 292
O

otrolig

Ni som har era unghästar på lösdrift, hur ofta brukar ni ta in dem för att rykta/se om dem? Tar ni in dem varje dag, eller blir det mer sällan?! Jag funderar även på hästar som går på bete och INTE ska ridas: Hur ofta brukar ni ta in dem för att rykta, kratsa hovar, kolla efter sår ect...

Sv: Vård/lösdrift.

Nu är det länge sedan jag hade en häst på bete utan att rida övht, men i sommar kommer jag ju ha ett sto med föl vid sidan som inte skall ridas. Och henne räknar jag väl med att hon kommer att bli okulärbesiktad två gånger per dag samt att jag i normala fall gör en mer grundlig igenomkänning varannan dag om jag inte ser något konstigt.
På bete brukar jag inte kratsa hovarna i onödan, men eftersom hon har röta lär jag kratsa så ofta jag hinner och behöver behandla. Det vet jag inte än.

På lösdriften har det varit så att jag tagit in dem varje dag för kvällskraften och då borstat och gått igenom. Även då behandlat den där rötan. Men då är det ju vuxna hästar jag har på lösdrift.

Varje dag kollas hästar, ovsett lösdrift eller stall.

Borsta gjorde jag kanske 3-4 ggr i veckan.

Jag kollar min och syrrans minst en gång per dag. Dom rids mins 4-5 ggr i veckan men även de dagar de inte rids kollas dom alltså. Är jag förhindrad så är syrran ute och kollar upp läget.

Skulle aldrig förlåta mig själv om jag lät bli några dagar för att sen upptäcka att någon blivit sjuk eller skadad... :eek: ...

:cool:

Vi har våra hästar och ponnyer på frigång året runt och dem borstas och ses över varje dag.En häst på lösdrift behöver lika mycket "underhåll" som box hästar!

Lika ofta som när han stod på stall, dvs nästan varje dag. När han går på sommarbete låter jag bli att borsta för att inte ta bort fettlagret i pälsen och göra det trevligt för flugor mm. Däremot åker jag eller min kompis, vars häst han går med till betet varje dag för att smörja sår och spraya på flugmedel. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 400
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka