Vardagslyxtråden

Sv: Vardagslyxtråden

I korthet så är lyx för mig bland annat:
-inte jobba helger, trots att det egentligen ingår i mitt arbete.
-lägga pengar på ögonfransförlängning, frisörbesök och annat trevligt. (Precis som Lager använder jag gärna Let's Deal och Groupon till sådant.)
-köpa det smink jag vill ha och som passar mig bäst, inte det som är billigast.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Lyx är att lägga sig tidigt och läsa en bra bok. Eller att ta ett varmt bad varje kväll. Eller att gå på ansiktsbehandling. Det är nästan lyxigast. :)

Sen håller jag med er andra som tycker det är lyxigt att ha häst och få rida. Även om man ibland måste påminna sig själv att det är lyx när det är snålblåst, mörker o snömodd.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Vardagslyx är när sambon går hem från jobbet vid lunchtid när det är fint väder och vi åker till något mysigt ställe och grillar korv med hundarna.
Enkelt, billigt och alldeles underbart :D

Annars är vardagslyx för mig att köpa snittblommor ibland, köpa några goda delikatesser osv.
Små saker som inte behöver vara dyrt men som jag blir glad av :)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Spot on raring. Bortsett från elegansen, lyckas ibland men ser allt för ofta ut som en mönsterblind humla.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Jag har en flock ponnyer. Det är vardagslyx med stora bokstäver.

I övriga livet så äter jag alltid lunch ute. Jag avskyr matlådor och är glad att vi har råd med utelunch just nu. Nästan alltid ceasar-sallad :d

För mig är det vardagslyx med matlåda. Jag har i 20 års tid jagat iväg från jobbet. Skrapat bilrutor. Satt mig i en kall bil. Letat parkeringsplats. Väntat på mat. Sätta mig igen i en kall bil. Jagat tillbaka till jobbet, kanske hinna med ett ärende på lunchen. Stress. Stress. Jag tycker det är så skönt att ha matlåda:)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Min vardagslyx är att sticka i riktigt fint garn emellanåt, gärna från små indie-färgare som färgar upp små partier med unika färgsättningar på garn med spännande fiberinnehåll. Jag stickar mycket och snabbt och som student har jag ingen stor garnbudget, men jag ser till att spara lite pengar och utnyttja rabatter och erbjudanden när jag kan, så att jag får uppleva riktig lyxstickning med jämna mellanrum. Och eftersom jag "transportstickar" i billigare garner mellan dessa tillfällen så känns det ännu lyxigare när jag väl får sätta stickorna i ett riktigt fint garn. När man har tragglat budgetgarn ett tag finns det inget som går upp mot känslan av att låta ett vackert handfärgat kashmirgarn glida mellan fingrarna. :love:
 
Sv: Vardagslyxtråden

Färska jorgdubbar med mjölk. Det är mitt stora lyxinslag i vardagen just nu. Inte varje dag, kostar inte många kronor - men känns fantastiskt.

Fina nagellack, tillbehör till kameran, smink som jag egentligen inte behöver är också exempel på saker jag unnar mig.

Stod och lagade massa matlådor igår så jag ska ha jättegod mat att äta på jobbet i veckan. Det känns också lyxigt. Att plocka fram en låda vällagad mat som jag vet är god, istället för att köpa mat ute (vilket jag är himla less på) eller äta korv och makaroner.

Idag vardagslyxade jag genom att sätta mig i en solstol på min uteplats i sisådär två timmar på förmiddagen. Solen sken, jag hade fixat god frukost, datorn underhöll mig och katterna fick komma ut i friska luften. Alldeles gratis (förutom frukosten då, men den hade jag ju ätit oavsett), men fortfarande lyxigt eftersom det är något jag inte har möjlighet att göra varje dag. Speciellt eftersom jag jobbat från soluppgång till solnedgång i veckor nu, och när jag väl varit ledig har jag haft massa viktiga saker inplanerade.
 
Sv: Vardagslyxtråden

Sovmorgon, vakna av mej själv, inte pga barnen.....Händer alldeles för sällan.
Få vara själv i tystnad....då är skogen bra att ha, älskar skogen.
Slippa laga mat!!
Sitta på ett fik med en vän och "snacka strunt" en stund.
Mjukglass!

:)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Min största vardagslyx är att jag nästan aldrig stressar iväg till jobbet på morgonen, utan tar tid på mig med att vakna, äta frukost och oftast också fixar lite saker hemma på morgonen. På helgerna däremot är jag oftast i stallet långt innan den tid jag brukar komma till jobbet. ;)
 
Sv: Vardagslyxtråden

Kl

Att ta mig tid att gå till sängs tidigt och läsa en bra bok är vardagslyx för mig. Överlag att ge mig själv pauser och stressa av är lyx, t.ex. att mitt under promenaden sätta mig på en bänk och bara vara i tio minuter utan att vara på väg någonstans. Eller att laga en extra god middag och öppna en flaska vin en vanlig tisdag (fast vinet har en nio månaders paus just nu ;)).
 
Sv: Vardagslyxtråden

kl

Vardagslyx är:

Flextid på jobbet. Att kunna sova ut en morgon när man behöver det, eller sticka från jobbet kl två för att hinna rida långtur med båda medryttarpållarna. Eller bara ta en hel fredag ledig för att kunna åka på långweekend någonstans.

Blommor! Tulpaner är jag duktig på att köpa varje eller varannan vecka men ska nog utöka repertoaren till andra snittbuketter också.

Lite dyrare duschcreme och tvål till badrummet. Ekologiska sorter gärna! Känns superlyxigt.

Laga riktigt god mat med många olika tillbehör och kanske förrätt även på vardagar.
 
Hälla upp en kall öl när jag kommer hem från stallet. Och ha in inspelningsbar box till TV:n, så att jag inte behöver stressa hem från stallet, utan kan se det jag vill, när jag vill, samt spela förbi all reklam. Bo i en nybyggd lägenhet, med diskmaskin och tvättmaskin, och en superfint kök, där man kan laga massor av god mat. Bo själv, så att jag inte behöver stå ut med andras grejer i lägenheten. Och så brukar jag vardagslyxa med fullservice på hästen ibland, jäklar vad mycket tid man har efter jobbet om man inte behöver åka till stallet!
 
För mig är vardagslyx:

OST! Köp gruyère och comté och jag är dödsglad hela kvällen.
Blommor! Det första jag köper när jag fått pengar för månaden. Ser ut som att jag lever i ett Pinterest-hem (=en bortser från det stökiga helt enkelt :D )
God mat! Överhuvudtaget att ha energi att laga god mat en vardag. Kanske är själva energin som är lyxen då iofs... Haha

Öhh. Sen vet jag inte. Vardagarna och helgerna flyter ihop ganska bra när en är student har jag märkt.
 
Vi är rätt så bra på att ta vara på det vi uppskattar i livet, vilket är saker som:
- Hemvärpta ägg varje dag
- God choklad efter middagen
- Äter alltid vällagad, hemlagad mat (både till lunch och middag)
- Äter hembakat surdegsbröd
- Har två fina hästar och en underbar liten hund
- Är barnfria vilket gör att vi har massor med tid att umgås med varandra
- Bor precis vid skogen och tar oss ofta tid till små promenader tillsammans på kvällen
- Köper det vi behöver i form av exempelvis nya böcker, bra ekologiska kläder, ny teknik etc.
 
Ett rooibos-te jag gillar på kvällen. Hembakt bröd i princip alltid (fast det känns inte alltid så lyxigt att behöva baka det). Hemma-morgon med fil med egen sylt och musli, samt kaffe med mjölk (dricker alltid te på morgonen när jag jobbar, går fortare). Slippa hämta och lämna barn på fritids. Kunna gå i affärer och titta på kläder utan att vara pressad till inköp snabbt, snabbt. Å andra sidan kunna åka hem direkt efter jobbet utan att behöva handla något på vägen hem. Lugn och ro och vara hemma! Jag tror att det kommer att bli lyx att rida på ungponnyn så småningom men han har tillräckligt med beteenden i hagen för att jag ska inse att det kanske tar ett tag innan det blir lyxigt på riktigt... :-)
 
KL

Vardagslyx för mig är, kort och gott, tid. Att ha tid till det jag vill, när jag vill, utan att stressa eller tänka på nästa måste. Att ha tid att göra det jag vill efter jobbet, men ändå få mina 8-9 timmars sömn.

Andra mer specifika exempel på saker jag blir glad av att unna mig:

- En helt ledig kväll utan måsten, som jag kan ägna åt att läsa, promenera, laga extra god mat eller helt enkelt slöa med laptopen i pinsamt många timmar.
- Hembakat bröd, alternativt bröd från bageri, alternativt sådant "styckbröd" som man plockar själv i affären.
- Nytvättade lakan.
- Mer än 8 timmars nattsömn.
- Buss eller skjuts till jobbet i stället för cykel (jag älskar att cykla, men nån gång i månaden sådär är det skönt att slippa)
- Finkläder till vardags. Jag älskar att ha en anledning att bära min favoritkjol, -blus eller -kavaj på en tisdag.
- Ett långpass på gymmet där jag kan unna mig att bara lulla runt så länge jag vill, utan att snegla på klockan och skynda mig för att hinna med alla övningar.
- Frukost/lunch/middag på restaurang.
- Ridning.
- Tryggheten jag känner och kärleken jag får från människor omkring mig. Det är lyx på riktigt.
 
Att ha gått ner i arbetstid för att spendera tid med 2-årige sonen är nog den största vardagslyxen just nu.
En hel dag bara han och jag. Vi sover länge och sover middag, vi går i skogen och grillar korv och dricker varm choklad, vi åker buss bara för att åka buss, dricker kaffe med dopp hos gammelmormor, bakar, målar, leker och tittar på film. :love:

Annars är det väl sovmorgon och frukost med nybakat och färska frukter på vår nybyggda altan.
Färska snittblommor varje fredag. Att köpa lite finare råvaror och att välja närproducerat och ekologiskt i mataffären.

Gå på spa eller gå ut och käka bara sambon och jag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
618
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 963
Senast: Wille
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp