Vardagsträning

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Nattuggla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 989
N

Nattuggla

Hur ser en normal träningsvecka ut för dig och din/dina hästar?

Vad har du för mål med träningen, på vilken nivå ligger ni, och vad har du för typ av häst?

nyfiken i en strut... :p

Sv: Vardagsträning

för hästen som är igång just nu ser det ut så här ungefär...

mån. skritt ca 1h (Ca 7-8km)
tis. vila
ons. rider ganska högt tempo på en runda och försöker slå den förra tiden (ca 7-8km)
tors. vila
fredag. Rider terräng med tempo, där klättring ingår (ca 1,5mil)
lördag.går en runda med henne, eller lunkar iväg på en liten barbacka skrittur.
söndag. Långtur i ganska bra tempo (ca 2mil)

Min lilla pålla som rid är ett 17årigt varmblod, med krut i;) Som kräver att bli riden ofta! Mitt mål är att stärka henne, och bygga kondis. Hon var skadad fram till nov 05 och fick bara skrittas små små turer. Känns som att hennes kondis finns..gäller bara att bygga på min egen nu;)
Ligger inte på någon nivå ännu! Men hoppas kunna ställa upp i ett par 5milare i sommar!

Senast ändrad av en moderator:

Nattuggla skrev:
Hur ser en normal träningsvecka ut för dig och din/dina hästar?

Vad har du för mål med träningen, på vilken nivå ligger ni, och vad har du för typ av häst?

nyfiken i en strut... :p

Eftersom jag bara är lite (väldigt lite ;) ) avis på alla ni som får rida och träna, så svarar jag ändå! :p

En normal träningsvecka för mig:

Måndag Löpträning, två intervaller.
Tisdag Powerpromenad.
Onsdag Löpträning, två intervaller.
Torsdag Simning.
Fredag Löpträning, en lång omgång.
Lördag Långpromenad, helst ett par, tre timmar.
Söndag Ridlektion! :love: Vilket inkluderar 2x20 min promenad.

Mitt mål med träningen är Vårruset i maj och Tjejmilen i augusti. Ligger på nybörjarnivå och önskar att det var distansritt jag sysslade med istället... :angel:

Försöker rida minst 1h om dagen, helst mer om jag hinner och på helgerna blir det ofta en långtur (2 mil).
När jag har lov och sånt så hinner jag ju träna lite mer.
Har varit sjuk så jag har inte kunnat rida på ett tag men får väl kämpa på så vi får upp kondisen:p .

Har ett varmblodssto,14 år, som är väldigt taggad på distans:crazy: .
Vårat mål är att ta oss runt några 5 milare i år.
Hon är ganska lite i kroppen, runt 150 cm, kort rygg och passar bra för distans.

/I

Så här rider jag idag:

Måndag : rider ca 50 min, alla gångarter.
Tisdag : Rider ca 1,5 tim, alla gångarter, dock blir det lite längre skritturer på den här ridvägen.
Onsdag : Vilodag
Torsdag : Rider ca 20 min, skritt och trav.
Fredag : rider ca 20 min, skritt och trav.
Lördag : Rider ca 50 min, alla gångarter.
Söndag : Rider ca 1,5 tim. Alla gångarter, längre skritturer på den här ridvägen.

Mål är att rida en PP 26 km (sörmlandsritten) nu i April. Och eventuellt kanske någon 50 senare i sommar.
Det har ridshemat rider jag efter nu när jag går i skolan, på lov så rider jag minst 50 minutersrundan varje dag och en vilodag.

Har en 24 år gammal stöt som faktiskt tränas som om han skulle rida 5 mil vilken dag som helst. Efter igångsättning (exempelvis julvila och visst sommarbete) går han varannan dag och rider sträckor som 0,5-2 mil, med längre turer på helgerna när väder och vind tillåter och jag är på humör och HAN är på humör. De dagar han inte rids är han i hagen mellan 8-21 med en massa mat och stora ytor, så jag räknar med att han rör sig lite då oxå. Det verkar hålla honom i trim, han är inte stelare än någon annan gammal häst jag haft.

Jag gillar varannan dags-träningen, den fungerade bra på min lite yngre häst jag hade och tävlade med. Annars är varannan dag bra för min gamla häst. Han hinner vila och blir inte uttråkad av att varje dag ge sig ut med sadel och ryttare. Han är lite hemmakär. Var han människa skulle han vara en sån som ser på tv 7 timmar om dagen. Hemma är bäst. Men så får man väl ha det när man närmar sig 25-årskalaset.

Vad kul att läsa! Man blir så inspirerad! :bow: Här är min å pållens "schema", vi följer det inte stenhårt, men på ett ungefär såhär beroende på dagsformen, vädret och när jag slutar jobba. Jag har en islandsvallack i sina bästa år (11år) å vi tränar för att kunna gå några femmilare i år. Långsiktigt mål, kanske hösten 2007, en cr80.. :)

Träning efter vintervila och igångsättning:

Vecka 1

Mån: Vila
Tis: 1 ½ - 2 h skritt
Ons: Galoppträning i backe (5 varv + 3 min trav + 5 min skritt) x 2
Tors: ”Promenadrida” varierad terräng ca 1 h
Fre: Dressyr/western/gångartsträning på bana ca 1 h
Lör: Aktiv vila, 30 min skritt el. löslongera
Sön: 10-20 km ca 10 km/h

Vecka 2

Mån: Vila
Tis: 1 ½ - 2 h skritt
Ons: Trav 20 min + klättring 3x3 varv + trav 20 min
Tors: Trav 10-15 min + skritt 5 min (ca 10 km, 1 h)
Fre: Dressyr/western/gångartsträning på bana ca 1 h
Lör: Aktiv vila, 30 min skritt el. löslongera
Sön: 10-20 km ca 10 km/h

Till alla ridpass hör givetvis uppvärmning och avskrittning

Hallo!

Jag har två hästar i träning, och en tredje som börjat motionsträna för att få bort fölmagen hon haft.

Deras träningsdagböcker (obs - endast i läsvänlig version haha) finns på min hemsida, alla under respektive häst och "dagbok"

Häst nr 1 har redan 2693 godkända tävlingskm i bagaget, underhållstränas och dressyrarbetas mest för 160 km som jag hoppas kunna starta på nybygget.

Häst nr 2 är 17 år gammal och har tävlat distans upp till 80 km förut, har haft föluppehåll några år och sattes igång i somras då hon var tjock och helt ur kondition. Hon ska gå några ritter i år. Främst femmilare med medryttaren men kanske även någon 80 km med mig. Skall även betäckas i år, så denna säsong blir förmodligen hennes sista.

När man tittar på andras träningsdagböcker är det ju viktigt att veta hur mycket hästen är tränad innan också så man inte får för sig att rida lika hårt på sin ganska otränade häst som på en häst som ligger på 120 nivå tex. :)

Hemsidan finns i min profil.
Camilla :)

När man tittar på andras träningsdagböcker är det ju viktigt att veta hur mycket hästen är tränad innan också så man inte får för sig att rida lika hårt på sin ganska otränade häst som på en häst som ligger på 120 nivå tex. :)

Vad bra att du påpekade det! Tänkte precis nämna det själv! :bow:

Tja, en vanlig vecka för mig (min häst går 120km):

Måndag: Aktiv vila, skritt med stallkompis, ca 40 min, ca 3-4 km i lungt nordsvenskstempo ;) mycket lungt... Eventuellt en galopp/trav på stubben
Tisdag:1-1½h ridning, blandade gångarter (försöker lära min häst att man kan trava även hemma)
Onsdag: Backträning mellan 4-8 ggr berodende på hur förra veckan har varit
Torsdag: 1-1½h ridning ca blandat, beroende på hur mkt vi klättrade dagen innan
Fredag: 1-1½h ridning
Lördag: 1-1½h ridning
Söndag: intervallträning

Sen kan vissa dagar bytas ut mot långturer, total vila( i hage),longering/tömkörning eller annat, när ridbanan tinat upp kommer vi rida dressyr 2-4 ggr i månaden (lektion)
Min häst har inte fått vintervila, utan har ridits som en "normal ridhäst" hela vintern, då han tyvärr inte kan stå helt, för då blir han tokig och knäpp...

Skriv hur långt du rider på denna 1 1/2 timme också, då blir det lättare att förstå vilken gångart du håller ;)

Macken22 skrev:
Tja, en vanlig vecka för mig (min häst går 120km):

Måndag: Aktiv vila, skritt med stallkompis, ca 40 min, ca 3-4 km i lungt nordsvenskstempo ;) mycket lungt... Eventuellt en galopp/trav på stubben
Tisdag:1-1½h ridning, blandade gångarter (försöker lära min häst att man kan trava även hemma)
Onsdag: Backträning mellan 4-8 ggr berodende på hur förra veckan har varit
Torsdag: 1-1½h ridning ca blandat, beroende på hur mkt vi klättrade dagen innan
Fredag: 1-1½h ridning
Lördag: 1-1½h ridning
Söndag: intervallträning

Sen kan vissa dagar bytas ut mot långturer, total vila( i hage),longering/tömkörning eller annat, när ridbanan tinat upp kommer vi rida dressyr 2-4 ggr i månaden (lektion)
Min häst har inte fått vintervila, utan har ridits som en "normal ridhäst" hela vintern, då han tyvärr inte kan stå helt, för då blir han tokig och knäpp...

Ja, allt från 6 km till ca 2 mil. Med fram och avskrittning. dressyrande, halter, luftiga skutt och tokig häst, så ofta hinner jag inte så långt. Eftersom jag försöker få honom att lyssna...

Kanske mer rätt att jag är ute upp till 2-½ h dessa dagar...
Idag gick jag ca 1-1½ mil och var ute i 2 h. Så vi har inget tempo hemma...

Det här gäller för de tre hästar som ska gå Bergaritten om ett par veckor. De har aldrig tävlat distans förut och vi håller oss på en lugn nivå i trav. Det är en arab, ett varmblod och en nordsvensk.

Måndag: Vila
Tisdag: Konditionsträning/hållbarhetsträning i långsam trav, 1-2 timmar
Onsdag: Skritt 60 min eller vila
Torsdag: Samma som tisdag
Fredag: Skritt 60 min eller vila (dock ej vila om hästen vilade på onsdagen)
Lördag: Långritt 2-3 mil i hyfsat tempo
Söndag: Träning för westerntränare, annars dressyrpass

Vi ska försöka ändra så att tränaren kan komma ut på lördagar istället, hästarna brukar vara lite trötta efter långritten :)

För den 4-åriga varmblodsvalacken som måste sätta lite muskler innan han kan ridas ordentligt gäller:

Måndag: Vila
Tisdag: Skritt 60 min
Onsdag: Vila
Torsdag: 40-60 min i alla gångarter, men långsamt tempo
Fredag: Skritt 60 min
Lördag: Vila
Söndag: Träning för westerntränare, annars dressyrpass

Några synpunkter?

Har inget direkt schema för träning utan tar det lite som det kommer. Hur mycket tid man har och hästens dagsform. Nu har det blivit mycket skritt och trav i olika tempon. Har precis inhandlat en bomlös och försöker lära mig rida i den i alla tempon. Har en arabkorsning med ett luftigt stor steg vilket jag har lite problem att följa med i.

Förra vintern såg det ut ungefär så här:

Red varannan dag och då gick han istället riktigt hårt.
Vartannat pass på ridplanen - antingen western eller dressyr.
Vartannat pass distans eller styrka.
Distanspassen byggde mycket på intervallträning, antingen längre pass (2 timmar/2 mil) med 15-20 minuters trav eller lugn galopp med skrittpauser om 5-10 minuter emellan, eller kortare pass (1-1,5 mil) där intervallerna bestod av snabbare trav eller galopp och varade 5-10 minuter och pulsvärden på mellan 130 och 175).

Detta blev dock för höga hastigheter för Spirre - jag tränade för hårt helt enkelt så i år ser det ut ungefär så här (har inga fasta dagar):
1 dag rider jag dressyr eller western.
1 dag rider jag ett kortare distanspass om ca 1 mil där jag galopperar en del (tempo ca 14-15 km/h) eller styrketränar med lugna backintervaller i trav eller galopp eller rejäl klättring eller snöpulsning.
1 dag rider jag ett medel distanspass om ca 1,5 mil där jag travar mest men lite galopp (tempo ca 12 km/h).
1 gång varannan vecka rider jag ett längre pass (2-3 mil) där jag rider rätt tävlingslikt, allt så långa, långsamma travpass med kortare skrittpass emellan. Gärna i kuperad terräng.
1 gång per vecka blir det skrittpromenad/tömkörning eller att jag joggar med Spirre på släp (då travar han jättelångsamt).
1 gång per vecka rider min hästskötare och då rider hon ut med kompisar och gör en normal uteritt - ibland rider hon ett lättare dressyrpass i ridhuset.

Detta är dock idealveckan. Oftast blir det 2-3 vilodagar och kanske något händer mer varannan vecka än varje, men idén i år är att ta ner hastigheten, rida mer varierat, skritta och ta hand om muskler emellanåt (mjuka upp, "sjukgymnastik") och galoppera istället för att trava fortare.

Än så länge känns Spirre jättefin. Han känns starkare och starkare för varje vecka och benen känns än så länge helt okej. Han har en rejäl framåtbjudning, vilket jag tyckte saknades för ett år sedan så jag hoppas att han känner sig fräsch själv också.

Målet i år är att rida långsammare men lite tuffare ritter och längre sträckor. Spirre har gått som längst 85 km och förhoppning är att gå upp på 12 mil i år. Han är stark men långsam.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare... 2
Svar
21
· Visningar
1 900
Senast: Anna-Bella
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 934
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 259
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka