Värdefulla hästar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Blackie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 719
B

Blackie

Hur göra alla som har värdefulla hästar ute i hagarna?
Tar de in de på nätterna och har koll på de på dagarna
eller låter de dem bara gå..? Det finns ju sånna som stjäl
hästar och då måste man väl vara rädd om sin häst?
Vet ni hur tex Jan Brink och alla de gör?

Tack.

Sv: Värdefulla hästar

vad menar du med värdefull ;) Även om min häst inte kostade 5 miljoner är han ju min ögonsten och otroligt värdefull för mej :love:

Vad räknas som värdefull?
Vet att ett par större travtränare har hästar ute dygnet runt på sommaren, hur det fungerar på andra ställen har jag ingen koll på.

Det kan ju hända saker om de står inne med, brand tex. Mina hästar går alltid på bete under sommar halvåret, även om de tävlas.

Där de flesta brottslingar vistas - i städerna - så står det bilar värda flera hundra tusen ute på gatorna både natt och dag!

Där de flesta brottslingar vistas - i städerna - så står det bilar värda flera hundra tusen ute på gatorna både natt och dag!

Ja, men nu menade jag inte biltjuvar utan de som är ute efter hästar! :smirk:

tja, de flesta travstall med värdefulla travhästar låter dem gå ute om dagarna iaf :D

dom står ju oftast inne ganska mycket, sen är det oftast hästskötare som är där hela dagarna förutom vid lunchen .

Hur göra alla som har värdefulla hästar ute i hagarna?
Tar de in de på nätterna och har koll på de på dagarna
eller låter de dem bara gå..? Det finns ju sånna som stjäl
hästar och då måste man väl vara rädd om sin häst?
Vet ni hur tex Jan Brink och alla de gör?

Tack.

Fast det blir ju svårare att stjäla hästar om de har pass & chip.

Kommer ihåg att jag läste om en dressyrryttarinna som red på GP nivå vars hästar inte fick gå ut alls om dagarna.. Har för mig att det i den tidningen stod att Jan Brinks hästar fick gå ute någon timma/dag (som tidigare nämnt) ensamma med massa skydd och grejjer på sig.. Vilket hästliv:smirk: (säger INTE att dessa hästarna inte mår bra eller så, ifall någon skulle ge sig på de...)

Kommer ihåg att jag läste om en dressyrryttarinna som red på GP nivå vars hästar inte fick gå ut alls om dagarna.. Har för mig att det i den tidningen stod att Jan Brinks hästar fick gå ute någon timma/dag (som tidigare nämnt) ensamma med massa skydd och grejjer på sig.. Vilket hästliv:smirk: (säger INTE att dessa hästarna inte mår bra eller så, ifall någon skulle ge sig på de...)

Jag skulle säga att hästar som inte får gå ut inte mår bra, & det står jag för.Hästar är gjorda för att gå ute, att de sedan stallas på nätterna & vissa delar av dagarna kan vara nödvändigt men inte att de måste stå inne hela dagarna.
Lagarna måste förändras, oavsett hur bra ryttaren till dessa hästar än är.Det handlar om hästars rättigheter & inte ryttarnas/ägarnas.
Men ja, det är sant att det finns en dressyrryttare vars hästar inte får gå ut, men säkert fler.

Jag skulle säga att hästar som inte får gå ut inte mår bra, & det står jag för.Hästar är gjorda för att gå ute, att de sedan stallas på nätterna & vissa delar av dagarna kan vara nödvändigt men inte att de måste stå inne hela dagarna.
Lagarna måste förändras, oavsett hur bra ryttaren till dessa hästar än är.Det handlar om hästars rättigheter & inte ryttarnas/ägarnas.
Men ja, det är sant att det finns en dressyrryttare vars hästar inte får gå ut, men säkert fler.
Håller med.

Så löjligt att en värdefull häst ska stå inne jämt.
Jag tror den blir lyckligare, presterar bättre osv osv och om den får leva häst ibland! :idea:

Jag tror faktiskt inte att stöldrisken är mycket större för en dyr häst. En häst är tämligen värdelös utan sina papper.

Lite off-topic. Varför är det så viktigt att hästar skall gå ut (och jag tycker verkligen att de ska vara ute varje dag) men t.ex. kor står uppbundna 6 månader om året och de rids ju inte varje dag. Tänk så stela och uttråkade de stackarna måste vara. Bara undrar varför hästar är viktigare än kor och grisar?

Jag tror faktiskt inte att stöldrisken är mycket större för en dyr häst. En häst är tämligen värdelös utan sina papper.

ja det lär vara svårt att sälja en GP-häst svart utan papper. Vem skulle betala för det? Risken för upptäckt är stor.

Jag tror snarare att det är fler billiga hästar som stjäls. En billig häst går att sälja vidare utan papper

Lite off-topic. Varför är det så viktigt att hästar skall gå ut (och jag tycker verkligen att de ska vara ute varje dag) men t.ex. kor står uppbundna 6 månader om året och de rids ju inte varje dag. Tänk så stela och uttråkade de stackarna måste vara. Bara undrar varför hästar är viktigare än kor och grisar?

Nästan alla nya kostallar som byggs är lösdrifter. Så där går det åt rätt håll. Korna är förvisso inte ute på vintern men de går i lösdrift inomhus.

Det är iaf lag om att köttdjur ska gå ute, antagligen är kossor inne för att det skulle bli stort jobb att ta ut dem & ingen vill stöta sig med bönderna för då bidde det ingen mjölk till kaffet:smirk:
Men nu är det ju hästar det skrivs om & det är nog illa att kor måste vara inne, varför plåga hästarna för det?

Att hästarna är ute i hagen har ju oxå positiva effekter, leder/muskler stärks, de kan motionera sig själva lite, tycker det är rätt löjligt med alla dessa stall där man måste gå ut kl4-5 i stallet utfodra & sedan ut i skrittmaskin, ta in, gå ut, tränas, osv osv.
De hade gjort sig en tjänst att fixa hagar så hade de sluppit extraarbete om man nu ska se det från människans sida oxå.

Mina hästar bor på en gård där det finns en stor ladugård. Jag har faktiskt frågat för jag undrade och de här svaren fick jag.

Mjölkkossor kan inte går ute när det är för kallt för de fryser om juvren.

Kalvar är känsligare än tex hästföl och det är mycket mer noga hur dom kan släppas ut. På "vår" gård går tex kalvarna där lösdriften finns så dom kan ta skydd om det regnar och blåser för mycket medans hästarna och fölen går i vanliga hagar (med skog som skydd i visserligen).

Kvigor och ungdjur skulle kunna gå ute dygnet runt men eftersom dom trampar sönder lite för mycket och de måste ju gå ute sommartid så är de inne vintertid. "Vår" gård har dock lösdrift och kossorna ser ut att ha det rätt bra trots allt. Så mycket det går så öppnas dörrar och sånt nu på våren i alla fall så det kommer in friskt luft och så fort det är varmt nog på nätterna åker alla ut.

Jag kan absolut inget om kossor så jag vet inte om det är sant eller ej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V