värdera tavla

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 457

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur gör man för att få en realistisk värdering av en tavla?
Min mamma hade en tavla av en konstnär som är lite i ropet nu och det vore intressant att veta om tavlan är värd 2000, 20000 eller typ ännu mer...

Vänd dig till en välkänd auktionsfirma. Men värdering och faktiskt pris om du säljer kan diffa mycket ändå, om det är det du menar med realistiskt.

Jo jag vet att det kan skilja en hel del, men en fingervisning hade varit trevligt. Jag menar är det troligt att den är värd upp till kanske 2000, då kan den hänga här. Är gissningen att den är värd uppemot kanske 40-50.000, då är det ju kanske mer intressant att försöka sälja den.
Den har inget direkt affektionsvärde.

Registrera dig på Bukowskis Market så får du tillgång till deras prishistorik.

För övrigt anser jag att det borde vara straff på att starta sådana här trådar utan att skriva ut åtminstone vem konstnären är.

Hur gör man för att få en realistisk värdering av en tavla?
Min mamma hade en tavla av en konstnär som är lite i ropet nu och det vore intressant att veta om tavlan är värd 2000, 20000 eller typ ännu mer...

Vad är det för konstnär? Vad är det för medium? Olja, akvarell, litografi, osv?

Jag har t.ex. en litografi av Bengt Lindström som kanske är värd strax över en tusenlapp trots liten upplaga och lite rolig proveniens då min pappa flög med honom. En akryl på papper är dock värd minst det tiodubbla och en olja upp mot 250 000 kr eller kanske mer. Hur pass intressant och typiskt motivet är spelar också roll. Jag har även en Corneille med ett uppskattat värde kring 5000 kr, trots att det litografi. Men det är en mycket liten upplaga, större kanske man får betala en tusenlapp för, vilket kan jämföras med hans akryler som brukar gå för ca 60000-70000 kr.

Det är en ganska enkel teckning, ser typ ut som krita på mörkt papper.
Konstnären är Lotte Laserstein

jag kollade och jämförde lite och konstaterade att min kära moster nog var lite överoptimistisk när hon bad mig kolla upp den. För det handlar nog snarare om 2-3000 än nåt femsiffrigt tal. Och då kan den lika gärna vara kvar här - åtminstone till den dag jag är i desperat behov av de där extra tusenlapparna, om den dagen skulle komma...

20141020_1822211_zpsc0c2f417.jpg

jag kollade och jämförde lite och konstaterade att min kära moster nog var lite överoptimistisk när hon bad mig kolla upp den. För det handlar nog snarare om 2-3000 än nåt femsiffrigt tal. Och då kan den lika gärna vara kvar här - åtminstone till den dag jag är i desperat behov av de där extra tusenlapparna, om den dagen skulle komma...
Jag tror du har rätt i din bedömning, men det ser ut att vara en fin teckning som är väl värd att ha uppe.

Liknande trådar

Kultur Funderar över den här tavlan som heter "Hönstavlan," och hänger på Gripsholms slott. Lovisa Ulrikas hovdamer porträtterade som höns och...
Svar
2
· Visningar
552
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
740
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 563
Senast: Dentaku
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 418
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka