Vårdnadsbidrag - föräldrapenning - dagisplats?

pixietail

Trådstartare
Istället för att trådkapa den andra tråden om vårdnadsbidrag och dagis så startar jag en egen, min frågeställning är lite mer utökad.

Hur fungerar det egentligen med vårdnadsbidrag och dagis?
Om min dotter går på dagis och jag blir arbetslös/utan inkomst och vill ta hem henne för att få vårdnadsbidrag istället - vad händer med hennes dagisplats? Måste jag söka om om jag vill ha in henne på dagis ett halvår senare, till exempel?

Och hur fungerar det med dagis och syskon - och föräldrapenning?
Om man får ett syskon är det väl så att det andra barnet är berättigat till 15 timmar - eller hur var det nu, i veckan - ändå? Och har kvar sin dagisplats..?

Men ponera att båda föräldrarna vill vara hemma en period, den ena tar ut för den nya knodden och den andra tar ut dagar för det äldre syskonet. Vad händer då med det äldre syskonets dagisplats?

Om man skulle vilja "dryga ut" sin semester med föräldrapenning t.ex. under sommaren, eller ta fp i brist på studiemedel under sommaren - vad händer då med dagisplatsen?

Många frågor från en som varken är i bebisverkstad eller har dagisplats ännu, men ändå många funderingar inför framtiden..

Sv: Vårdnadsbidrag - föräldrapenning - dagisplats?

Har inga barn själv heller men vet om folk som tar ut fp istället för en del av semestern. Barnet ifråga är drygt 3 så det verkar ju inte vara några problem.
Tror dock att dagis är stängt under den perioden, om det kan spela någon roll.

Det finns alltid en jouröppen förskola. Undantag om det är t.ex. en privat med särskila regler.

Vårdnadsbidraget

Bidraget är på max 3 000 kronor per månad och barn efter skatt (eller ”skattefritt”). Notera att kommunerna kan införa vårdnadsbidraget med ett snävare åldersintervall eller med ett lägre maxbelopp.

Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete på deltid. Kommunerna som inför bidraget väljer hur detta ska regleras.

Vårdnadsbidraget trappas av mot nyttjandet av offentligt finansierad förskoleverksamhet. Kommunerna som inför bidraget väljer hur detta ska regleras.

Det finns en karenstid om man säger upp vårdnadsbidraget. Denna innebär att man efter uppsägning inte kan söka bidraget igen på en period av 120 dagar.

När man lyfter vårdnadsbidraget kan man inte samtidigt ta ut föräldrapenning, varken för det aktuella barnet eller för dess syskon.

Föräldern som tar vårdnadsbidrag får rätt till hel ledighet från förvärvsarbete.

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kommer att vara skyddad under tiden föräldern har vårdnadsbidrag, det vill säga att tiden då en förälder tar ut vårdnadsbidrag räknas som ”överhoppningsbar” hos Försäkringskassan, dock men vissa undantag.

Man måste även ha använt 250 dagar av föräldrapengen.

Det är möjligt att kombinera vårdnadsbidraget med förvärvsarbete på deltid. Kommunerna som inför bidraget väljer hur detta ska regleras.

Vårdnadsbidraget trappas av mot nyttjandet av offentligt finansierad förskoleverksamhet. Kommunerna som inför bidraget väljer hur detta ska regleras.

Undra om inte även det första får kommunerna själva begränsa. I Kungsbacka får man tex jobba heltid (är 98% säker på det) dock får man inte nyttja den offentliga förskolan en endaste dag (öppna förskolan går dock bra).

Man måste också ta ut minst 60 dagar åt gången och man får inte ha arbetslöshetsersättning, vara sjukskriven osv.

Dock får man lov att ta ut 3000 tills barnet är 3 år.

Vårdnadsbidraget är ganska så populärt i Kungsbacka.

Mvh

Tora

Vårdnadsbidraget

Bidraget är på max 3 000 kronor per månad och barn efter skatt (eller ”skattefritt”). Notera att kommunerna kan införa vårdnadsbidraget med ett snävare åldersintervall eller med ett lägre maxbelopp.

Det finns en karenstid om man säger upp vårdnadsbidraget. Denna innebär att man efter uppsägning inte kan söka bidraget igen på en period av 120 dagar.

När man lyfter vårdnadsbidraget kan man inte samtidigt ta ut föräldrapenning, varken för det aktuella barnet eller för dess syskon.

Föräldern som tar vårdnadsbidrag får rätt till hel ledighet från förvärvsarbete.

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kommer att vara skyddad under tiden föräldern har vårdnadsbidrag, det vill säga att tiden då en förälder tar ut vårdnadsbidrag räknas som ”överhoppningsbar” hos Försäkringskassan, dock men vissa undantag.

Jo, det där har jag också lyckats googla mig till, men det besvarar inte riktigt min fråga.. Vad som händer med dagisplatsen när man har vårdnadsbidraget - om man bestämmer sig för att ta det när barnet redan fått dagisplats och gått en tid, sedan tar man vårdnadsbidraget en tid, ska man då ansöka på nytt om dagisplats och hoppas att barnet kommer in på samma dags igen, eller har man platsen "vilande" eller någon slags förtur sedan?

Jo, det där har jag också lyckats googla mig till, men det besvarar inte riktigt min fråga.. Vad som händer med dagisplatsen när man har vårdnadsbidraget - om man bestämmer sig för att ta det när barnet redan fått dagisplats och gått en tid, sedan tar man vårdnadsbidraget en tid, ska man då ansöka på nytt om dagisplats och hoppas att barnet kommer in på samma dags igen, eller har man platsen "vilande" eller någon slags förtur sedan?

I vår kommun måste man säga upp sin plats. Tänk på att det är två månaders uppsägningstid! Men när man ansöker om ny plats tror jag att man har förtur till samma förskola som barnet tidigare har gått på.

Vi berättade för personalen att barnen skulle börja igen inom ett halvår, så de planerade ju för det.

Att ha en vilande plats kallas för kontaktplats, men inte ens det får man ha ifall man vill ta ut vårdnadsbidrag.

I vår kommun måste man säga upp sin plats. Tänk på att det är två månaders uppsägningstid! Men när man ansöker om ny plats tror jag att man har förtur till samma förskola som barnet tidigare har gått på.

Vi berättade för personalen att barnen skulle börja igen inom ett halvår, så de planerade ju för det.

Att ha en vilande plats kallas för kontaktplats, men inte ens det får man ha ifall man vill ta ut vårdnadsbidrag.

Åh, tack :) Då vet jag lite närmre.
Vet du hur det gäller med de andra två sakerna också, om man tar ut fp?

Om man får ett syskon är det väl så att det andra barnet är berättigat till 15 timmar - eller hur var det nu, i veckan - ändå? Och har kvar sin dagisplats..?

Men ponera att båda föräldrarna vill vara hemma en period, den ena tar ut för den nya knodden och den andra tar ut dagar för det äldre syskonet. Vad händer då med det äldre syskonets dagisplats?

Om man skulle vilja "dryga ut" sin semester med föräldrapenning t.ex. under sommaren, eller ta fp i brist på studiemedel under sommaren - vad händer då med dagisplatsen?

Åh, tack :) Då vet jag lite närmre.
Vet du hur det gäller med de andra två sakerna också, om man tar ut fp?

Du undrar hur man ska göra med förskoleplatsen ifall man har barnet hemma en tid, eller? I vår kommun har man rätt att ändra placeringstiden under semester och annan ledighet om ansökan om förändringen görs minst en månad i förväg, och förändringen omfattar mer än fem kalenderveckor i följd. Om ni planerar att ha barnet hemma mer än fem veckor kan ni välja kontaktplats. Då har barnet kvar sin plats, men ni betalar inget.

Aha, så bra, tack :) Nu känner jag mig klokare.
Jag antar att det inte spelar någon roll om man har semester eller fp då, bara ledighet-från-dagis hursom?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 293
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Vet att flera här inne är vassa på det här med föräldrapenning och vad som gäller =) Milton är nu snart 10 månader och jag har smått...
Svar
6
· Visningar
1 492
Senast: Armani__
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 659
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈