Vårdstaffe i apotekstidningen

Lager

Trådstartare
Har någon mer läst Apotekes tidning, nr 1, 2010?

Där finns ett stort reportage om vårdhundar. Först en sida som handlar om staffen Svea som jobbar som vårdhund med fokus på rehabilitering av barn i Stockholm, sedan en sida om vårdhundsutbildningen (ok inte enormt utförligt, men ändå).

Det är verkligen ett fint reportage och jag blev lite glad över att det dessutom var en staffe som fick vara hjälte - istället för mördarhund :D. En detalj är att initiativtagaren till vårdhundsskolan på nästa uppslag säger att "kamphundar" inte accepteras på utbildningen... antar att journalisterna inte kopplade ihop staffe med kamphund :angel:.

Jag har försökt att hitta en länk med på apotekets hemsida finns bara tidningarna fram till nr 3 2009.

Sv: Vårdstaffe i apotekstidningen

Jag vet om flera Amstaffar som är terapihundar, och även några APBT-mixar också :)

Så spännande! Jag har inte vetat att vårdhundar, inne på vårdinträttningar, de facto är på frammarsch i Sverige... ska kolla upp detta mer. Vanligen så stöter jag på en patrull med ilskna allergiker, i alla fall i arbetet med ledarhundarna.

Det blir större och större nu, även om man inte ska tro att det är enkelt att få in en fot på just vårdinrättningar. Men skam den som ger sig, och ju fler som är ute och arbetar desto större och mer känt blir ju fenomenet. :p

Tyvärr är det ju lite rörigt med begreppen vårdhund och terapihund, och skillnaderna på dessa två. Och att hitta utbildare som faktiskt ger en kvalitetsstämpel och inte okända "Bosses hund" (typ) som kanske inte gör det enklare att komma ut och arbeta. Personligen hoppas jag på att det kan bli mer enhetligt i framtiden, med tydlighet vad en terapihund och vårdhund utbildas i osv. :p

Ang. raserna så kanske Svea inte gått utbildning på just vårdhundskolan utan hos någon annan. (Det är ju t.ex. rätt vanligt att det egentligen är en terapihund.) Eller så kanske uttalandet syftar till hundar som används i kamp bara. ;) Jag utbildar iaf min afghan till terapihund och min grupp finns alla möjliga raser som boxer, cane corso, berner sennen och lite allt möjligt. Inte en enda labrador eller golden faktiskt, som man nästan tror ska finnas. :D Det fanns nån staffeblandning med, men tyvärr blev den provocerad av vår instruktör i ett träningsmoment så den försökte hugga. Två gånger. Så ägaren beslutade sig att hoppa av. Tråkigt, men det får ju absolut inte finnas någon risk att dom svarar med ilska när man är ute och jobbar så det var nog ett bra beslut av ägaren ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka