Våren 2015

På balkongen blommar det för fullt, min ledsna pelargon har snällt blommat sedan de nya knopparna kom! Dock är den nu mörkrosa... när jag köpte den blommade den i vitt med ljus, ljus rosa underton. :p

Chili kommer det bli i mängder! Frågan är bara om den kommer mogna i detta väder... Gillar verkligen deras växtsätt, plantorna som fick störst krukor liknar små träd med väldigt grova stammar nu. Jättefina! Har en djungel på balkongen med chili, tomat, paprika, samt fyra plantor djungelgurka som sitter i samma kruka och som nu börjat klättra rejält i kattnätet och tänker ta över allt. :D
11376294_1660141560883327_1888560470_n.jpg

Nu har jag testat min balkong och kommit fram till vad det ska vara där framöver. Tänker skaffa klematis som trivs i kruka och låta den klättra i nätet + extra spaljé som vindskydd, det blåser rätt mycket på balkongen. Ska fästa jutesnöre så den kan klättra utmed taket också och göra det lummigt! Kanske vintergröna som skydd i krukan, och någon sommarblomma som får klättra från andra sidan och mötas i taket. Är det för sent att skaffa klematis nu och tro den ska överleva vintern, ska det vänta till nästa år?
 
Vad härligt! @aprilmaj Jag plockade hjortron härom dagen och hittade en massa skojiga fjärilar och trollsländor, varav en riktigt mörk, hyfsat enfärgad och ganska stor. Dock ingen aspfjäril. Jag hade hoppats på brun gräsfjäril då de är vanliga i de trakterna men ovanliga i övrigt men jag hann inte se eller fota.

Tänkte åka tillbaka dit så snart solen sken igen men så gick bilen sönder... :meh: Blir den lagad i morgon (troligt) så åker jag söderut till torpet i veckan och kommer nog gå på fjärilsjakt då det vankas bättre väder! Dessutom blommar tydligen min White New Dawn som är nyplanterad :love: och nu kanske även Pink The Fairy!
11825042_10152922447995163_3930159792590988964_n.jpg
 
Vad härligt! @aprilmaj Jag plockade hjortron härom dagen och hittade en massa skojiga fjärilar och trollsländor, varav en riktigt mörk, hyfsat enfärgad och ganska stor. Dock ingen aspfjäril. Jag hade hoppats på brun gräsfjäril då de är vanliga i de trakterna men ovanliga i övrigt men jag hann inte se eller fota.

Tänkte åka tillbaka dit så snart solen sken igen men så gick bilen sönder... :meh: Blir den lagad i morgon (troligt) så åker jag söderut till torpet i veckan och kommer nog gå på fjärilsjakt då det vankas bättre väder! Dessutom blommar tydligen min White New Dawn som är nyplanterad :love: och nu kanske även Pink The Fairy!
11825042_10152922447995163_3930159792590988964_n.jpg
Sådär får du ju inte göra, fota och inte nämna vid namn när du troligen vet det! :arghh:
 
Sådär får du ju inte göra, fota och inte nämna vid namn när du troligen vet det! :arghh:

Förlåt. :o :p trollsländan vet jag ej, sen är det en pärlemorfjäril jag ska kolla upp och den svartröda är en sexfläckig bastardsvärmare. Ska se om jag kan återkomma med alla namnen!
 
Var tvungen att googla för att se hur den ser ut - och den finns här också! Alltså, det här stället måste vara världens fjärilsparadis :love:

Kul om du har den! Den förekommer som sagt väldigt specifikt på vissa platser i Sverige och har sitt starkaste fäste i Värmland/södra Dalarna. Den är också fridlyst pga mkt stark tillbakagång.
 
Kul om du har den! Den förekommer som sagt väldigt specifikt på vissa platser i Sverige och har sitt starkaste fäste i Värmland/södra Dalarna. Den är också fridlyst pga mkt stark tillbakagång.
Är osäker nu när jag såg alla andra gräsfjärilar som också finns. De är väldigt lika varandra allihop. Ska kolla på mina foton och jämföra.
 
Kul om du har den! Den förekommer som sagt väldigt specifikt på vissa platser i Sverige och har sitt starkaste fäste i Värmland/södra Dalarna. Den är också fridlyst pga mkt stark tillbakagång.
Hmm... vad tror du? Nu har jag förstorat bilden, så den är grynig.
11374399_931089293627732_1352152200_n.jpg


923709_1455229294803024_2047714554_n.jpg
 
Är det någon som har erfarenhet av kronärtskockor? Jag odlar för första året och min första är dags att skörda nu. Jag har ett gäng till som är på gång, men de är mindre. Kan jag skörda den första och spara tills jag har några fler, eller får jag äta dem en och en?
 
Hur går det för er med skörden? Här har tomaterna varit sega att mogna men nu äntligen är de på gång. Mina fyra plantor är en över två meter hög tomatdjungel... Jag har även plockat en del physalis och minst tio gurkor från mina två plantor. En aubergine är på gång, och ett gäng pumpor av varje sort (spaghetti och blue hubbard) De är ju inte dags att skörda än, men jag har fyra kronärtskockor som det är dags för, och en fem-sex till på gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp