Nu blommar allt samtidigt. Det är både blåsippor och vitsippor, vårlök, scilla, snödroppar, klosterliljor, krokus, olika narcisser och tussilago. Och säkert något mer som jag glömt.

Fåglarna, de kära fåglarna. Vad de sjunger :love: Jag älskar att komma ut tidigt på morgonen, just när det ljusnar... I morse hörde jag t o m en nattskärra, för första gången. Det är extra roligt för i ladugården finns en gulnad bild uppsatt på just nattskärran. Bilden är kvar sedan de förrförrförra ägarna och jag har tänkt att det var nog för länge, länge sedan som den häckade här. Men så i morse... :)
 
Nu har sorgmantlarna kommit! De sitter sällan still, så jag har inget eget foto men här är en från google:
250px-Nymphalis_antiopa.JPG



Inte direkt ett vårtecken, men roligt ändå: Några fåglar, ev trastar, är urbra på att härma ljud. Så nu har jag getter, katter och pipande valp sittande i trädtopparna :D
 
Nu har sorgmantlarna kommit! De sitter sällan still, så jag har inget eget foto men här är en från google:
250px-Nymphalis_antiopa.JPG



Inte direkt ett vårtecken, men roligt ändå: Några fåglar, ev trastar, är urbra på att härma ljud. Så nu har jag getter, katter och pipande valp sittande i trädtopparna :D
Apropå härmande fåglar...
Vid jobbet har det funnits en fågel som låter som ett billarm. Jag har inte sett den men den har suttit uppe på ett tak och härmat. Första gången tittade jag efter en bil men begrep sedan att det kom uppifrån taket och när ljudet dessutom flyttade på sig från ett tak till ett annat förstod jag och arbetskamraterna att det var en fågel.

Passerade idag vid det där taket och det larmade återigen men nu var det ett annat larm. Eftersom billarm sällan sitter uppe på taket på gamla stenbyggnader så tror jag att det antingen är samma fågel som lärt sig ett nytt larm eller så har den lärt upp en kompis :)
 
Apropå härmande fåglar...
Vid jobbet har det funnits en fågel som låter som ett billarm. Jag har inte sett den men den har suttit uppe på ett tak och härmat. Första gången tittade jag efter en bil men begrep sedan att det kom uppifrån taket och när ljudet dessutom flyttade på sig från ett tak till ett annat förstod jag och arbetskamraterna att det var en fågel.

Passerade idag vid det där taket och det larmade återigen men nu var det ett annat larm. Eftersom billarm sällan sitter uppe på taket på gamla stenbyggnader så tror jag att det antingen är samma fågel som lärt sig ett nytt larm eller så har den lärt upp en kompis :)
Ja, de lyckas frambringa så naturtrogna ljud! Jag har varit säker på att någon av katterna har klättrat upp i ett träd och jamat för att den inte kunnat komma ner. Men getternas bräkande kan de inte riktigt få till, men det är mycket likt ändå.
 
@aprilmaj det är inte så att du har enkelbeckasin hos dig om det låter som getter? De gör ett ljud med vingarna när de flyger som låter som en knarrande dörr eller en bräkande get. :) Såg för övrigt en påfågelögafjäril häromdagen, så fin!

Håller med om att det är fantastiskt mycket fågel nu redan. Har dock inte varit ute på särskild fågelskådning, det blir i jobbets regi nu under våren och försommaren istället. :) Vid stallet blir det dock lite skådning, bland annat skogssnäppan flyger över åkrarna ibland. Lyssnar in lite och det är en fin symfoni, dock många som inte sjunger helt rent ännu. Mycket varningsläten och annat. Morkullan vet jag är här men jag har inte sett den än, det är en favorit dock.

Tips, ut och kolla på grodlek nu om ni bor utmed kusten eller i södra Sverige. :) Närmaste vattenpöl, dike eller andra småvatten, översvämmade mader mm blir nu eller snart fulla med groddjur. Aspen och harren kan också vara uppe och leka om man har sådana vattendrag i närheten. Sådana skådespel är alltid kul att se.
 
det är inte så att du har enkelbeckasin hos dig om det låter som getter? De gör ett ljud med vingarna när de flyger som låter som en knarrande dörr eller en bräkande get.
Tyvärr ingen enkelbeckasin. Men vilket härligt ljud! Låter som när getterna småhälsar på nära håll. Kanske att det påminner om alpackornas hummande också. Svårt att förstå att vingar kan frambringa ett sådant ljud!

Morkullan gillar jag också. Den har sitt flygstråk precis vid huset, så den ser jag varje kväll. För något år sedan höll jag på att kliva på en som låg och ruvade. Den flög inte upp förrän jag var någon cm ifrån. Märkligt att de ruvar på marken.
 
Här var det tjock frost på gräset vid 7-tiden imorse, normalt brukar den lilla frost som ev. ligger vara borta vid den tiden.

Ett litet bakslag, men nu skiner solen som besatt så det är bara att njuta.
 
Här var det tjock frost på gräset vid 7-tiden imorse, normalt brukar den lilla frost som ev. ligger vara borta vid den tiden.

Ett litet bakslag, men nu skiner solen som besatt så det är bara att njuta.
Bakslag och bakslag...

Här har det idag i flera omgångar varit strålande sol, regn, strålande sol, hagel. regn, strålande sol, ymnigt snöfall, sol.

Det är inte långtråkigt i alla fall....
 
Jag blir förvirrad av att det finns en trädgårdstråd och en vårtråd :crazy:. Frost och minus även här i Närke och trädgården är i en märklig blandning av tidig och sen vår. Jag har krokusar, tulpaner, treblad. Mina rosor och klematis skjuter skott, olvonet och körsbärsträden är snart i blom. Kaprifolen är full i blad.
Från idag

 
Min klematis var en Miss Bateman. Jag hittade ett kvitto där det stod vilken sort det var. Hur som helst så har jag fått besked om att om det inte har kommit upp något nu så kommer det inte att komma upp något. Förmodligen hade den satt igång tidigt och dog när det kom en köldknäpp i mars.

Jag fick tips om att den kanske kunde ta sig till nästa år, men eftersom jag har en balkong med begränsat utrymme och jag framförallt vill ha klematisen som sol- och insynsskydd så kommer den få ryka. Som ersättare har jag skaffat en klätterhortensia som jag tänkte plantera senare idag. Den är ganska väl uppväxt (ca. 120 cm), ser fräsch ut och har en del knoppar. Det ska bli spännande att se hur den kommer att trivas i kruka. :)

Rosorna på balkongen (Karen Blixen, Comtesse de Rocquigny och Boule de neige) har börjat ta sig fint! Jag var orolig över att Boule de neige inte skulle klara vintern då den fortfarande var ganska ynklig i storlek i höstas. Däremot behöver de nog lite gödsel nu. Någon som har tips på flytande rosgödsel som kan tänkas passa rosor i kruka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp