Varför är det dödstyst om vargjakten nu när den är överstökad

Gammeln

Trådstartare
Det blev väl 44 vargar som har skjutits, hälften/hälften. Är det inge kul längre att protestera mot vargjakt eller har man hittat något annat att protestera mot.
 
Båda sidorna laddar om inför nästa rond.
Nu vet jag ju inte vad utredningen ska komma fram till.
Har nya frågor tillkommit så kanske man kommer fram till andra lösningar, men ställs samma frågor så lär ju resultatet bli detsamma.
 
Det är det ju inte :o. Den ska ju för det första utredas IGEN så protestanterna har ju fått rejält med gehör.

Du bor inte i Värmland va ;)
;).
Nu menar jag varför folk som egentligen inte bor i vargområden har slutat protestera och varför det är tyst i media
 
;).
Nu menar jag varför folk som egentligen inte bor i vargområden har slutat protestera och varför det är tyst i media

De blir väl less på att den inte kan skötas bättre.

Sedan kom ju det jag visste skulle komma men som andra menat inte skulle.
Jägarna skulle bli nöjda när de fick sitt.

Sista skjutna vargen hade väl inte kallnat ens föränns jägarna började _yla_ om att de fått för liten tilldelning.
Tro mig, jägarna är inte nöjda innan alla är borta.
 
Kanske har de slutat protestera för att de preliminära rapporterna visar på att de allra flesta vargarna var välskjutna med direkt dödande skott, att det inte fanns några större genetiska förändringar hos vargarna i våra mest inavlade revir och att länsstyrelserna är väldigt nöjda med jägarnas insatser.

Observationer under jakterna har ju dessutom visat på att det verkar finnas mer varg än beräknat och att den biologiska mångfalden i de värmländska skogarna har minskat mer än vad man tidigare trott.

Deras huvudargument, t ex att vår vargstam är väldigt sjuk till följd av sin inavel, att vi inte har så många vargar som inventeringarna visat, att jägare inte är kompetenta att sköta licensjakten och att vargstammen ökar mångfalden, har ju liksom fallerat.
 
Observationer under jakterna har ju dessutom visat på att det verkar finnas mer varg än beräknat och att den biologiska mångfalden i de värmländska skogarna har minskat mer än vad man tidigare trott.

Vilken biologisk mångfald har minskat? Att älg minskar eller rådjur av varg kan knappast ingå i att den biologiska mångfalden minskar.

Och bara för att- jag har inget emot viss vargjakt.
 
Vilken biologisk mångfald har minskat? Att älg minskar eller rådjur av varg kan knappast ingå i att den biologiska mångfalden minskar.

Och bara för att- jag har inget emot viss vargjakt.

Att det funnits mer vargspår än älg- och rådjursspår när de spårat i reviren får väl ses som att mångfalden minskat? En art har gjort att två andra minskat kraftigt.

Nu har väl ingen djupare studie av mångfalden i vargreviren gjorts, utan det är bara en reflektion av de observationer som gjorts. Som jag förstod det fanns det i princip inga andra spår än vargspår på en del ställen.
 
Jägarna?
lika kategoriserande som vissa som talar om muslimerna?

Ber om ödmjukast om ursäkt:angel:, slarvigt skrivit och mer därtill;), vet själklart att det faktiskt finns jägare som inte har något emot och vill ha varg i de svenska skogarna så några finns det väl- lätt att bli slarvigt kategoriserande när så många av en grupp utmärker sig negativt och kanske mer därtill, fel av mig.
 
Ber om ödmjukast om ursäkt:angel:, slarvigt skrivit och mer därtill;), vet själklart att det faktiskt finns jägare som inte har något emot och vill ha varg i de svenska skogarna så några finns det väl- lätt att bli slarvigt kategoriserande när så många av en grupp utmärker sig negativt och kanske mer därtill, fel av mig.
Lagt till handlingarna och samlar glömskans damm ;)
 
Vargar tar vildsvin. Det har varit förr att vildsvin och vargrevir inte krockat men nu när det gör det finns det vildsvin i vargspillningen.

Klart att en duktig varg kan ta en gris :)
 
Vargar tar vildsvin. Det har varit förr att vildsvin och vargrevir inte krockat men nu när det gör det finns det vildsvin i vargspillningen.

Klart att en duktig varg kan ta en gris :)
Ja ensamma ungrisar lever farligt.
Men om flocken har en erfaren modersugga och ngr stadiga döttrar till henne så passar sig nog vargarna för att försöka ta dem, det skulle kunna bli alltför kostsamt.

Har flocken blivit av med kultingar till varg så, då jäklar nästa gång de möts ;)
 
Att det funnits mer vargspår än älg- och rådjursspår när de spårat i reviren får väl ses som att mångfalden minskat? En art har gjort att två andra minskat kraftigt.

Mångfalden anses inte minska för att älg o rådjur minskar, tvärtom skulle jag säga, på sikt kommer mångfalden därav öka. Det finns helt enkelt för mycket klövvilt som förstör och utarmar mångfalden i skogen ex och de djur som lever på det som blir kvar av vargens byten kommer öka.
 

Liknande trådar

Samhälle Är det okej att börja boka flygresor igen? Swedavia rapporterar fler flygningar likaså resebyråerna som säljer fler flygresor. Det...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
7 794
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 298
Senast: manda
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp