Byta yrkesbana - Hur visste du till vad?

Squie

Trådstartare
Hej

Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre.
Det är dags o byta, plugga är inga problem. Har mina funderingar på en YH.
Men.
Hur vet man till vad?
Hur kom ni andra, som bytt, fram till erat beslut? Kan ju omöjligt vara själv om mina tankar.

Må väl. 🙂
 
Vad med vården är inte roligt?
Vad är du intresserad av?
Vill du sitta ner och planera eller vara fysiskt aktiv?

Jag växlade om pga lön vilket jag inte vet varför men jag lite skäms för. Men då märkte jag att de var de mansdominerade jobben där en kunde tjäna ”mer”.
Sen blev banan inte alls som jag tänkt men löst sig på nått sätt 😅

Kanske ska lägga in prioriteringar som om det är ett yrke med framtid? T.ex och om det finns jobb.
 
Vet att de söker vårdadministratörer och där har du fördel att du jobbat inlm vården innan.
Är lite olika lön beroende på vart du jobbar sen.
 
Hej

Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre.
Det är dags o byta, plugga är inga problem. Har mina funderingar på en YH.
Men.
Hur vet man till vad?
Hur kom ni andra, som bytt, fram till erat beslut? Kan ju omöjligt vara själv om mina tankar.

Må väl. 🙂
Jag insåg efter mina föräldraledigheter att min kropp inte höll för de yrken jag var utbildad till/hade lång erfarenhet av, så jag skulle utbilda mig till något annat. Jag började med att kolla efter statistik om vilka yrken det skulle vara lätt att få jobb inom. Sen jämförde jag den listan med vilka utbildningar som fanns på universitetet i grannkommunen. Och hittade ett yrke som lockade mig.

Av olika skäl avbröt jag den valda utbildningen, men klev på en YH-utbildning och mitt nuvarande yrke kan med lite fantasi beskrivas som en light-variant av det första yrket. Och det blöev helt rätt för mig.
 
Hej

Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre.
Det är dags o byta, plugga är inga problem. Har mina funderingar på en YH.
Men.
Hur vet man till vad?
Hur kom ni andra, som bytt, fram till erat beslut? Kan ju omöjligt vara själv om mina tankar.

Må väl. 🙂

Ofta har jag ”råkat” komma in på ngt. Det har alltså inte varit ett aktivt val utan jag har halkat in på saker.

Utbildade mig till arkeolog och jobbade en kort period som det.
Sen halkade jag in i modebranschen, jobbade med inköp, därefter events via det halkade jag in på PR. Jobbade ett tag med det.
Sen blev jag ”castad” på gatan och gjorde lite reklamjobb som modell. Vid en plåtning träffade jag några opera-sångare som lite oväntat fick in mig på opera.
Sen började jag måla, startade EF och jobbade med det under pandemin.
Nu jobbar jag med intressepolitik för en intresseorganisation.
 
Jag började fundera förra året på att byta bana och väntar nu på att ansökningstiden till våren ska öppna. Jag velar fortfarande en del, men har skalat ner intressanta yrken till en handfull istället för 3 A4-papper som jag hade förra våren när jag gick till studievägledare för vägledning. Det är svårt, det finns många olika utbildningar och yrken.

Jag har försökt fundera på vad som är viktigast för mig. Goda framtidsutsikter, möjlighet till skiftarbete och bättre lön är det som stått högt i kurs.

Andra viktiga aspekter kan vara om man vill ha ett rörligt yrke, eller mer stillasittande/vid dator. Vill man ha möjligheter till att kunna arbeta hemifrån eller vill man vara på plats? Vill du ha ett socialt jobb eller mindre socialt? Osv. Försök bena ut vad som intresserar dig. En studievägledare kanske även kan hjälpa dig tänka?
 
Jag har haft vissa administrativa delar i mitt tidigare yrke och en del av dem har jag uppskattat att jobba med. Så jag sa i många år att om jag ska jobba på kontor vill jag jobba med den delen jag tyckte var roligast av de administrativa. Sagt och gjort, så nu är jag utbildad och jobbar med det. Trivs väldigt bra med mitt nya yrkesval.
 
Det låter kanske torrt men jag gjorde en lista med vad jag behövde tjäna för att klara mitt liv såsom jag ville ha det utan någon annans inblandning, vart i landet jag ville bo, en bransch där det alltså finns jobb så att det finns valmöjlighet band arbetsgivare, arbetstider som funkade för mig, och såklart ett område som kunde intressera mig.

Sen sökte jag några utbildningar och en fick jag reservplats på och slapp vänta en hel termin till, så jag tog den. Pluggade KY (nuvarande YH) i två år. Har inte ångrat mig och jobbat heltid med det i 15 år inkl plugg.
 
Hej

Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre.
Det är dags o byta, plugga är inga problem. Har mina funderingar på en YH.
Men.
Hur vet man till vad?
Hur kom ni andra, som bytt, fram till erat beslut? Kan ju omöjligt vara själv om mina tankar.

Må väl. 🙂
Jag har bytt ganska många gånger. Jobbade på myndighet men fick nog. Halkade in på logistikavdelningen på ett stort företag. Jobbade där ganska många år (typ fem tror jag) men fick nog där med, dåligt betalt, slitigt och omöjligt få heltid.

Pluggade logistik då och började sen jobba på annat stort logistikföretag fast på kontorssidan. Vantrivdes dock enormt, jag blev anställd för att de andra på kontoret jobbade för mycket övertid. Men de ville ju fortsätta jobba övertid (= mer betalt) så ingen ville ha mig där. Så bytte efter tre månader till myndighet som handläggare.

Trivdes bra första 2 åren sen tröttnade jag totalt. Tog dock 2 år till att hitta annat inom myndigheten. Känns dock sådär, jag har kommit fram till att statligt passar inte mig. Det är för trögt, slappt och långsamt.

Så vill byta igen men vet inte till vad. Har dessutom fått en lön bra bit över medellön så det blir svårt byta nu…

Hur man vet till vad vet jag inte, mesta av mina beslut har varit slumpen typ. Jag vantrivs inte på nuvarande jobbet, jag har bara en känsla av att detta inte passar mig längre och den känslan växer.
 
Jag bytte från djurvårdare till bygg. Pluggade en YH fick jobb under mina första praktik och blev sen kvar parallellt med mitt plugg. (Är examinerad nu).

Jag är rätt krass och kollade lönestatistik. Vad kan jag jobba med för att ha råd att leva. Och vilka jobb skulle jag kunna tänka mig? Fick upp annonser om utbildningar och kände att men det där vill jag jobba med. Sökte en utbildning som verkade lämplig och halkade på ett bananskal in på anläggningsproduktion. Trivs så himla bra här. Just nu är samlar jag erfarenheten men skulle jag tröttna på det jag gör just nu finns många andra vägar att gå.

Hur man vet, vet jag inte. Slump och lite flyt att möjligheten öppnade sig tror jag var mest bidragande.
 
Jag gick tillbaka till listan med arbeten som jag drömde om som barn.
1. Astronaut, funkade inte
2. Lokförare, krävde en utbildning som jag inte har
3. Busschaufför, och det körkortet hade jag via Bilkåren, så det fick det bli.

Och jag har haft jättekul hela tiden.

4. Långtradarchaufför, har bara körkort C utan släp.
5. Spion. (James Bond ni vet.)
..
.
 
Fördelen med YH-utbildningar är ju att de är behovsstyrda = goda chanser till jobb. Jag bytte bana och läste YH miljö och VA-teknik, en jättebra och bred utbildning. Fick jobb efter knappt ett års utbildning (av 2). Jobbade först som tekniker, blev sedan anläggningsingenjör och är nu projektledare inom processanläggningar.

Jag har bara gott att säga om YH-ubildningar och försöker varje år få tid att handleda andra som går samma utbildning.
 
Nu har jag inte sadlat om eller gått just YH men när jag skulle börja utbilda mig så valde jag väg, om man ska renodla det, på dessa tre kriterier:

1. Jag kan se mig själv känna passion för detta under resten av mitt liv.
2. Det är ett flexibelt och självständigt jobb, jag kommer t.ex. kunna arbeta mycket hemifrån och på mina egna tider. Det är viktigt eftersom jag vill ha gård i framtiden och har barn som jag vill kunna vara flexibel för.
3. Samtidigt är det ett jobb där man har kollegor som är lika intresserade som en själv. 100% distans och/eller ensamarbete hade aldrig funkat för mig, jag gillar att jobba i grupp också!

Lönen var ganska sekundär, jag hade nog inte valt ett väldigt lågavlönat jobb eftersom jag vill slippa ekonomisk stress men hög lön är inget självändamål för mig.

@Inte_Ung beskriver för övrigt ett väldigt underskattat sätt att hitta sitt yrke. Även jag ville jobba i mitt fält när jag var liten.
 
Nu antar jag att du jobbat några år inom vård, fördelen är ju då att du säkert skaffat dig en god uppfattning om vad du värderar i ett jobb - alltså hur arbetsmiljön ska vara, kollegor, teamwork eller eget, stillasittande eller på benen för att må bra osv. Jag hade börjat med att se om det fanns något yrke jag tyckte uppfyllde de kraven jag har för att trivas med jobbet, och som intresserade mig.

Om du har ett drömyrke som du vet du egentligen skulle vilja satsa på så säger jag go for it!
 
Jag jobbade med taxi.
Fick nog.
Tog examen inom hydraulik, elkraft och signal konstruktion.
Hamnade på teknisk dokumentation och nu är jag asset maneger på ett kraftbolag.
 
När jag valde yrke surfade jag antagning.se på ”program” tills jag (någonstans halvvägs genom den alfabetiskt sorterade listan) fick en känsla av ”jaaa”, och ivrigt intresse. Det blev bra. (För övrigt var jag vid tidpunkten lite irriterad på att mina föräldrar psykologerna ”tagit mitt yrke” då jag inte ville ha samma jobb som dem trots att jag tyckte det verkade väldigt roligt. Tonåring! :bag::rofl:)

I och med att du tänker på YH skulle väl en parallell vara att surfa lite på yrkeshogskolan.se och se om något väcker nyfikenhet eller lust.

Nästa yrke bara råkade bli, i återuppbyggnaden av livet efter en utmattning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 035
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp