Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Humelibumlan

Trådstartare
Efter Rolf-Görans Bengtssons Jerringpris har det blivit debatt både i media och på forum och för att inte förstöra någon tråd så ställer jag frågan här.

Jag har en hel del vänner som är väldigt sport intresserade, det tittas på det mesta och när det kommer till OS, VM, EM, SM eller elitserie, så kan det tas semester, de kan gå upp på natten för att se en intressant NHL match och är det engelsk/italiensk/spansk fotboll ska det oxå tittas på.
Kort sagt så kan de titta på all sport, utom ridsport, det är tydligen helt ointressant?
Och om man följt debatten så verkar det vara en ganska vedertagen åsikt.

Varför har ridsporten fått den stämpeln, för kan man titta på curling så borde man banne mig tycka Ridsport är intressant och spännande? ;)

Jag är väldigt ointresserad av sport i allmänhet, håller på med trav och det är knappt så jag tittar på trav, men även jag kan finna spänning i sport och de flesta finaler eller en bra match, friidrott etc, bara det är svenskar/Sverige så jag har något att hejja på.

Dressyr kan jag förstå kan vara svårsmält, men fartgrenarna, där det avgörs på sista hindret, kan väl inte få så mycket mer spänning än så?
Reglerna är lätta att förstå och det går fort emellan ekipagen.

Varför är ridsport så ointressant och tråkigt?
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Jag tippar på låg status och ovana att titta på det.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Trots att jag rider och har hållit på med trav hör jag faktiskt till skaran som tycker att rid- och travsport (med undantag för typ PDA och Elitloppet) är bland det tråkigaste som finns att titta på. Har aldrig sett en ridsporttävling frivilligt. Jag är dock inte sportintresserad överhuvudtaget, men jag brukar ändå titta på friidrott, skidor och handboll (såg även curling för något år sedan, då när norrmännens byxor var på tapeten. :p). Oberoende av om Sverige är med. Och jag tycker att det är 100 gånger mer intressant än hästsport, trots att jag inte är ett dugg insatt i någon av övriga nämnda sporter.

Jag kan alltså inte svara på frågan "varför?", vill väl mest bara upplysa om att även någon som anser att ridning och trav = livet ändå kan vara totalt ointresserad av att titta på samma sporter.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

"det är ju hästen som hoppar" och han är väl inte så spännande att titta på.

Jag vågar gissa att det har lite med det att göra faktiskt- att de inte förstår svårigheten med hoppningen (eller dressyren)..

fast jag tycker det verkar som om fler och fler börjar bli mer intresserade..

/Lavinia, vars far för några veckor sen ringde och ville veta hur poängen beräknades i hoppningen, så han förstod när RGB hoppade, för det blev mer spännande då..

(jag visste inte ens om att det fanns hoppning att titta på det kvällen:-))
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

"det är ju hästen som hoppar" och han är väl inte så spännande att titta på.

Jag vågar gissa att det har lite med det att göra faktiskt- att de inte förstår svårigheten med hoppningen (eller dressyren)..

fast jag tycker det verkar som om fler och fler börjar bli mer intresserade..

/Lavinia, vars far för några veckor sen ringde och ville veta hur poängen beräknades i hoppningen, så han förstod när RGB hoppade, för det blev mer spännande då..

(jag visste inte ens om att det fanns hoppning att titta på det kvällen:-))

Jag kan tänka mig att det ligger en del från uppväxten hos många, det är bara små tjejer och bögar som rider och redan där förlorar de intresset.

Kan tillägga att många av mina vänner/media är travintresserade och även där gör ju hästen jobbet, så det är väl lite platt egentligen att det skulle bero på att hästen gör jobbet inom ridningen?
Å andra sidan är det tveksamt om travet skulle vara mer intressant om det inte hade spelet?
Å tredje sidan går det att spela på galopp oxå och det är inte alls stort..
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Jag kan tänka mig att det ligger en del från uppväxten hos många, det är bara små tjejer och bögar som rider och redan där förlorar de intresset..

Där är nog huvudet på spiken! Det anses nog så grymt manligt att se på fotboll, det är tuffa huliganer, det ser småfarligt ut med grimaserande spelare, tuffa domare osv. Och hockey är ju ännu tuffare, där tacklas det ju hej vilt! :angel:
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Personligen tittar jag aldrig på bollsporter (ishockey, bandy osv inräknat). Kan titta på friidrott, skidåkning i olika former, konståkning, ridsport osv, men tycker fotboll, handboll, basket, ishockey, bandy osv är bland det tråkigaste som finns.

Tror som du att ridsport har lite av en töntstämpel på sig. På ridskolorna dominerar småtjejerna och redan som barn blir vi itutade från omgivningen att grabbarna ska spela fotboll eller ishockey och tjejerna ska rida. Killar som rider riskerar ofta att ses som fjantiga, det är "bögigt" att hålla på med en "tjejsport" och hela konceptet med att dra på sig ett par tajta ridbyxor, läderstövlar och en kavaj, ja, det är inte lika macho som svettiga fotbollströjor och knästrumpor helt enkelt. Sen har vi ju hela biten med hur man rider korrekt, hur man sitter korrekt i en sadel, hur man använder kroppen för att "prata" med hästen. Har hört många mena att det ser ut som att man "har sex med sadel" när man sitter ned i olika gångarter och det tredje med det fjärde.

Sen kan man ju också se det som så att ridsport sällan är speciellt "hejar-vänlig". Tittar man på hur en fotbollsläktare kan se ut när det är stormatch med flaggor, röda brinnande facklor, rök, skrik och skrål så är det inte speciellt likt hur läktaren på t.ex. en hopptävling ser ut där man på sin höjd har någon flagga eller skylt man hytter lite diskret med före eller efter ekipagets runda.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Fast numera tycker jag väl, åtminstone på hopptävlingarna, att det hojtas och tjoas och applåderas ganska rejält både före och efter ritten. Under ritten sitter alla tysta i spänning och Ojar när det varit nära på något hinder.
Ännu mer blir det på tex globen när det är lite mer speciella hinder (bord osv)
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Jo, men det går fortfarande inte att jämföra med t.ex. en fotbollsmatch. För många är halva nöjet att stå på läktaren och skrika, sjunga hejarramsor osv. På t.ex. fotbollsmatcher är stämningen på topp redan utanför arenan medan det i hästsportsammanhang är mycket mer verserat och stillsamt bland åskådarna, något jag kan tänka mig många tycker är tråkigt, men som tyvärr ofta är "nödvändigt" för att hästarna inte ska störas för mycket under ritten.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Trots att hoppning och dressyr är två av otaliga ridgrenar så visas bara dessa två. Det har gjort att ridning är hoppning eller dressyr i allmänhetens ögon-punkt. Tycker man inte att dessa ridgrenar är lockande så sågar man hela konceptet ridning som icke intressant. Att det ska vara så tyst för att inte störa hästarna är nog en bidragande orsak. Men ta exv Westernridningens reining, barrelrace och övriga fartgrenar så är det musik i högtalarna, tjo och tjim och publiken uppmanas att hejja på sina favoriter- vilket de också gör. Hästarna blir taggade av detta, men inte stirriga eller ofokuserade på sin uppgift. Helt klart populär tv-underhållning, vilket det är i de länder som sänder det.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Vissa hästsporter verkar många tycka är svåra att komma in i och förstå (själv ser jag ut som ett ufo om jag är och tittar på typ hockey, ok jag fattar när pucken är i mål men resten då :D).

Tycker dock mkt ridsport kan vara riktigt tråkigt att se på även om jag är hästgalning av stora mått. Tittar mest på trav själv och annat via youtube, hestafrettir mfl

Tror man måste göra de roligare att se på för att ha en chans att fånga upp flera men är nog inte helt lätt. Tror som flera andra att de är mkt gammalt som ligger kvar vilka som sysslar med hästar

Min pappa som anser att trav är den enda hästsport som kan kallas sport fick se ett klipp från VM med Hvinur frá Holtsmúla och helt plötsligt så gick min islandshäst till något han tom blev sugen att prova
http://www.youtube.com/watch?v=g0Xw1RhuJDc
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Fast numera tycker jag väl, åtminstone på hopptävlingarna, att det hojtas och tjoas och applåderas ganska rejält både före och efter ritten. Under ritten sitter alla tysta i spänning och Ojar när det varit nära på något hinder.
Ännu mer blir det på tex globen när det är lite mer speciella hinder (bord osv)

Fyrspann i Scandinavium var en upplevelse. Inte en enda i publiken som inte klappade eller hojtade :D
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Där är nog huvudet på spiken! Det anses nog så grymt manligt att se på fotboll, det är tuffa huliganer, det ser småfarligt ut med grimaserande spelare, tuffa domare osv. Och hockey är ju ännu tuffare, där tacklas det ju hej vilt! :angel:

Amen!
Det ridsporten (särskilt dressyren) skulle behöva för att få upp populariteten och publiksiffrorna bland män i synnerhet, är ett rejält gäng huliganer :devil:
Dressyrhuliganer som klår upp varann och sprutar tårgas. Fast man fick ju höja det låga vita staketet då förstås.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Hoppning är ju rätt populärt att kolla på om man är allmänt sportintresserad, t o m pappa kollar på det. Dressyr däremot är ju en bedömningssport. Och många bedömningssporter går inte att hänga med i om man inte är enormt insatt och har sysslat med det själv i flera år. Jag själv tyckte inte heller att tävlingsdressyr var speciellt kul att titta på förrän alldeles nyligen (de senaste åren) just för att jag inte förstod hur svårt det var, och kunde själv se skillnad på riktigt bra/mindre bra. Nu kan jag och sambon (som inte är bög) sitta och kolla dressyr och tippa hur bra /dåliga poäng ekipaget kommer att få och vi har skitkul!
Så det handlar nog om hur mycket egen kunskap som behövs för att tillgodogöra sig sporten.
Sen varför killar i allmänhet dissar hästsport har ju som många redan nämnt här; det är en kvinnosport (åtminstone i vår del av europa) och därmed lågstatus. Det är ett jämställdhetsproblem, inte ett publiksiffreproblem.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Glömde säga det att själv är jag helt oinsatt i fotboll, Nhl hockey mm, och har inte den minsta kunskap om sporterna, därför är dom helt ointressanta för mig. Sen är jag mer konstnärligt än tävlingsmässigt lagd, därför finner jag inget stort nöje i att kolla något så enformigt som bansport typ de ovan nämnda.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Jag tror en del undviker ridsport för att det hör till att dissa det och att det är tufft men även för att det oftast sänds på udda tider och inte i direktsändning. Inte sjutton sitter folk upp och tittar på en femmil eller en ishockeymatch mitt i natten när den redan är avgjord flera timmar tidigare?

Jag vet flera sportfånar som gärna ser hoppning och betraktar det som vilken sport som helst och de som gilla konståkning brukar även gilla kür, det är vackert att titta på men kanske inte i för stora doser, finalen räcker gott. Och som många nämner så finns det många grenar som är mycket publikfriande som fyrspannskörningen, vissa westerngrenar mfl.
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

All sport är enligt mig grymt tråkigt att se på tv. Också hästsport.

Man kan ju tänka sig att "alla" får prova på fotboll, hockey, löpning osv inom skolgymnastiken, och får då en viss förståelse för hur sporten utövas och vad som krävs.

De flesta har väl aldrig fått chansen att rida. På riktigt alltså. Det kanske ser lätt ut?
 
Sv: Varför är ridsport tråkigt och ointressant??

Jag tror det beror till stor del på att om man inte är hyfsat insatt så förstår man sig inte på det och då blir det aldrig vidare intressant att titta på. Fotboll exempelvis är ju bra mycket konkretare och inte vidare svårt att se när det går bra och inte i jämförelse ;)

I stort sett alla andra sporter "flyter på" bättre också, de flesta hästsporter känns lite mer långdragna. Och sen bidrar garanterat en del "nörd"-stämpel samt att det ju är hästar och inte människor som är bra :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp