Varför anser du att din hund ska gå i avel?

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, som frågan lyder. Jag har noterat att det är väldigt många bukefalister som endera redan föder upp hundar eller har planer på att ta en kull på sin hund. Jag är ju en av dem, det är inte säkert men håller Ian sig hälsosam så kommer jag förmodligen att låna ut honom till en lämplig eller fler lämpliga tikar, tanken är dock att han ska få bli äldre ändå för att jag ska vara säker på att han är bra nog.

Jag har alltid varit väldigt intresserad av westie och har ett intresse av att ta fram mentalt sunda och friska aktiva westie. Jag hade det inte som plan direkt när jag köpte honom, men han har motsvarat förväntningarna och lite till och jag anser att han kan tillföra rasen långt mycket mer än många av de andra hundarna som går i avel. Han har gjort ett bra MH, spårar helt otroligt bra, är mycket social och är i övrigt en mycket glad och trygg hund med en god portion "terrierness". Han är dessutom fin! Utöver det kommer han från linjer där fler hundarhar klarat grytanlagsprov och minst två westie (däribland syster och gammalemormor) jagas aktivt med. Den ena är jaktchampion och en andra får nog sitt championat snart.

Nu vill jag veta er idé bakom avelsplanerna!
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Lite av ett icke-svar, men jag har ingen hund som jag anser ska avlas på. Min lilla är en riktigt bra hund, men hon är ganska skarp så att hitta köpare på såna valpar är inte så enkelt. Tanken har dock aldrig varit att hon skulle gå i avel. Hade hon varit en hane hade jag nog haft enklare för att ta ett beslut, men jag uppskattar inte ansvaret att stå med en hel kull. Så hon kommer kastreras trots att det är en bra hund.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Billy är en potentiell avelshund.
Han har oerhört korrekt kropp, en härlig personlighet med fina egenskaper och är väldigt frisk. Han har känd mental status, är inte det minsta skotträdd. Han är smart, snabb och rolig att arbeta med (vi fokuserar träningen på trick, agility och viltspår). Han kommer från friska och sunda linjer med välmeriterade hundar i alla led, även hans syskon är framgångsrika.

Dvärgpinscheraveln behöver fortfarande fokusera mycket på mentalitet, och det är väl ett av Billys starkaste kort.
Jag vill och kommer att göra BPH med honom så fort jag får chansen.

Det enda som talar emot honom som avelshund är storleken. Han är stor, tillräckligt stor för att bli diskad på utställning. Han är mätt till 33 cm, och en dvärgpinscher ska helst vara 30 och max 32. Däremot vet jag inte riktigt hur storlek fungerar rent arvsmässigt, hans mamma är nämligen 26,5 och hans pappa är 32. Han kullbror är 31, tror jag.

Jag vill gärna ha lite mer utställningsmeriter innan han är intressant för avel, nu har han fyra EXC och två VG (nerdömd pga storleken) och jag vill i alla fall att han ska ha något CERT eller CK. Jag vill också att han ska vara viltspårschampion (han har två förstapris kvar). Och gärna ett fint BPH-resultat.
Sen hänger det såklart på om det finns någon lämplig tik hos någon lämplig uppfödare.
Till Billy vill jag ha en ganska liten, fulltandad tik med bra mentalitet. Det kommer jag inte att tumma på.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Min hund ska gå i avel för att jag anser att hon har egenskaper bra nog att tillföra någonting till rasen (australian shepherd) och få fram avkommor som kommer främja aussien som bruksras. Hon har/är ex:

  • Tävlingsmeriterad inom flera grenar med bra resultat och kapacitet att gå långt enl både mig och de jag tränat för (tävlar elitlydnad och upfl till högre spår än så länge, tränar rapport och tävlar agility på hobbynivå).
  • Har gjort både ett bra MH och ett bra MT (KORAD på 442 p)
  • Är en sjukt trevlig och stabil hund i vardagen, skottfast utan rädslor, väldigt lätt att ha att göra med.
  • Har de egenskaper som en bra brukshund ska ha i arbete, ex uthållighet, arbetsvilja, förighet.
  • Har en arbetsmässig och korrekt exteriör som gett både godkänd exteriörbedömning och CERT och R-CACIB i utställningsringen.
  • Frisk och kry, har aldrig ex haltat eller ömmat eller behövt uppsöka veterinär för annat än vaccinationer och en urinvägsinfektion när hon var valp. Friröntgad HD/ED.
  • Har ett fantastiskt hundspråk och älskar alla människor och tror att alla hundar är hennes vänner.

Hon och den tilltänkta hanen (som även han är utvärderad både mentalt, tävlingsmässigt och exteriört med bra resultat) har också friska, stabila och arbetsvilliga nära släktingar (syskon, föräldrar, far/morföräldrar etc). Givetvis finns det skavanker här och där bland släkten också (inga linjer är ju perfekta eller felfria) och givetvis finns mindre brister även hon min tik och hanen, men jag tycker att de många fördelarna lätt vinner över de få och små nackdelar jag kan hitta.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Vår amris är ett arv från en vän som avled i våras. Hon hade en av de bästa amriskennlarna och hon importerade denna hanen för att han i hennes ögon är i det närmaste perfekt. Hennes plan var att han skulle tillföra mycket i de svenska linjerna. Han har gett en kull där nästan alla är framgångrika på valputställningarna i år. Jag kan inte rasen (ännu) men min tillit till min väns omdömme och hennes rykte tillsammans med hundens fantastiska temprament gör att vi nästan är skyldiga vår avlidne vän att använda hunden i avel.

Hunden är naturligtvis röntgad, ögonlyst osv.

Vi har redan fått flera förfrågningar om honom, men vi har valt att inte låta honom para den tid han har bott hos oss. Han kom till oss efter en brand och vi tycker han behövde få tid att "landa" utan någon stress. Nästa år ska han visas (han fick delar av pälsen förstörd i samband med branden så han har inte varit redo) och då blir avel aktuellt igen.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag har fått lite avelsförfrågningar på min kelpiehane, och svarat att jag vill KORA honom först för att se om något dyker upp där.

Det visade sig att han gjorde ett högst ordinärt MT. Det i kombination med så pass vanliga linjer och med två helsyskon som planeras att ev tas i avel har jag beslutat att han INTE kommer få para, om ingen kan komma med något EXTREMT bra argument för.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Min flathane ska förhoppningsvis gå i avel.

Han har en sund, rastypisk exteriör och är till skillnad från många flattar åt det mindre hållet.

Han är frisk och friröntgad runt om. Syskon, föräldrar, halvsyskon och föräldrars syskon är friska.

Han och hans syskon är väldigt duktiga jakthundar, mentalt stabila och har känd mental status på MH. Dom är starka och envisa med en väl funderande näsa men samtidigt med hög dresserbarhet. Han är "tillräckligt" meriterad för att klara valpförmedlingens krav på avelsdjur, men kommer inte gå i avel för än han meriterats mer och helst är uppåt fem sex år.

Kort sagt, han representerar rasen för hur den borde vara och linjerna är inte särskilt välanvända. (Särskilt viktigt eftersom vi har en smal avelsbas)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag har fått avelsförfrågningar på min hane , både från "vanligt" folk med samma ras och rasansvarig har viljat att jag ska ställa honom så jag får avla.
jag själv är helt ointresserad av utställningar..han är röntgad U.A...han blir dock 8 år i jan och det jag vet är att han har 2 tänder kort. Däremot har han en lite udda pappa som bara lämnat hans kull och enl rasanvarig ville dom ha in det blodet mer i rasen.

Förutom det är han jävligt snygg å titta på också :love:
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Min lagotto är en helt klar icke-avelsduglig hund i mina ögon.
Dels för att hon har en c-höft (den andra är b) men framförallt för att hon inte är mentalt bra. Folk ser inte detta när de träffar på henne ute, eftersom detta är något jag jobbat mycket med för att få bort. Hon skulle inte vara en bra förebild helt enkelt.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

När jag tar en kull på mina tikar så tänker jag först. Skulle jag vilja köpa en valp från denna tiken och hanen.
Jag vill känna att det är något jag själv skulle vilja ha och inte bara ta en kull för att..

Jag tycker själv jag är seriös i mitt tänkande. Däremot skulle jag kunna gå emot "normen" för att tänka på framtiden för rasen.
Och då skulle jag tex kunna använda som Martha skriver, en hane med nån tand för lite, just för få in nytt material och sen jobba vidare i tänket att vara noga med tänder.
Nu har inte detta varit aktuellt, men jag förstår de som har en liten avelsbas att man ibland måste gå denna vägen.
Många tror att bara för man tar de två bästa individerna, så kommer det att bli ännu bättre.
Men oj vad fel det kan gå. Är så himla mycket man måste fundera och tänka på.
Var i Tjeckien och parade en av mina tikar. Hade verkligen tänkt och funderat och såg fram emot kullen.
Men blev inte alls vad jag tänkt mig. Visst blev inte dåligt heller, flera har cert mm. Men hade förväntata mig lite mer :D

Så när jag använder nån av mina hundar så vill jag de ska vara både snygga, bra mentalt och trevliga hundar. Jag vill ha en helhet.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag har finska lapphundar och anser att jag har en duglig hane. Han har fått en lovande kull. Han har A höfter och första avelsvärde, dock utställd ett fåtal gånger men med mycket bra bedömning. Om jag ska se till något negativt är hans päls något lockig upptill ryggen som dom ej ska ha men lite tillåtet. Även en stor lappishane men han ligger på gränsen så inget fel i det. Dock får man se till att tiken har bra pälskvalitet och lite mindre, eller normalhöjd.

Min syster har irish softcoated wheaten terrier och har en mycket lovande tik som hon har tagit en kull på. ej för skarp, bra höfter, bra bett m.m. Dock ej utsälld men detta ska göras snarast. Sparat tre valpar(inom familjen) dessa tre ser mycket lovande ut. Dock är ena hanen kastrerad , lite synd.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag väntade, planerade och spanade in rätt kull länge, för att kunna köpa en (tik)valp med tanken om att hon skulle gå i avel om hon var bra nog - och det är hon; vacker, testad, kollad, prövad, utställd... Det har INTE varit billigt i vare sig tid eller pengar att ta henne dit hon är, även om hon hade de goda anlagen med sig.

Men... sen fick jag ett samtal från uppfödaren, som hoppats mycket på min fina tik. Det visar sig att tikens mor fått problem med sköldkörteln på äldre dar, och hon ber mig att inte avla vidare, även om riktlinjerna för rasen bara avråder från avel om hunden har "avkomma eller helsyskon med sköldkörtelproblem". Och den här ärligheten tycker jag är skön! Uppfödaren hade mycket väl kunnat tiga med problemet, och ingen hade anat något.

Jag vill inte avla vidare på eventuella problem, oberoende av hur fin och frisk min hund är. Oberoende av hur mycket tid och pengar och förhoppningar vi satt ner på detta.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Mhm...

Anser och anser.. Jag tankte aldrig avla, och staller mig fortfarande skeptisk till tanken. Efter vissa patryckningar (i form av vantelista med 6 pers och en del uppfodare varav en har uttryckligt intresse av en valp efter honom men inte ar pa listan an) har tanken halvt om halvt tagit form att -kanske-.

Kanske OM jag hittar en tik vars blodslinjer jag, efter mycket dividerande med erfarna uppfodare, tror kan korsa bra. Kanske OM jag har turen att hitta en lika stabil tikvalp som jag kan arbeta med och testa sjalv, hittar jag ingen som duger enligt mina tester och tankar sa blir det absolut inga valpar.

KANSKE en kull. Men det ska en j-vla massa till for det.

Varfor finns det intresse for hans valpar?
Han ar stabil, oradd, modig, social, valdigt sund. Bra nasa, trevlig att trana och ha med att gora. Talmodig som bara den med andra hundar. Sen tycker vissa han ar vacker... jag ar partisk sa jag ska inte uttala mig. Jag/vi/dom tycker just hans stabila nerver ar nagot som kan tillfora rasen en hel del har eftersom daliga nerver ar ett kant problem.

Vad vager emot?
Hundkulturen har, vet inte om jag vill satta valpar till varlden har. Han ar lite for stor enligt rasstandarden. Lite for lite skarpa imo, lite mer "umpf" skulle inte skada. Han ar ingen total pushover in any way, men ja... lite skarpare kunde han gott vara. Sen vette f-n om jag ar smart nog for att ens vara uppfodare till en kull... :crazy: pantade uppfodare ar det varsta som finns.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Mhm...


. Sen vette f-n om jag ar smart nog for att ens vara uppfodare till en kull... :crazy: pantade uppfodare ar det varsta som finns.

Fast är ju tikägaren som blir uppfödaren :) Eller menade du kanske att du skulle leasa en till till din hane?
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Nej.. jag leasar inte ut honom/leasar tik och vill inte ta nagon annans ord for att tiken ar bra i skallen. Sa... det ar ett 2.5+ ars projekt OM jag hittar en tikvalp med ratt linjer... som passerar rontgen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Grana menar nog ifall du skulle leasa en tik till din hane o därmed vara uppfödare .
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Sen tycker jag personligen att man inte borde avla på sin hund om den inte har allt för stabilt psyke. Hunden i sig kan vara hur fin som helst men om inte skallen hänger med så är det inget värt.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

jag e lite troooott :P men nej... jag vill veta battre vad det ar for tik han satts pa an att lana en mage.
Hur hon var som valp, innan traningen, hur hon funkade som yngre i vissa situationer. Att hon inte ar skottsaker pga traning osv i en halv evighet.

Ska det bli valpar... sa vill jag kanna att jag kan svara pa -alla- fragor, i detalj, och inte upprepa vad nagon annan sagt om nagon av hundarna. Sa tja, det lar nog aldrig bli nagra valpar byggda ;)

/Bew, kontrollfreak nr 1.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Knapplån:
Ser att här är flera med hannar som tycker att deras hannar ska gå i avel inget ont i det om han är bra. Men det är tik ägaren som väljer hanhund (finns ju i de flesta raser en hel del att välja på) Sedan är det självklart upptill dig som hanhundsägare att säga nej eller ok till parningen.

Det gäller alltså att marknadsföra sin hanne, genom att se till att han blir ”känd” på något sätt (meriter, en vinstrik hanne känner de flesta till) och/eller att han finns med på rasklubbens hanhundslista, självklart via annonser också då främst i rasklubbs tidningar för det är ju där de flesta uppfödare letar hannar. Kort sagt marknadsföring!

Och anser jag heller säga nej än ok, om tiken vars ägare vil para inte känns helt ok, även hanhundsägare har ett ansvar anser jag
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp