Bukefalos 28 år!

Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

"Vi" kämpar för att sänka gränsen avsevärt! Men det är nog Lite skillnad på registreringssiffror med gissar jag? Flatten har väl runt 1500-2000 (Gud vad dålig koll jag har) registreringar varje år.

Jag kan gissa att en av dom hanar som har fler än 30st börjar på H och slutar på arley? ;)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

"Vi" kämpar för att sänka gränsen avsevärt! Men det är nog Lite skillnad på registreringssiffror med gissar jag? Flatten har väl runt 1500-2000 (Gud vad dålig koll jag har) registreringar varje år.

Jag kan gissa att en av dom hanar som har fler än 30st börjar på H och slutar på arley? ;)

Ja salukis föds det väl ungefär 100-150st per år. Varierar lite och tyvärr verkar det bli fler och fler då alla plötsligt ska vara uppfödare :cool: Men blir det många ett år så verkar det bli färre året efter, sedan mer ett år och mindre året därefter osv.

Faktiskt inte! Han har "bara" 21 valpar just nu, har iof precis parat en tik så då blir det väl ca 30 valpar.. Sedan får man väl se vad de väljer att göra.

Wahidahs pappa, däremot har 36 avkommor och ska para en till tik nästa sommar... Hans avkommor blir ju också föräldrar på löpande band, så snart har väl "alla" honom i stamtavlan. Tittar man på avelsdata ligger han just nu 2a på listan med hanhundar med flest avkommor. För att trassla till det ännu mer så är hanen på plats 1 på listan, farfars systerson till honom och den hunden på plats 1 på listan, han är pappa till hanen på plats 3 på listan. De har 39, 35 och 34 svenskfödda avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Min gamle dvärgpinscherhane (fyllde 12 år i september) är pappa till 4 kullar. Det är stor åldersskillnad på hans valpar, äldsta kullen fyller 10 år till våren, andra kullen fyllde 9 år i september, tredje kullen är 3½ år, fjärde kullen är cirka 1½. Det är olika tikar till kullarna. Alla 4 tikarna är/har varit bra mentalt och det är även min hane. Han har gått både MH och är Korad och så är han väldigt social. Den mentala biten och att det är friska hundar är det viktigaste. Har de bra resultat på utställning också är det ju inte fel. Sen är det viktigt att man följer rasens hälsoprogram, t ex ögonlyser och kontrollerar att patella är OK. Så är han duktig på viltspår och personspår, utställning har han cert och ett antal ck i olika länder. Han är VDH-veteranchampion och har 10 veterancert (7 fler än som behövdes för championatet).

Jag har även en av hans valpar ur kullen som nu är 3½ år. Han har också gått MH och ska gå MT till våren. Även han är duktig på personspår och viltspår och dessutom lydnad och rallylydnad. Han har totalt 6 cert på utställning i 3 länder. Eftersom det varit meningen att han skulle gått MT när man var tvungen att höftledsröntga så gjorde vi det och han har grad A på höfterna. Ögonlyst och patellakollad UA precis som sin pappa. Social är han också, härom veckan var han uppe och hälsade på en handikappad som pratade konstigt, hade motoriska problem och körde permobil. Jag hoppas att även han ska få chansen att gå i avel.

Det förekommer alldeles för mycket avel på hundar som har olika rädslor och det blir i regel inga roliga valpar. Blir de då även fostrade på ett felaktigt sätt (medvetet eller omedvetet) så kan det bli helt galet. Det finns uppfödare som byter ras som andra byter skjorta, enbart för att de ser sin chans att tjäna pengar.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Tror det är omkring 10 personer (!) som frågat mer eller mindre seriöst om vår chihuahua hane går att få para med.

Vi kastrerade dock honom rätt tidigt då vi inte anser att han bör avlas på (och för att vi är lata och det var bekvämt samt bättre för hans mentala hälsa att vara kastrat). Han skulle nog inte göra så super ifrån sig på utställning och har inte den önskade chihuahua mentaliteten enligt rasbeskrivningen. Det är dock delar av hans mentalitet som folk uppskattar och säger att de frågade om han var i avel för.
Han har dessutom ej helt perfekt bett, är inte undersökt för patella och har sjukdomshistorik, så absolut nej efter att det framkommit.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

O ännu färre Berger des Pyrénées à face rase, eller poil long heller för den delen.
Leon är importerad som tänkt avelshund, dels på grund av linjerna o dels den ovanliga färgen Han har ett MH som är rena drömmen.
Men beslutet är inte mitt, jag har honom på helfoder.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Fast det är väl bara rekomendationer?

Generellt gäller 5%-regeln för vår ras.

"ingen enskild hund ha fler avkommor än 5 % av producerade valpar i populationen under en generation (5 år) Uttryckt på ett annat sätt får ingen hund producera fler valpar under sin levnad än 25 % av den genomsnittliga nyregistreringen per år de senaste åren.”

Vill man ta fler kullar måste man söka dispans från avelsföreningen (för att få valphänvisning) och det är ganska ovanligt att dispans beviljas. Min uppfödare fick dispans på sin ena tik nu i somras, men då har hon haft en kull utomlands och de kullar hon haft har haft väldigt bra nedärvning, det är en av landets bästa hundar. Men jag kan inte på rak arm säga särskilt många fler som tagit fler kullar.
Så folk håller sig till det.

Det är även krav på att avelshundar MINST ska ha genomfört MH, röntgade höfter med godkänt resultat, genomfört jaktprov med bra resultat och minst Good på utställning, för valphänvisning.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

KL

Vi är fodervärdar åt en svart mopstik som ska gå i avel under våren. Det är ju inte vårt beslut, men jag ställer mig bakom det. Hon är från utmärkta linjer med idel champions och världsvinnare. Utseendemässigt är hon inte helt perfekt. Standarden hade önskat lite mera bröstkorg (vilket förmodligen ger sig efter en kull) och en aning bättre svärta i pälsen (hon är inte från helsvarta linjer). Hon har också ett liiiitet underbett. MEN, som helhet är hon mycket vacker. Perfekt storlek, mycket feminin, underbart huvud, lagom rynkor, rak rygg, utmärkt bakparti och den mest fulländade svans. Det allra bästa är dock att hon är kärnfrisk och atletisk. Hon andas knäpptyst och helt utan grymtningar, snarkningar m.m. Hon kan springa hur långt som helst och är smidig som en katt. Förutom en ögonskada när hon var liten (förmodligen orsakad av en vass valpklo) och en inflammerad analsäck har hon inte haft några hälsoproblem alls. I en ras som mops tycker jag att det är väldigt viktigt att man tar tillvara sådana hundar.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Generellt gäller 5%-regeln för vår ras.

"ingen enskild hund ha fler avkommor än 5 % av producerade valpar i populationen under en generation (5 år) Uttryckt på ett annat sätt får ingen hund producera fler valpar under sin levnad än 25 % av den genomsnittliga nyregistreringen per år de senaste åren.”

Vill man ta fler kullar måste man söka dispans från avelsföreningen (för att få valphänvisning) och det är ganska ovanligt att dispans beviljas. Min uppfödare fick dispans på sin ena tik nu i somras, men då har hon haft en kull utomlands och de kullar hon haft har haft väldigt bra nedärvning, det är en av landets bästa hundar. Men jag kan inte på rak arm säga särskilt många fler som tagit fler kullar.
Så folk håller sig till det.

Det är även krav på att avelshundar MINST ska ha genomfört MH, röntgade höfter med godkänt resultat, genomfört jaktprov med bra resultat och minst Good på utställning, för valphänvisning.

Men då är detta för klubben och för få valphänvisningen.
Jag antar att för SKK gäller inte detta.

Vi har ju också "krav" i vår rasklubb för vara med i valphänvisningen. Men jag måste ju inte följa dom kraven, är ju bara att jag då missar valphänvisningen.
Men självklart vill man följa kraven. Ville bara säga att detta är ju inget måste du skriver, utan bara vad rasklubben vill..
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jaktvärlden är expert på individavel, särskilt blandrasuppfödarna. Kalle har en superbra jakthund, Roger har en superbra jakthund. Utan någon som helst aning om hur släkten ser ut parar dom dessa hundar för att dom själva vill ha en valp. Korsar raser helt oberoende av varandra och helt olika och tror ändå det ska bli bra.

Ja, tyvärr är det verkligen så. Jag vet inte hur många förfrågningar vi har fått på att para vår med både laikor, gråhundar och jämtar :crazy: "Han är ju riktigt bra på gris, tänk vilka avkommor de skulle få!" Hua.

Vi har fått väldigt mycket hjälp från vår väldigt nogranna och erfarna uppfödare med tips om vilka tikar man ska "välja" osv, vilket känns jätteskönt eftersom han är väl insatt i olika linjer och resultat. Han har också varit nogrann med att pusha sina vapköpare att röntga höfter och armbågar, starta unghundsprov och ställa dom åtminstone en gång, så man får enkelt en bra överblick över hur hans släkt ser ut.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Men då är detta för klubben och för få valphänvisningen.
Jag antar att för SKK gäller inte detta.

Vi har ju också "krav" i vår rasklubb för vara med i valphänvisningen. Men jag måste ju inte följa dom kraven, är ju bara att jag då missar valphänvisningen.
Men självklart vill man följa kraven. Ville bara säga att detta är ju inget måste du skriver, utan bara vad rasklubben vill..

Nej självklart. Det var därför jag skrev att de allra flesta följer det där, för valphänvisningen behövs. Jag kan inte säga någon på rak arm som inte följer det. Möjligtvis de som kör buskavel då, men jag har inte så bra insyn där.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag hade hoppats på att kunna använda Fridolf i aveln. Han kommer från linjer som är otroligt bra arbetshundar med god miljötålighet och de är trevliga i flock.

Syskon, kusiner och moderns syskon är alla väldigt jämna i kvalitén, friska på alla sätt och flera används inom alla upptänkliga vallningsarbeten - de är mångsidiga och starka med en exceptionell uthållighet utan att slå över i stress.

Fridolf som individ är en mycket förig, socialt kompetent och miljöstark hund med fantastiska talanger i både vallningen och specialsöket som vi har jobbat inom. Det är aldrig problem med nyinlärning utan han generaliserar och gör sitt bästa.

Han är fysiskt frisk på alla sätt, jämn och fin i kroppen och med bra vinklar för arbete. Lagom pälsad för att inte frysa, men inte så mycket att det blir "pälsmonstrigt". Han har god språkförmåga med sina uppstående öron och tydligt kroppsspråk. Fungerar med alla hundar, trots konkurrens om löptik.

Tyvärr visade det sig att han och flera syskon har problem med fertiliteten, så en viktig hälsobit saknas. Det blir aldrig några Fridolfbarn:(
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

kl
Kan dra upp vår schillerhane (som inte längre ska gå i avel), inom den rasen får de endast lämna högst tre kullar/hane pga att rasen är så liten.
Jag roade mig faktiskt när det fanns en liknande tråd på att räkna på om det skulle löna sig.
Jag kom fram till att så länge hunden klarar sig från större skador hade man tjänat på att äga honom om han hade fått tre kullar till två års ålder, sedan så skulle det inte gå längre.
Men då räknade jag endast tre kullar eftersom det är vad som får tas. Om vi hade fortsatt ta dessa kullar i fantasin hade vi säkert kunnat fortsätta och tjäna på att äga honom.

Han ska inte gå i avel om nu inte det osannolika skulle hända att hans fel hittas och det visar sig vara ej genetiskt betingat. Hans fel är att han är dum i huvudet (beskrivningen tills vi hittar det rätta vilket just nu verkar vara omöjligt).
Men han har attraktiv stam, snygg, en av de bättre jakthundarna jag vet
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag har en finsk lapphundstik som jag har funderat lite på att avla på. Hon har precis det rätta psyket jag vill ha, rolig att jobba med. Sen att hon har en för rasen ovanlig färg tycker jag är ett plus. Hon har fått fin kritik på utställningar och är en rastypisk, lite smärtare typ med ett mycket vackert huvud och rör sig väldigt bra. HD A.

Än så länge tycker jag hon är lite för ung för att avgöra om hon ska gå i avel men det är absolut inte omöjligt :)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Bara en liten tanke. Är temperamentet som DU önskar eller så som rasen BÖR vara?
Avel handlar även om att bevara , då ska man även avla på de egenskaper som önskas.
För att förtydliga:
En jakthund utan jakt i sig som är en fantastisk hund till sällskap bör ju inte avlas på för den har inte de egenskaper den rasen ska ha.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Hon har det för rasen rätta psyket. Livlig, orädd men samtidigt mjuk och väldigt sällskaplig. Och som alla andra lapphundar har hon en tydlig "av och på-knapp" att hon är väldigt lugn inomhus t ex.

Jag upplever det som flera andra att många avlar på det mer sällskapliga psyket för att få mindre aktiva hundar men om man vill ha en hund att jobba med så krävs det att dom forftarande behåller lite mer skärpa. Sen tycker jag att det är bra med mindre variationer inom rasen för att hitta just den individ man vill ha.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Jag upplever det som flera andra att många avlar på det mer sällskapliga psyket för att få mindre aktiva hundar men om man vill ha en hund att jobba med så krävs det att dom forftarande behåller lite mer skärpa.

Jag håller med om att detta tänkt tyvärr finns inom mycket avel. Just detta tänk (feltänk) är det som gör att så många bruksraser (bl.a. min egna ras) förstörs till viss del.

Folk faller för ett utseende, men vill inte ha aktiveringskraven som kommer med rasen. Därför väljer de att förstöra rasen genom att avla enbart på utseende och välja bort sådana viktiga saker som arbetsvilja, uthållighet, viss skärpa/jävlaranamma (som du säger, viktigt att behålla ett mått av bra skärpa i arbetshundar), vallinstinkter osv.

Det gör mig verkligen, verkligen förbannad. En brukshund/jakthund/vallhund SKA inte ha samma temperament eller aktiveringskrav som en generell sällskapshund :mad:!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Det gör mig verkligen, verkligen förbannad. En brukshund/jakthund/vallhund SKA inte ha samma temperament eller aktiveringskrav som en generell sällskapshund :mad:!

Du är inte ensam.
Mer än en gång har jag fått höra folk som vill köpa vinthund från uppfödare som avlar på vinthundar med mindre jaktlust och jag har hört uppfödare som är superstolta över sina vinthundar som saknar jaktlust. Lyckat, när det är en ras som skapades för att vara en riktigt duktig jägare... (och där mycket av mentaliteten och sättet att bete sig på hänger ihop med hur de jagar) :cool:
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med både dig och Red_Chili.

Det är så tråkigt att det ska bli så. T ex så står det på många ställen att den finska lapphunden är en sällskapshund :eek: Det är det definitivt inte! De är avlade för att valla och vakta renar och har därmed ett stort motionsbehov och behöver aktivieras för att må bra. Idag används de tyvärr inte speciellt mycket till vad det är avlade för men det är fortfarande en aktiv ras som kräver mer än söndagspromenader och soffhäng :mad:
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp