Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Ja då är det ju sorgligt att se dessa whippets som bor hos folk som bara går promenader i koppel. Synd inte uppfödarna har mer vett då..
Man läser ju faktiskt även här där rasen rekomenderas för den är så mild och trevlig. Men glöms jaktinstinkten bort då när man rekomenderar?

Yeps, folk är experter på att "glömma bort" att de har jaktinstinkt. Eller rättare sagt, de glömmer bort rasernas historia och anledningen till varför de är som de är.

I salukibladet har det t.o.m. stått en artikel om en saluki utan jaktlust. Det stod om hur hon istället "vallade" och tydligen gick hon alltid lös på gården och skulle aldrig få för sig att sticka iväg och jaga på egen hand. Och jadå, hon har gått i avel...

Tittar jag på min hund ser jag en hund som lever i en värld full av synintryck. Hon iakttar allt som rör sig, har stort behov av att få vara högt upp och titta runt (därav att min säng står vid fönstret, så att hon kan ligga och spana), hon älskar jaktlekar mer än något annat, när hon väl leker med andra leksaker så ska de dödas. Hon har en enorm vilja av att röra sig fysiskt och ingenting gör henne så nöjd och glad som just när hon fått springa och jaga någonting. Hon missar absolut om det sitter en katt i busken bredvid henne om hon inte ser den, däremot missar hon aldrig något som rör sig.

Det är svårt att beskriva allt om hur hon beter sig och hur det kommer från jaktlusten, framförallt utan att gå allt för mycket OT i den här tråden ;) Men ja, hade hon inte haft jaktlust, fy vad tråkig hon hade varit då!

Dessutom är det otroligt fascinerande att se hur hunden på en halv millisekund kan gå från att vara "lugn sällskapshund i koppel" till att vara tokfokuserad på något som rör sig, med ett hjärta som dunkar så hårt att det känns hela vägen upp i kopplet och där hela hunden är inställd på "jaga! döda!".

Faktiskt kan jag inte förstå hur någon kan gilla vinthundar utan att ha sett dem jaga, eller i alla fall springa med andra vinthundar. Många skriver om hur de såg en vinthund på utställning, föll pladask och sedan började kolla upp rasen mer. Själv somnar jag oftast av att titta på vinthundar på utställning. Det är verkligen inte rätt ställe för dem.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Halvknapp

I diskussionen om hur ursprungliga framavlade beteenden har försvunnit så tycker jag ju faktiskt att det är så himla tråkigt med "min" ras; Pudel. De ska vara vattenapporterande jakthundar och jag har inte träffat en enda pudel än (inklusive min egen) som 1. Gillar vatten och 2. Gillar att apportera. Min har varit tvungen att bli vattentränad i 3 år för att öht våga gå ner i 2 dm vatten och han apporterar aldrig utan belöning, om han ens gör det då.

Jag tycker faktiskt att detta är fruktansvärt tråkigt då hela deras anledning till att existera som ras är mer eller mindre borta. Jag hade helt klart vilja ha en arbetande pudel nästa gång men vars fasiken finns dom :confused: jo, ingenstans!
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Alla är nog medvetna om sin hunds positiva egenskaper frågan är om man är lika medveten om hundens nackdelar? :)
Vår hund kommer inte gå i avel. Han är den mest underbara hund som finns (enligt oss) men d finns så stort urval på taxar att det finns bättre än honom att avla på. Vi har inga ambitioner att starta kennel.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Alla är nog medvetna om sin hunds positiva egenskaper frågan är om man är lika medveten om hundens nackdelar? :)


Alla hundar har ju nackdelar (den perfekta hunden finns ju inte), men det finns ju "olika grader av helvetet".

Det viktiga är ju att att ta reda på och vara medveten om ens hunds nackdelar och dels överväga om fördelarna hos hunden överväger nackdelarna så hunden är värd att ta i avel, och dels hur man genom sin avel ska förstärka fördelarna och minska effekten av nackdelarna.

Det är enligt mig en av de saker som inkluderas i seriös avel. Att bortse/förneka sin hunds nackdelar och inte räkna in dem i sina avelsplaner/avstå från att ta hunden i avel om nackdelarna är övervägande, ser jag som högst oseriöst.

Och, som du säger, alla hundar behöver inte gå i avel även om de är fyllda med fördelar :D.
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Nej precis. Min hund är perfekt i mina ögon men han behöver inte gå i avel för det :) Det räcker så bra med att han är perfekt för oss!

Jag tycker att om man ska avla så ska man utbilda sig först i genetik och i rasens historia, ursprung och framtid. Ha goda kontakter med rasklubben och andra uppfödare så man arbetar åt samma håll :)
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Joho! Min!

Han apporterar och simmar glatt. Jämt. Is och -30 hindrar inte honom från att vilja ge sig ut på älven för att doppa tassarna, eller kika närmare på det där isflaket.

Min är kastrerad, hans släktingars höftstatus är ingenting att hurra över, så några planer på att avla har aldrig funnits, men en ypperligt trevlig, arbetsam pudel är han!

Och arbetande pudlar finns visst, men att man behöver leta eftersom är trist. Pudeln är en ras som tyvärr intehar sitt utseende till hjälp. Det är vackra hundar,och många avlas på utseende och färg. Ffa bland de gråa, röda och aprikosA kan inavelsproceqnten vara väldigt hög, tyvärr. Men en hel del uppfödare har ett sunt tänk till sin avel, och går inte bara på utseende.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Min corgi grabb hoppas jag kunna använda i avel så småning om! Det är min första corgi så jag är inte så erfaren vilket gör att han först och främst ska ställas ut för att se så att han är rastypisk :) Personligen tycker jag han ser lovande ut. För att vara 6 månader har han fin mentalitet men fortfarande valpig då han inte ens är könsmogen. Men framför allt så blir det framtiden som får utvisa. Lite planer är väl att träna lydnad när han blir äldre och agility. Har även planer på att röntga höfter och armbågar (trots att det inte är något krav) och ögonlysa. :) Vill gärna kunna bidra med en frisk avelshane för att utveckla aveln!
 
Sv: Varför anser du att din hund ska gå i avel?

Håller med både dig och Red_Chili.

Det är så tråkigt att det ska bli så. T ex så står det på många ställen att den finska lapphunden är en sällskapshund :eek: Det är det definitivt inte! De är avlade för att valla och vakta renar och har därmed ett stort motionsbehov och behöver aktivieras för att må bra. Idag används de tyvärr inte speciellt mycket till vad det är avlade för men det är fortfarande en aktiv ras som kräver mer än söndagspromenader och soffhäng :mad:

Håller med dig. Har ett antal lappisar och dessa mår inte bra av att var rena sällskapshundar. Sedan tycker jag inte man behöver använda dom till just det ändamål dom är avlade för, men att hunden får en likvärdig motion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp