Bukefalos 28 år!

Varför har han börjat fälla?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund, en strävhårig, ganska långhårig blandras mellan jackrussel och dansk-svensk gårdshund har börjat fälla helt plötsligt. Han är fem år, väger 15 kg och har sedan han var ett år gått på Nutranuggets, den blå säcken. Han håller lagom hull och bajsar normalt.
Han har alltså fällt så lite att det inte har blivit något knappt i borsten vid borstning en gång i veckan men nu helt plötsligt syns håren på golven och jag får tömma borsten två gånger vid varje borstning. Har de ändrat innehållet? Har han fått någon brist?
Tyvärr kan jag inte ge färskfoder. Dels för att närmaste åf finns sju mil bort och jag pga sjukdom inte kan köra bil längre och dels för att vi helt enkelt inte har plats i frysen.
Han är känslig i magen så till vida att han blir dålig i magen om han får mat från oss med vete i och mycket malda tuggben eller dentastix för ofta.

Tips på tänkbara orsaker, åtgärder och ev. foderbyte tas tacksamt emot.
 
Sv: Varför har han börjat fälla?

du skriver att han är strävhårig, det är inte så att han behöver trimmas? mina strävhår börjar fälla när jag inte riktigt hunnit med att plocka dem...
 
Sv: Varför har han börjat fälla?

Hm, jag vill inte trimma honom eftersom jag tycker att han är så söt som han är men kan det verkligen komma efter fem år? Borde han inte börjat fälla mycket tidigare då?
 
Sv: Varför har han börjat fälla?

ingen aning :) mina börjar fälla efter 4-6 månader, medan en riktigt bra sträv päls, enl ryktet iaf, bara behöver trimmas någon gång per år.
ett alternativ iaf, vi får se om övriga har några fler förslag :)
 
Sv: Varför har han börjat fälla?

Kan tillägga att det är bara korta hår han fäller. Typ två-tre cm långa. De hår som är dm långa fäller han inte. Det borde ju gå emot teorin om att det beror på att han behöver trimmas för visst borde han tappa de äldsta, dvs de längsta håren först då?
Den enda förändring jag kan komma på att jag har gjort är att jag har minskat maten lite grann eftersom han blev lite i överhull. Om det kan bero på det? Men jag vill ju inte att han är i överhull heller så det var ju tvunget att minska lite på maten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp