Varför kom pengarna i retur?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte där, gick in på min vanliga bank och då har de kommit i retur ett par dagar senare.
Varför?
Kan det ha att göra med typ av konto?
Det blir ju helt kajko om de inte finns där när pengar ska dras från vårt konto!

Jag har mailat banken, men tänkte om ni är snabbare.
 
Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte där, gick in på min vanliga bank och då har de kommit i retur ett par dagar senare.
Varför?
Kan det ha att göra med typ av konto?
Det blir ju helt kajko om de inte finns där när pengar ska dras från vårt konto!

Jag har mailat banken, men tänkte om ni är snabbare.
Hur satte du in pengarna? Det är ganska tight med reglerna om penningtvätt som skapar en hel del praktiska problem.
 
Hur satte du in pengarna? Det är ganska tight med reglerna om penningtvätt som skapar en hel del praktiska problem.

Hmm... Jag satte in dem via internetbanken, fast jag gjorde tre olika insättningar för det kändes lättare i mitt huvud att dela upp dem. Kan det vara därför? Tre ganska små insättningar samtidigt... Kan det vara så alltså? 😮
 
Hmm... Jag satte in dem via internetbanken, fast jag gjorde tre olika insättningar för det kändes lättare i mitt huvud att dela upp dem. Kan det vara därför? Tre ganska små insättningar samtidigt... Kan det vara så alltså? 😮
Tyvärr så gissar jag oxå på att du kan ha fastnat i nätet av vad banken misstänker kan vara pengatvätt. Framförallt våra storbanker är otroligt misstänksamma nu mer och lutar sig mot att dom saknar kundkännedom.
 
Hmm... Jag satte in dem via internetbanken, fast jag gjorde tre olika insättningar för det kändes lättare i mitt huvud att dela upp dem. Kan det vara därför? Tre ganska små insättningar samtidigt... Kan det vara så alltså? 😮
I princip flyttade du pengar mellan två av dina konton. Iom att du också tecknar det gemensamma! Jag flyttar pengar mellan mina konton stup i ett.
Låter märkligt att nån skulle invända.

Tror att endast banken kan svara.
 
I princip flyttade du pengar mellan två av dina konton. Iom att du också tecknar det gemensamma! Jag flyttar pengar mellan mina konton stup i ett.
Låter märkligt att nån skulle invända.

Tror att endast banken kan svara.

Fast ts flyttade ju pengar mellan två banker, även om båda kontona tillhör henne. Inte omöjligt att det kan fastna då, även om allt är rätt och lagligt sas.
 
När jag fört över mina matpengar från SEB till Icabanken i flera år ändrades plötsligt nån säkerhetsrutin så att jag varje gång fick signera dubbelt, eftersom systemet ansåg att jag gjorde en "ovanlig överföring".

Efter ett bra tag lyckades systemet känna igen den här överföringen så att jag inte får upp det meddelandet längre. Jag skulle tippa att du gjort en överföring som systemet uppfattar som ny, plus att det där med småsummor kan få spärren att slå till. Däremot låter det ju besvärligt att pengarna bara går tillbaka utan att du fått veta det.
 
När jag fört över mina matpengar från SEB till Icabanken i flera år ändrades plötsligt nån säkerhetsrutin så att jag varje gång fick signera dubbelt, eftersom systemet ansåg att jag gjorde en "ovanlig överföring".

Efter ett bra tag lyckades systemet känna igen den här överföringen så att jag inte får upp det meddelandet längre. Jag skulle tippa att du gjort en överföring som systemet uppfattar som ny, plus att det där med småsummor kan få spärren att slå till. Däremot låter det ju besvärligt att pengarna bara går tillbaka utan att du fått veta det.
Den spärren borde ju verkligen slå till då när offren för telefonbedrägeri luras att föra över stora summor till okända mottagare!!
 
Kan det vara så att beloppet totalt var för högt?
Från Nordea kan jag bara betala ut en viss summa totalt per dag. Vill jag betala ut mer skall banken kontaktas.
 
Ja precis. Varje gång jag hör om de där bedrägerierna så undrar jag hur sjutton de gått igenom, med tanke på en del trassel jag haft vid överföringar (inte bara den till Ica)
Vi hör ju bara om dom fallen som inte blivit stoppade, vi vet ju inte hur många som blir stoppade för det skrivs det inte om.
 
Telefonbedrägerier för 700 miljoner, jag tycker nog att det låter som säkerhetsnätet är rätt grovmaskigt. (Förutom för t ex mig och mina matpengar då)

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/mars/sa-arbetar-polisen-mot-telefonbedragerier/
Ja, många bedrägerier är ju nu mer av det slaget att offert för över pengar på samma sätt som om det inte var bedrägeri bakom.

Mindre summor ofta är mer röd flagg för pengatvätt än bedrägeri. Då små summor oftare kommer/ kommit under radan än större summor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag gick en kurs för 1,5 månad sedan och företaget har fortfarande inte dragit några pengar för det, så min fråga är helt enkelt hur...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Klockan ringde 07.10, hemvården skulle komma 07.45 och färdtjänsten 08.15. När hemvården inte kommit kl 8. drog jag på mig ytterkläder...
Svar
4
· Visningar
532
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp