Varför löper inte Lexie?

I vintras plockade jag in en väldigt liten och utmärglad vildkattunge. Jag har gissat på att hon är född kring årsskiftet. Hon var extremt liten, men började växa mer och mer i takt med att hon blev avmaskad och fick fri tillgång till mat och värme. I april förvånade hon mig med att löpa och jag funderade över om jag kanske missbedömt hur gammal hon var.
Nu är vi i slutet av juli och hon har inte löpt någon mer gång. Är detta normalt, eller borde jag kolla upp henne? Lexie är fortfarande väldigt liten i kroppen, men pigg, blank, och äter med god aptit. Jag kanske också ska tillägga att jag är nästintill helt säker på att hon inte ska ha ungar. Dels eftersom hon inte har löpt igen (fast de behöver kanske inte visa löpandet för att kunna bli på tjocken?) och dels för att det inte finns några hankatter i hennes direkta närhet. (ja, jag kan ha fel, men jag tror inte det!)

Någon som har någon bra förklaring?
 
Sv: Varför löper inte Lexie?

Det finns väl tysta löp?
Det är svårt att bedöma åldern på kattungar som har fötts ute och fått dåligt med mat då de växer saktare än andra kattungar.
Men du kan fråga veterinären för du ska väl ändå ta dit henne snart för kastrering.
 
Sv: Varför löper inte Lexie?

Det finns katter som bara löper ett par gånger om året.
Men spelar det egentligen någon roll? Det är ju bara bra = mindre risk att löp dyker upp precis när hon ska in för kastrering.
 
Sv: Varför löper inte Lexie?

Saken är att jag inte har vågat kastrera henne förrän jag sett att hon löpt igen. Jag har fått för mig att hon inte är "redo" (som i stor nog) att kastreras förrän jag sett att hon kommit igång med löpandet. Det känns som om kommer att växa sämre om hon är kastrerad, eller är det tvärt om?
 
Sv: Varför löper inte Lexie?

Det är nog tvärtom, det går åt mycket energi när man är fertil och vissa katter har svårt att äta tillräckliga mängder. Om hon är över sex månader och dessutom löpt en gång så är det ju inte ens tidigt att kastrera henne nu, så jag skulle bokat tid för kastrering så fort som möjligt! En kastrerad katt är en lycklig katt. :)

/Erica
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 034
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp