Varför radhus?

Jag sa inte att frågan var dum jag sa att det var en icke fråga.

Däremot tycker jag din formulering ovan om att du "umgås med folk som av olika anledningar valt boendeformen radhus" är extremt nedlåtande och leder mig tillbaka till det jag sa tidigare. Nämligen att alla kanske inte alltid har lyxen att välja hur och vart de bor utan är jädrigt tacksamma för det de har.
I de fallen handlar det inte om ekonomi utan det finns ekonomi till andra typer av boenden helt klart och med tex sommarhus vid havet, båt, fina bilar, hästar osv. Så inget nedlåtande öht däremot tycker jag du ofta skriver ganska nedlåtande. Men kanske är hur jag tolkar texten du kanske inte alls menar så.
 
I de fallen handlar det inte om ekonomi utan det finns ekonomi till andra typer av boenden helt klart och med tex sommarhus vid havet, båt, fina bilar, hästar osv. Så inget nedlåtande öht däremot tycker jag du ofta skriver ganska nedlåtande. Men kanske är hur jag tolkar texten du kanske inte alls menar så.

Men du kanske har svaret där? Om man har hus vid havet, båt, hästar så kanske man inte har varken tid och pengar att lägga på ytterligare ett hus. Och är man så rik att man har allt det där, så kanske man också lägger en hel del tid på jobbet.
 
Bor i friköpt gavelradhus. Har vad även en mindre villa ofta har, alltså vidbyggt garage och 300 kvm tomt. Det är en helt lagom tomt för att ha en mycket välskött trädgård. På en villatomt vore det tidskrävande att ha motsvarande trädgård. Grannarna stör mig inte alls på samma sätt som i lägenhetshus, det har jag också provat flertalet.

Främsta anledningen till radhus har dock varit priset. Inköpspriset blir minst 2 miljoner mer för att få en lite villa med liten tomt i samma område. Då är det även dyrare fastighetsavgift och dyrare uppvärmning. Vi bor så bra och billigt. Skulle dock aldrig köpa ett brf radhus, viktigt för mig med friköpt. Tomträtt är också uteslutet.
 
I de fallen handlar det inte om ekonomi utan det finns ekonomi till andra typer av boenden helt klart och med tex sommarhus vid havet, båt, fina bilar, hästar osv. Så inget nedlåtande öht däremot tycker jag du ofta skriver ganska nedlåtande. Men kanske är hur jag tolkar texten du kanske inte alls menar så.
Men varför frågar du inte dina vänner om hur det kommer sig att de bor där de bor ifall du är nyfiken på det?

Det finns väl lika många orsaker till att folk bor som de bor som det finns människor.

Och ingen annan (utomstående) kan väl veta den riktiga orsaken till att någon fattat det beslut den gjort.

Personligen förstår jag inte hur man kan vilja bo på landet eller långt ifrån andra människor.
Att vara extremt beroende av att behöva ta bilen så fort man ska någonstans, ha flera km till närmaste affär, inga restauranger, inga kulturaktiviteter.... Det är ingenting för mig, men det är ju bra att vi alla är olika.
 
Men varför frågar du inte dina vänner om hur det kommer sig att de bor där de bor ifall du är nyfiken på det?

Det finns väl lika många orsaker till att folk bor som de bor som det finns människor.

Och ingen annan (utomstående) kan väl veta den riktiga orsaken till att någon fattat det beslut den gjort.

Personligen förstår jag inte hur man kan vilja bo på landet eller långt ifrån andra människor.
Att vara extremt beroende av att behöva ta bilen så fort man ska någonstans, ha flera km till närmaste affär, inga restauranger, inga kulturaktiviteter.... Det är ingenting för mig, men det är ju bra att vi alla är olika.
Det har jag gjort och en sa att det bara blev så bort där sen 70-talet. Min morbror och hans fru som bor där. Plus att det är så nära havet och nära deras jobb nu är de pensionärer båda två.

En kompis till mig tyckte det var bra ställe att mellanlanda på då de innan endast bott i lägenheten och var osäkra på ja nånting men hur framtiden skulle bli och då som jag tolkade det är det smidigt att bo så.

Sen min partner som bor i radhus flyttade dit själv efter en separation från en villa och där var tanken att bara mellanlanda. Men jag vet inte om det är så smidigt egentligen så som han bor tycker inte riktigt jag personligen. Grannarna både hörs och syns. Dessutom är det så osmidigt att först gå från den ena uteplatsen genom huset för att komma till nästa uteplats. Dra grästrimmern genom vardagsrummet och massa spill efter den bara för att jag skulle passa på att ta båda sidorna samma dag (nej jag har ibland lite svårt att bara stå still 🙈).

Men jag förstår absolut att folk tänker helt olika. Kan se många fördelar med mindre barn och det finns nära lekplatser och kompisar till dem :)
 
Ursäkta följande kommentar men jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget att du funderar på dina närståendes boenden om du frågat och fått svar.

Vill inte vara kränkande på något vis, men vad har du att göra med hur dina släktingar bor?

Om folk är nöjda med sina bostäder och sin tillvaro, behöver man som utomstående då lägga tid på att fundera på bakomliggande motiv till deras val av bostad?

Skulle bli verkligt förvånad och ganska irriterad om någon släkting eller vän lade sig i hur jag väljer att leva mitt liv. Och vederbörande skulle bli ombedd att sluta lägga sig i saker hen inte har att göra med.
Ogillar verkligen gränslöst snokande.
 
I de fallen handlar det inte om ekonomi utan det finns ekonomi till andra typer av boenden helt klart och med tex sommarhus vid havet, båt, fina bilar, hästar osv. Så inget nedlåtande öht däremot tycker jag du ofta skriver ganska nedlåtande. Men kanske är hur jag tolkar texten du kanske inte alls menar så.

Kan du inte fråga de du umgås med?

Jag har iaf sysslat med en mindre empirisk radhusundersökning idag 😅 vilket ledde till att stor del av lunchen ägnades åt radhusdiskussion ;) (vi jobbar ju dock med bland annat stadsplanering så finns ju ett visst nördintresse i frågan :p)

Det var iaf två anledningar som förutom det ekonomiska var i särklass vanligast till varför dessa kollegor bor i radhus.

1. Vill ha uteplats men så liten trädgård som möjligt.

2. Har sommarstuga och orkar inte ta hand om två friliggande hus med trädgårdar därtill.
 
Jag bor i ett sånt område nu och det funkar alldeles utmärkt. Parkeringarna finns i områdets utkant. Det finns möjlighet att köra in framför dörren och lasta av eller på men ingen parkeringsmöjlighet där. Barnen kan springa fritt från ung ålder. Min dotter fick gå själv till lekplatsen som vi bodde vid redan när hon var 5 år.
Så bor vi med! Supersmidigt med småbarn!
 
Kan du inte fråga de du umgås med?

Jag har iaf sysslat med en mindre empirisk radhusundersökning idag 😅 vilket ledde till att stor del av lunchen ägnades åt radhusdiskussion ;) (vi jobbar ju dock med bland annat stadsplanering så finns ju ett visst nördintresse i frågan :p)

Det var iaf två anledningar som förutom det ekonomiska var i särklass vanligast till varför dessa kollegor bor i radhus.

1. Vill ha uteplats men så liten trädgård som möjligt.

2. Har sommarstuga och orkar inte ta hand om två friliggande hus med trädgårdar därtill.
OT men du som jobbar med stadsplanering - varför bygger man inte längre så som @Lingon beskriver; radhusområden (och lägenhetsområden) där parkeringen är en bit bort och det finns ytor mellan husen där man kan leka, cykla, hänga, grilla etc? Som man bygger nu så är det bilar överallt.
 
Mitt absoluta drömboende är ett hus på landet där jag kan odla, ha lite djur och inga grannar tätt inpå. Ändå bor jag i radhus utanför en större stad i södra Sverige. Det finns många anledningar till att vi valde radhus men den största anledningen är ändå ekonomin. Mycket billigare än villa i samma område och eftersom radhuset är nybyggt slipper vi renoveringskostnader (större renoveringar står föreningen för när det väl är dags). Driftkostnaderna är låga. Det är nära till skola och förskola, buss, affär och vårdcentral. Det är enkelt för barnen att gå ut och leka med sina kompisar (vi har en innegård med lekplats så barnen behöver inte ge sig ut i trafiken för att hitta lekställen).

Det har absolut sina nackdelar. Insynen från grannar är en. Eftersom området är nybyggt är häckarna fortfarande små och insynen stor. Det är mäckigt att behöva dra saker genom huset för att få ut grejor till andra sidan huset där trädgården är och jag hade gärna haft en större trädgård. Men i det stora hela överväger fördelarna nackdelarna och med två små barn är det väldigt bekvämt och smidigt att bo såhär.
 
OT men du som jobbar med stadsplanering - varför bygger man inte längre så som @Lingon beskriver; radhusområden (och lägenhetsområden) där parkeringen är en bit bort och det finns ytor mellan husen där man kan leka, cykla, hänga, grilla etc? Som man bygger nu så är det bilar överallt.

Hehe, svaret på detta är väl en avhandling långt, minst :p

Men kortfattat så tillhör dessa områden, som i regel är miljonprogramsområden, byggda enligt 60- och 70-talens planeringsideal, där trafikseparering är en stor del. Det finns fördelar och nackdelar med detta. Trafikseparering kommer med fördelar som beskrivs i tråden, men också många nackdelar, bland annat trygghetsfrågor, infrastrukturtekniska frågor, segregering, konnektivitet mm.

Nu skulle jag säga att framtidsspaningen är att vi går mot något mellanting i framtidens (mer tätbebyggda) bostadsområden. Med mindre tillgång för privatbilism direkt intill bostaden, men också med andra mobilitetslösningar istället. Exempelvis att kvarter är byggda för leveranser, bildelningslösningar m.m., men inte den egna bilen utanför ytterdörren.
 
Bor i friköpt gavelradhus. Har vad även en mindre villa ofta har, alltså vidbyggt garage och 300 kvm tomt. Det är en helt lagom tomt för att ha en mycket välskött trädgård. På en villatomt vore det tidskrävande att ha motsvarande trädgård. Grannarna stör mig inte alls på samma sätt som i lägenhetshus, det har jag också provat flertalet.

Främsta anledningen till radhus har dock varit priset. Inköpspriset blir minst 2 miljoner mer för att få en lite villa med liten tomt i samma område. Då är det även dyrare fastighetsavgift och dyrare uppvärmning. Vi bor så bra och billigt. Skulle dock aldrig köpa ett brf radhus, viktigt för mig med friköpt. Tomträtt är också uteslutet.

Det låter som ett av mina drömboenden! :love:

Här skulle ett sådant tyvärr gå på mer än 11-12 miljoner (de senaste som såldes till det priset har ingen parkeringsmöjlighet alls), och det kan jag inte på något sätt tycka är rimligt att lägga på "bara en bostad" för en eller två personer även om jag hade kunnat...
 
Hehe, svaret på detta är väl en avhandling långt, minst :p

Men kortfattat så tillhör dessa områden, som i regel är miljonprogramsområden, byggda enligt 60- och 70-talens planeringsideal, där trafikseparering är en stor del. Det finns fördelar och nackdelar med detta. Trafikseparering kommer med fördelar som beskrivs i tråden, men också många nackdelar, bland annat trygghetsfrågor, infrastrukturtekniska frågor, segregering, konnektivitet mm.

Nu skulle jag säga att framtidsspaningen är att vi går mot något mellanting i framtidens (mer tätbebyggda) bostadsområden. Med mindre tillgång för privatbilism direkt intill bostaden, men också med andra mobilitetslösningar istället. Exempelvis att kvarter är byggda för leveranser, bildelningslösningar m.m., men inte den egna bilen utanför ytterdörren.
Men tack för det utförliga svaret!

Jag ser bara fördelarna med den tidigare modellen och kan inte se nackdelarna du nämner framför mig i praktiken men det är en annan tråd antar jag.
 
Ursäkta följande kommentar men jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget att du funderar på dina närståendes boenden om du frågat och fått svar.

Vill inte vara kränkande på något vis, men vad har du att göra med hur dina släktingar bor?

Om folk är nöjda med sina bostäder och sin tillvaro, behöver man som utomstående då lägga tid på att fundera på bakomliggande motiv till deras val av bostad?

Skulle bli verkligt förvånad och ganska irriterad om någon släkting eller vän lade sig i hur jag väljer att leva mitt liv. Och vederbörande skulle bli ombedd att sluta lägga sig i saker hen inte har att göra med.
Ogillar verkligen gränslöst snokande.
Vi är nog väldigt olika som personer minst sagt. För jag är en sån som bryr mig om andra och gärna undrar saker sån har jag liksom alltid varit 😅 och frågar inte random människor utan de som står mig nära. Hur kan det vara snokande fattar jag verkligen inte??
De frågar ju mig om tusen grejer om tex mina val och boendet eftersom det är väldigt olikt de flesta andras. Jag ser det inte som något snokande utan bara allmänt intresse. Denna tråd var tänkt att vara lättsam. Kul grej att höra hur andra tänker och varför de valt som de gör. Dömer ingen utan enbart nyfiken.
 
Det låter som ett av mina drömboenden! :love:

Här skulle ett sådant tyvärr gå på mer än 11-12 miljoner (de senaste som såldes till det priset har ingen parkeringsmöjlighet alls), och det kan jag inte på något sätt tycka är rimligt att lägga på "bara en bostad" för en eller två personer även om jag hade kunnat...

Horribelt dyrt, men det måste ju vara i ett begränsat område som priserna pressats upp det sättet?

Jag bor i Stockholm och det finns områden t.ex i Bromma och gamla Enskede där radhus kostar 12 miljoner och mer, men då köper man ju också en statusmarkör. Man behöver inte åka långt från Bromma respektive gamla Enskede för att priserna ska vara något helt annat.
 
Horribelt dyrt, men det måste ju vara i ett begränsat område som priserna pressats upp det sättet?

Jag bor i Stockholm och det finns områden t.ex i Bromma och gamla Enskede där radhus kostar 12 miljoner och mer, men då köper man ju också en statusmarkör. Man behöver inte åka långt från Bromma respektive gamla Enskede för att priserna ska vara något helt annat.
Ja en vän till mig bor i ett "knös-radhus". Grann-huset där såldes nyligen för över 10 miljoner.
Så det finns ju radhus och så finns det radhus.
 
Men tack för det utförliga svaret!

Jag ser bara fördelarna med den tidigare modellen och kan inte se nackdelarna du nämner framför mig i praktiken men det är en annan tråd antar jag.

Tack for att du fragat, detta ar ocksa nagot som intressear mig! Hemma hos mina foraldrar har det krypit fram en stadsdel nedanfor dem, och jag slas a hur bil-planerat det ar, och det ar sa manga ytor som annars kunde varit grona som nu istallet ar asfalterade, vilket kanns valdigt trakigt (och inte sa bra for typ vattenavrinning, och allman trivsel).

Jag bor ju valdigt centralt och ar trott pa hur mycket av staderna anpassats for bilar, dar det inte behovs, eller rent utav ar opraktiskt (typ smala gator, som byggdes innan bilar var norm). Det verkar som vagen vander kring att planera stader mindre kring bilar, men det ar mycket som det behover ros tillbaka pa!

Det ar faktiskt en av de sakerna som jag storde mig mest pa nar jag bodde pa landet 6/7 manader nar jag jobbade som hastskotare - att behova ta bilen overallt. For mig att det en stor nackdel med att bo mer isolerat - jag alskar att ha friheten och narheten att kunna ta mig typ overall jag behover till fots, till cykel eller med pendeltrafik
 
Tack for att du fragat, detta ar ocksa nagot som intressear mig! Hemma hos mina foraldrar har det krypit fram en stadsdel nedanfor dem, och jag slas a hur bil-planerat det ar, och det ar sa manga ytor som annars kunde varit grona som nu istallet ar asfalterade, vilket kanns valdigt trakigt (och inte sa bra for typ vattenavrinning, och allman trivsel).
Ja, jag tycker det är otroligt sorgligt.
 
Tack for att du fragat, detta ar ocksa nagot som intressear mig! Hemma hos mina foraldrar har det krypit fram en stadsdel nedanfor dem, och jag slas a hur bil-planerat det ar, och det ar sa manga ytor som annars kunde varit grona som nu istallet ar asfalterade, vilket kanns valdigt trakigt (och inte sa bra for typ vattenavrinning, och allman trivsel).

Jag bor ju valdigt centralt och ar trott pa hur mycket av staderna anpassats for bilar, dar det inte behovs, eller rent utav ar opraktiskt (typ smala gator, som byggdes innan bilar var norm). Det verkar som vagen vander kring att planera stader mindre kring bilar, men det ar mycket som det behover ros tillbaka pa!

Det ar faktiskt en av de sakerna som jag storde mig mest pa nar jag bodde pa landet 6/7 manader nar jag jobbade som hastskotare - att behova ta bilen overallt. For mig att det en stor nackdel med att bo mer isolerat - jag alskar att ha friheten och narheten att kunna ta mig typ overall jag behover till fots, till cykel eller med pendeltrafik

Fast ytorna för bilparkering blir ju inte mindre med trafikseparering, de hamnar ju bara på annan plats. Parkeringsnormerna för boende i nybyggnation är inte högre nu än på sjuttiotalet, snarare tvärtom om vi pratar stad. De stora externa ytorna för parkering är inte direkt något positivt med trafikseparering imo.


Om man inte kan dölja parkering i underjordiska garage eller underbyggda gårdar såklart. Men det är ju en ekonomisk och/eller geoteknisk fråga.

Sen är det ju ett stort problem att folk inte fattar vilket boende de har köpt och har fler bilar än normerna säger. Vilket leder till massa gatuparkering. Mem den frågan löses ju inte heller med trafikseparering.
 
Finns ett nytt område med radhus här.
https://gotaforvaltning.se/nyproduktion-mantorp/

Det ger mig ågren 😭
Så trångt, så mycket insyn, så mycket skrik och liv.
Å andra sidan ser det exakt likadant ut med villorna som ligger i samma del, minimala tomter med stora klunsar till hus, massa insyn och noll frid.
Ligger granne med trav och ridsportarenan där det är full aktivitet varenda helg mer än halva året 😅
Det låter som speakern sitter i din trädgård 😂
Villorna säljs för x antal miljoner så uppenbarligen vill folk bo så 😁
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 912
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 243
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 400
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 479
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp