Varför romantiseras vin och bubbel?

Gillar inte vin alls. Det smakar inte gott och höjer definitivt inte någon smak på mat. Inte för mig i alla fall.

Nu dricker jag inte alkohol längre pga dels är jag gravid men också för att jag blir riktigt sjuk av bara nån öl nuförtiden och med sjuk menar jag inte vanligt bakfull, jag får feber och blir liggandes i flera dagar. Rätt skönt att vara nykterist.
 
Den här typen av trådar tenderar att bli lite holier than thou... dvs de som inte ser poängen med att dricka god alkohol i någon form är lite bättre än oss andra halvalkisar ;) *disclaimer: lite lätt oseriositet kan vara inblandat i föregående mening

Jag tycker som flera andra att god alkohol (i mitt fall främst vin) är mycket njutbart, speciellt om en fått till en perfekt kombination av dricka och mat. Alkohol är en smakförhöjare, det går inte att komma ifrån.

Att dricka för ruset slutade jag med för många år sedan och är jag på en tillställning där jag inte tycker om det alkoholhaltiga som serveras så hoppar jag lika gärna över.
 
OT fundering. Varför tas det för givet att alla dricker kaffe? Jag avskyr kaffe (förutom i en chokladkaka) och dricker bara te. Säger jag att jag tycker om te och det blir genast lite extra jobb. Samtidigt blir det konstigt när jag dricker ett glas vatten när alla andra fikar med kaffe.
Men det där beror nog på just ditt sammanhang. Där jag umgås och arbetar är det inget underligt alls och folk dricker både vatten och te till fikat utan att någon höjer på ögonbrynen eller ens kommenterar.
 
Den här typen av trådar tenderar att bli lite holier than thou... dvs de som inte ser poängen med att dricka god alkohol i någon form är lite bättre än oss andra halvalkisar ;) *disclaimer: lite lätt oseriositet kan vara inblandat i föregående mening

Jag tycker som flera andra att god alkohol (i mitt fall främst vin) är mycket njutbart, speciellt om en fått till en perfekt kombination av dricka och mat. Alkohol är en smakförhöjare, det går inte att komma ifrån.

Att dricka för ruset slutade jag med för många år sedan och är jag på en tillställning där jag inte tycker om det alkoholhaltiga som serveras så hoppar jag lika gärna över.
Du var sekunderna snabbare än mig. Jag tänkte precis skriva om just det. De här trådarna dyker upp med ojämna mellanrum och blir snabbt en tävling om vem som är bättre än oss förtappade satar som förstör våra och våra barns liv med alkohol.
 
Det kommer alltmer alkoholfria riktigt bra drycker på bra restauranger och dryckestipsen till varje maträtt innehåller väl avvägda alkoholfria alternativ bredvid de alkoholhaltiga.

Helt sant! Nu kan man ju till och med få en alkoholfri snaps till julbordet. Väldigt många bra bryggerier har satsat på att ta fram riktigt goda alkoholfria ölsorter och både på systemet och mataffärer finns mocktails, ginger beer och annat som inte bara är sötsliskigt.
Utvecklingen går stadigt mot ett allt större utbud av drycker som varken innehåller alkohol eller är läsk.
 
Jag njuter av alkohol (både vin, öl och en snaps till midsommarsillen), kaffe, en bakelse (men det blir bara någon gång om året), och semesterresor med hyrbil så man får uppleva saker. Saker jag ogillar är godis (försöker äta en bit ibland, men det är äckligt sött), sex, massage och högtider (men skönt med ledigt). Parrelation är jag kluven till, gud vad skönt när han är på tjänsteresa! 😂
 
I min värld har aldrig alkohol "romantiserats", extremt få i vuxen ålder dricker i syfte att bli påverkade annat än om det är fest som i FEST men även vid såna tillställningar är det ovanligt att folk blir drängfulla och ingen tycker man är märkligt om man dricker lite/inte alls.

Har aldrig upplevt trugande eller andra märkligheter, så jag antar att det beror på var man bor och framförallt på ens umgänge om alkohol romantiseras, överkonsumeras och tjatas om.
 
Jag förstår det inte heller. Någon skrev att det förhöjer smaken på mat, men jag skulle snarare säga motsatsen.
För mig är det motsvarigheten av att ställa fram ett glas snor och en god maträtt. "Här! Drycken kommer att förhöja smaken!"

Kanske att man gärna äter blixtsnabbt så fort man fått i sig lite snor för att få bort smaken ur munnen då :cautious:

Har det funnits alkohol i något sparkar jag direkt bakut. Kan inte med bakverk med alkohol, rödvinssås, med mera. Det är vidrigt :wtf:

Samma här. Vin och alkohol förstör bara smaken av maten. Allt smakar vin och efter ett par glas blir man bedövad 😆
Jag kan sällskapsdricka lite bubbel någon gång ibland, mer än så har jag ingen lust med.
 
Håller med om att det ibland blir en moraliserande underton, eg att de som dricker är lite sämre än de som inte dricker. Det enda jag vänder mig mot är när jag inte kan få ett bra alkoholfritt alternativ. Förstår inte varför folk ska lägga sig i vad andra gör/dricker. Om det inte är så att personen i fråga är i riskzonen.

Pluset att inte dricka är att jag kan ha en utekväll för mindre än en hundring. Även om flaskorna med tonic eller ginger ale man får är små och snordyra för att vara icke alkohol. Är en mycket billig date :D

Som sagts tidigare i tråden. Det är många saker i samhället som hajpas och hyllas. Allt detta resande kan gå mig på nerverna. Cf alla influencers som envisas med att posta från alla hörn av jorden. I en tid när vi behöver resa mindre. Par normen där den som inte är i ett förhållande på något sätt är mindre värd/måste vara olycklig. Barn som man som kvinna tydligen ska älska. Saknar du inte att du aldrig fått barn? Öh nej, jag har en katt.

Fast fashion där vi bombarderas av reklam oavbrutet. Jag har varit och kikat på bonprix några gånger och nu blir jag galen av all reklam från inte bara bonprix utan alla andra nätbutikerna som envisas med att följa mig överallt, trots ad blocker.
 
Nu är jag inte speciellt förtjust i vin, cider eller öl så för mig förhöjer det inte alls smaken till mat. Det som förhöjer mest tycker jag stilla källvatten gör.
Där emot så tycker jag om drinkar både med och utan alkohol.

Händer väldigt sällan att jag ser alkohol runt mig oavsett var förutom ett undantag och det är på Instagram av någon anledning.
 
Jag ÄLSKAR vin! Dock har jag aldrig förstått begreppet att "festa". Jag dricker inte alkohol i berusningssyfte. Dricker inte heller vilket vin som helst utan lägger ganska mkt tid på att hitta vin som jag dels gillar men också som passar till maten jag serverar. God mat och vin hör för mig ihop, det är en njutning helt enkelt. Jag tyckte absolut att det var trist när jag en period var ofrivillig nykterist pga medicinering. Mat blir inte samma sak utan vin.
Skulle jag behöva vin för att "lugna mig" eller "fly från vardagen" så hade jag dock känt att det var en röd flagg.
 
För egen del brukar jag jämföra min inställning till vin med den till godis(funkar särskilt bra runt jul). Ingetdera är nödvändigt och i båda fallen är det något som kan vara skadligt.

Men jag ser ingen poäng med att avstå vin och godis helt bara för sakens skull. De tillhör de saker som gör tillvaron lite trevligare.
 
Jag ÄLSKAR vin! Dock har jag aldrig förstått begreppet att "festa". Jag dricker inte alkohol i berusningssyfte. Dricker inte heller vilket vin som helst utan lägger ganska mkt tid på att hitta vin som jag dels gillar men också som passar till maten jag serverar. God mat och vin hör för mig ihop, det är en njutning helt enkelt. Jag tyckte absolut att det var trist när jag en period var ofrivillig nykterist pga medicinering. Mat blir inte samma sak utan vin.
Skulle jag behöva vin för att "lugna mig" eller "fly från vardagen" så hade jag dock känt att det var en röd flagg.

Ja, jag brukar säga att jag aldrig känt ett behov av att "supa bort något" som i blyghet etc. Känner en det är det en rejäl röd flagg.
 
Du var sekunderna snabbare än mig. Jag tänkte precis skriva om just det. De här trådarna dyker upp med ojämna mellanrum och blir snabbt en tävling om vem som är bättre än oss förtappade satar som förstör våra och våra barns liv med alkohol.

Haha ja men eller hur!
Jag har inte heller förstått den där moralpaniken som verkar riktas mot föräldrar/barnfamiljer. Typ "ge ditt barn en vin jul" osv. Absolut att föräldrar inte bör supa sig redlösa framför barnen makes sense men att man som förälder inte kan dricka ett gott vin till maten eller i goda vänners lag medan barnen är med känns väl ändå extremt moralpaniskt?
Mina föräldrar drack vin till maten flera gånger i veckan under min uppväxt. Ibland hade de långa middagar och jag somnade av att folk satt uppe och skrattade, lyssnade på musik och ja det dracks säkert vin in på småtimmarna de gångerna. Jag har dock ALDRIG sett mina föräldrar uppenbart berusade eller känt mig otrygg pga detta.
 
Jag vill bara inflika att jag med trådstarten inte vill moralisera över de som dricker, utan det är just att det romantiseras - möjligen mer i vissa kretsar än i andra - och ses som självklart att det ofta ska drickas vin eller bubbel.
OT fundering. Varför tas det för givet att alla dricker kaffe? Jag avskyr kaffe (förutom i en chokladkaka) och dricker bara te. Säger jag att jag tycker om te och det blir genast lite extra jobb. Samtidigt blir det konstigt när jag dricker ett glas vatten när alla andra fikar med kaffe.

Det gör det väl inte?
Tycker det är rätt vanligt numer att inte dricka kaffe. Oftast är det någon eller några som inte dricker alls om man är några stycken

Men det där beror nog på just ditt sammanhang. Där jag umgås och arbetar är det inget underligt alls och folk dricker både vatten och te till fikat utan att någon höjer på ögonbrynen eller ens kommenterar.
Ja, det där med att dricka kaffe är också en såndär grej som "alla" ska göra. Och säger man att man inte dricker kaffe så blir det självklarat följdsvaret "du kan få te istället".
Jag dricker varken kaffe eller te (samma som med vin och öl, jag gillar inte smaken).
Och det är oerhört sällan jag har varit på middagar, kurser, möten eller liknande där det finns något annat alternativ till kaffe eller te än vanligt kranvatten. Och det är verkligen inte särskilt lusthöjande att dricka ett glas vatten till förmiddagens ostfralla eller eftermiddagens chokladkaka.... (särskilt inte när man som jag normalt inte dricker kranvatten heller, jag behöver ha någon smak på vattnet för att det ska vara drickbart för mig)
 
För egen del brukar jag jämföra min inställning till vin med den till godis(funkar särskilt bra runt jul). Ingetdera är nödvändigt och i båda fallen är det något som kan vara skadligt.

Men jag ser ingen poäng med att avstå vin och godis helt bara för sakens skull. De tillhör de saker som gör tillvaron lite trevligare.

Helt ärligt... jag skiter fullständig i om en perfekt renlevnad skulle få mig att leva några år till. Utan gott vin, rött kött och choklad vore de där extra åren ändå meningslösa :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp