Bukefalos 28 år!

Varför romantiseras vin och bubbel?

Ibland när folk beskriver väldigt noga hur mycket de avskyr någonting som andra tycker är gott men som inte är nyttigt så låter det som att de tycker de är extra bra gjorda för att de tycker att det är så himla äckligt. Även om de kanske såklart inte menar så. Men din jämförelse var väldigt ingående och det är ju helt enkelt bara så att olika människor tycker att olika saker är gott.
Nej, men din jämförelse får det att låta som att vi andra dricker snor om vi tycker att ett glas vin kan förhöja en måltid.
Den här typen av trådar tenderar att bli lite holier than thou... dvs de som inte ser poängen med att dricka god alkohol i någon form är lite bättre än oss andra halvalkisar ;) *disclaimer: lite lätt oseriositet kan vara inblandat i föregående mening

Jag tycker som flera andra att god alkohol (i mitt fall främst vin) är mycket njutbart, speciellt om en fått till en perfekt kombination av dricka och mat. Alkohol är en smakförhöjare, det går inte att komma ifrån.

Att dricka för ruset slutade jag med för många år sedan och är jag på en tillställning där jag inte tycker om det alkoholhaltiga som serveras så hoppar jag lika gärna övöver.
Okej va? Så för att jag inte gillar vin tycker jag att jag är bättre än er? Då tycker ni alltså så om alla andra i tråden som inte gillar vin?
Jag ser inte någonstans i mitt inlägg att jag på något sätt moraliserar, tycker jag är bättre än er...
Det känns ju oerhört jäkla orättvist och elakt att anklaga mig för att vara en så himla snofsig och snobbig person bara för att jag inte gillar vin? Vad är det för underlig slutledning?

För övrigt hade jag blivit noll provocerad om någon sagt att "jag tycker choklad smakar hundbajs".
 
Jag vill bara inflika att jag med trådstarten inte vill moralisera över de som dricker, utan det är just att det romantiseras - möjligen mer i vissa kretsar än i andra - och ses som självklart att det ofta ska drickas vin eller bubbel.





Ja, det där med att dricka kaffe är också en såndär grej som "alla" ska göra. Och säger man att man inte dricker kaffe så blir det självklarat följdsvaret "du kan få te istället".
Jag dricker varken kaffe eller te (samma som med vin och öl, jag gillar inte smaken).
Och det är oerhört sällan jag har varit på middagar, kurser, möten eller liknande där det finns något annat alternativ till kaffe eller te än vanligt kranvatten. Och det är verkligen inte särskilt lusthöjande att dricka ett glas vatten till förmiddagens ostfralla eller eftermiddagens chokladkaka.... (särskilt inte när man som jag normalt inte dricker kranvatten heller, jag behöver ha någon smak på vattnet för att det ska vara drickbart för mig)
Igen har jag på noll sätt moraliserat kring drickande...:banghead:
 
Okej va? Så för att jag inte gillar vin tycker jag att jag är bättre än er? Då tycker ni alltså så om alla andra i tråden som inte gillar vin?
Jag ser inte någonstans i mitt inlägg att jag på något sätt moraliserar, tycker jag är bättre än er...
Det känns ju oerhört jäkla orättvist och elakt att anklaga mig för att vara en så himla snofsig och snobbig person bara för att jag inte gillar vin? Vad är det för underlig slutledning?

För övrigt hade jag blivit noll provocerad om någon sagt att "jag tycker choklad smakar hundbajs".

Nu pekade jag ju inte ut dig på något sätt utan det var snarast ett litet raljerande över hur den här typen av trådar brukar utveckla sig. Gjort med glimten i ögat och som sagt inte ett utpekande av någon.

Jag har heller inga problem med att alkoholkonsumtion problematiseras. Det jag vänder mig mot är det kategoriska som den här typen av trådar brukar hamna i (och jag förstår att TS inte syftade till någon moralisering).
 
Jag tolkar verkligen inte @ameo 's inlägg som riktat till dig?
Fast det blir lite problematiskt eftersom tråden pågick utan problem, jag gör sedan ett inlägg där @Badger reagerar med att jag tror jag är bättre än alla för att jag inte gillar vin och direkt efter spårar hela tråden ut om att de som inte gillar vin är moraliserande.

Då blir det automatiskt mitt fel att tråden spårar iväg på moraliseringsspåret.
 
Fast det blir lite problematiskt eftersom tråden pågick utan problem, jag gör sedan ett inlägg där @Badger reagerar med att jag tror jag är bättre än alla för att jag inte gillar vin och direkt efter spårar hela tråden ut om att de som inte gillar vin är moraliserande.

Då blir det automatiskt mitt fel att tråden spårar iväg på moraliseringsspåret.
Äsch jag tycker både snus, surströmming och läsk är ungefär lika attraktivt som att förtära snor. Men jag tycker det utgör en mycket bra moral att andra konsumerar det så att jag slipper!
 
Det är väl också så iaf för mig att det visst romantiseras rätt friskt och överallt. I media, i tv, i reklam mm.
Det är väl klart som fan att ingen lägger upp en bild på sig själv om man gömt vin under sängen och sitter och tröstdricker i sin ensamhet.
Nej fy det är ju bara tragiskt.
Det är fest, umgänge, bubbel och semester. Då är det skål och hipp hurra och hela faderuttan.
Det är så himla synd bara att inte alla klarar av detta.
 
Jag vill bara inflika att jag med trådstarten inte vill moralisera över de som dricker, utan det är just att det romantiseras - möjligen mer i vissa kretsar än i andra - och ses som självklart att det ofta ska drickas vin eller bubbel.





Ja, det där med att dricka kaffe är också en såndär grej som "alla" ska göra. Och säger man att man inte dricker kaffe så blir det självklarat följdsvaret "du kan få te istället".
Jag dricker varken kaffe eller te (samma som med vin och öl, jag gillar inte smaken).
Och det är oerhört sällan jag har varit på middagar, kurser, möten eller liknande där det finns något annat alternativ till kaffe eller te än vanligt kranvatten. Och det är verkligen inte särskilt lusthöjande att dricka ett glas vatten till förmiddagens ostfralla eller eftermiddagens chokladkaka.... (särskilt inte när man som jag normalt inte dricker kranvatten heller, jag behöver ha någon smak på vattnet för att det ska vara drickbart för mig)

Jag dricker varken dricker te eller kaffe, förväntar mig aldrig att det ska finnas något annat alternativ än kranvatten på utbildningar osv. Har alltid med mig energidryck 😋😍
 
Min filterbubbla är utvald, jag har inte FB och mitt instaflöde är bara folk som publicerar sånt jag är intresserad av (häst och trädgård/självförsörjning haha).

Så jag är inte alls utsatt för alkohol-romantiserande, men jag kan tänka mig att det förekommer i vissa kretsar. Kretsar jag undviker, för det är aldrig bara en grej dom tjötar om att man "ska gilla" eller "inte ska gilla". Jäkla högstadiefasoner.

Jag tycker inte heller det behöver moraliseras om det. I största allmänhet är svenskar ganska så snabba på att moralisera om det ena eller andra.

Orka. Drick vin om du tycker det är gott eller för att du gillar den lulliga känslan. Drick inte vin om du inte gillar det eller har utvecklat beroendesjukdom. Och skit i vad andra gör eller inte gör.
 
Jag brukar säga att jag är seminykterist. Jag dricker inte alkohol, men kan absolut smaka om nån bjuder. Men jag tycker inte om vin och öl, så för mig är det ju inget som påverkar maten positivt.
Men jag har fått många vinflaskor som jag får ge vidare.
Märker också tydligt att man "ska" dricka alkohol i vissa situationer. Köper man inte själv, ska man bjudas på. Har närstående som gärna drack sig berusade vid sammankomster och efter att ha kört nattbuss i många år och sett hur folk blivit av alkohol, har tjusningen helt försvunnit.
Men jag drack för att bli berusad i ungdomen och hade mycket kul tack vare alkoholen. Blyg som jag var. Sen började jag bli bakis och det var inte värt det längre.

Det enda jag kan sakna, är att gå ut och ta en öl/drink/whatever på krogen. Nu är jag förvisso högkänslig, men jag orkar inte med ljudnivån på sånna ställen.
 
Nu pekade jag ju inte ut dig på något sätt utan det var snarast ett litet raljerande över hur den här typen av trådar brukar utveckla sig. Gjort med glimten i ögat och som sagt inte ett utpekande av någon.

Jag har heller inga problem med att alkoholkonsumtion problematiseras. Det jag vänder mig mot är det kategoriska som den här typen av trådar brukar hamna i (och jag förstår att TS inte syftade till någon moralisering).
Jag ser mer av ett gäng vinpimplare som upplever sig attackerade. Vin är bra. Vin är trevligt. Maten smakar inte utan vin...Bara moralister vill ta ifrån folk deras vin (vilket man naturligtvis vill så fort man ställer frågor kring vinnormen. Blotta tabken på en fest eller bokcirkel utan vin och vingudarna tar direkt tillbaka sin gåva). Naturligtvis sker detta alltid "med glimten i ögat".

En tråd som handlar om en norm om de budskap man nås av kring alkohol. Första svaret handlar om hur mat minnsann inte smakar utan vin, så direkt ut defensivt och OT.

Jag dricker själv vin, men håller helt med trådstarten. Det är hälsosamt att emellanåt fundera på vilka budskap man mottar och skickar ut. Vilka normerna är. En väns mamma drack ihjäl sig efter att ha börjat dricka lite vin med granntanterna, så där som man gärna gör.

Hur många memes når man inte typ kvinnan som läser recept och skrattat åt "överblivet vin"?

Med glimten i ögat påpekar jag att 3000-4000 människor om året dör i alkoholrelaterade olyckor i det här landet. Bara olyckorna.
 
Min filterbubbla är utvald, jag har inte FB och mitt instaflöde är bara folk som publicerar sånt jag är intresserad av (häst och trädgård/självförsörjning haha).

Så jag är inte alls utsatt för alkohol-romantiserande, men jag kan tänka mig att det förekommer i vissa kretsar. Kretsar jag undviker, för det är aldrig bara en grej dom tjötar om att man "ska gilla" eller "inte ska gilla". Jäkla högstadiefasoner.

Jag tycker inte heller det behöver moraliseras om det. I största allmänhet är svenskar ganska så snabba på att moralisera om det ena eller andra.

Orka. Drick vin om du tycker det är gott eller för att du gillar den lulliga känslan. Drick inte vin om du inte gillar det eller har utvecklat beroendesjukdom. Och skit i vad andra gör eller inte gör.

För oss som inte dricker, är just din sista mening nått man önskar.
Håll inte på och försök få mig att dricka alkohol, låt mig dricka min Cola. Liksom.
 
Fast det blir lite problematiskt eftersom tråden pågick utan problem, jag gör sedan ett inlägg där @Badger reagerar med att jag tror jag är bättre än alla för att jag inte gillar vin och direkt efter spårar hela tråden ut om att de som inte gillar vin är moraliserande.

Då blir det automatiskt mitt fel att tråden spårar iväg på moraliseringsspåret.

Kanske var det att du beskrev ett glas vin som att dricka snor som gjorde att folk reagerade?
Den väldigt målande beskrivningen av hur oerhört vidrigt ngt andra precis beskrivit som njutbart var kanske lite onödigt? Det hade kanske gått att uttrycka på annat sätt? Men vad vet jag. Folk brukar ju inte tycka att det känns så najs att andra beskriver deras smak som vidrig 😆
 
... eller Lemmy Kilmister. Även om han inte är med oss fortfarande så hängde han med länge och han var väl Antikrist gällande renlevnad :D

Eller min mormor Maggan 😆
Helt sjukt egentligen att människan är vid liv och inte har några direkta krämpor. Hon är 88, har rökt sen hon var 12 och pimplar vin på regelbunden basis. Enda gången människan frivilligt rör sig är när hon ska köpa cigg eller gå till systemet 😆
Min kusins man som är läkare initierade en hälsokontroll typ. Visade sig att allt var fina fisken! 😆

IMG_3195.jpeg


Och för att förtydliga: nej jag rekommenderar ingen att börja kedjeröka ;)
 
Jag ser mer av ett gäng vinpimplare som upplever sig attackerade. Vin är bra. Vin är trevligt. Maten smakar inte utan vin...Bara moralister vill ta ifrån folk deras vin (vilket man naturligtvis vill så fort man ställer frågor kring vinnormen. Blotta tabken på en fest eller bokcirkel utan vin och vingudarna tar direkt tillbaka sin gåva). Naturligtvis sker detta alltid "med glimten i ögat".

En tråd som handlar om en norm om de budskap man nås av kring alkohol. Första svaret handlar om hur mat minnsann inte smakar utan vin, så direkt ut defensivt och OT.

Jag dricker själv vin, men håller helt med trådstarten. Det är hälsosamt att emellanåt fundera på vilka budskap man mottar och skickar ut. Vilka normerna är. En väns mamma drack ihjäl sig efter att ha börjat dricka lite vin med granntanterna, så där som man gärna gör.

Hur många memes når man inte typ kvinnan som läser recept och skrattat åt "överblivet vin"?

Med glimten i ögat påpekar jag att 3000-4000 människor om året dör i alkoholrelaterade olyckor i det här landet. Bara olyckorna.

Men du, tack för den kängan. Apropå då att moralisera och vara kategorisk :grin:
 
Lite ot...

Helvete så mycket sprit och vin jag skulle dricka om det inte gjorde mig påverkad. Jag är svårt förtjust i smaken av alkohol men avskyr verkligen att bli påverkad. :D
Precis samma här! Det är ju skit att man ska bli berusad av det! Jag gillar kanske inte direkt starksprit och det finns absolut en massa öl och vin jag INTE tycker är särskilt gott, men en god öl, eller ett gott vin eller en lagom stark drink, liksom. Svingott! Men all högre berusningsgrad över lätt salongs är ju bara plågsam. Ibland när livet suger tänker jag att det är synd att det inte hjälper att dricka sig berusad. Men jag fattar (naturligtvis!) att det bara är väldigt bra. För mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp