Varför så dåligt intresse i norr???

snurran

Trådstartare
Jag blir så less på att intresset i norrland och ffa i norrbotten är så svalt (läs: iskallt) när det kommer till distansritt!
Här uppe har ju ridsportförbundet ett bra samarbete med norge och finland, men hallå! Var finns alla som vill syssla med distans nu då?
Jag vill så gärna dra igång en liten tävling här uppe till hösten, men börjar fasa över att det inte finns något intresse.

Ni som bor nott om mittsvenska, vill ni ha distanstävlingar här uppe?
Och ni från södra sverige, vill ni komma upp till oss och tävla?

MVH// Lollo
 
JaJaJa...klart vi vill ha distansritt i norr... :) Själv bor jag i Östersund o är ju beredd att åka norrut o det tror jag absolut att alla häromkring är. Vi tycker ju alla att det är för lite tävlingar häromkring. VART i norr funderar du på isf...? Jag menar, norrland är ju stooort... :D
Hur det är med dom nere i söder vet jag ju inte, dom har ju så mkt tävlingar(mer än oss iaf) där nere o välja på att jag tvivlar. Intresset för dom verkar vara svalt då vi annordnar här i mitten av sverige osså...?
Förstår att det är mkt jobb o pengar det handlar om att anordna en distansritt, men jag tycker absolut att ni ska prova, annars får vi ju aldrig veta om intresset finns... :) Och framförallt köra på PP o CR, för det kan ju ALLA rida varesig man ridit förr eller ej o tom sådanna som ej har tränat för distans kan ju prova... :)
Själv blir jag borta resten av denna säsong o nästa då hästen ska betäckas, men 05 räknar vi med att vara tbx... :D
 
vi i stallet ställer upp iaf, vi är 3 st som är startklara,
vad kul det skulle vara!
 
Vet ni vad! :idea:
Skriv ett mail till ridportförbundet i norrbotten t. ex och anmäl erat intresse!
Själv är jag invald till distriktsordf. för distanskommittén här uppe och det skulle nog göra susen om fler än jag är på och tjatar lite .

Det skulle vara jättekul att kunna starta upp några klasser här uppe redan i höst.
 
Hej "isprinsessan"!

Några tips från din närmaste kollega.. :) Jag är distriktsgrenledare i Mittsvenska och jag antar att det är grenledare du är också, även om du presenterar dig som ordf. i distanskommitten i norr? Det finns en distanskommitte på riksnivå och sen finns det i varje distrikt en distriktsgrenledare. Så fungerar det inom de andra tävlingsgrenarna också.

Börja med att kontakta alla ridklubbar i ditt distrikt. Detta kan du göra via klubbutskick som går via ert distrikts kansli - ta kontakt med dom. Skriv något om att du försöker dra igång en distansrittsverksamhet och att du vill att klubbarna ska anmäla klubbgrenledare i distansritt till dig om det finns intresse.

Får du in några namn så finns det redan intresse och då har du en liten arbetsgrupp att jobba med. Får du inte in det så finns det andra aktiviteter att testa.

Starta en studiecirkel i distansritt på din egen klubb. Går det bra så fortsätt med att erbjuda detta till andra klubbar. Det finns en del material för detta - jag har skrivit ett nybörjarmaterial om 3-5 träffar som finns hos SISU och mittsvenskas kansli - kontakta dem på 063-127610 (vxl) och hör om du har möjlighet att ta del av det materialet på något sätt. Har ert distrikt samarbete med SISU så borde det inte vara något problem.

Att anordna en tävling är inte att bara göra det. Ska ni ha tävlingsklasser så ska ritten ansökas om till SvRF senast september året innan. Men vill ni anordna prova på så går det att göra utan att ansöka om lov eftersom en sån tävling går utanför TR. Men en bra idé är väl att dra igång någon studiecirkel på din egen klubb nu i vår och i sommar och sen avsluta med en träningsritt på ca 2-3 mil där ni lånar in någon hästkunnig som får agera veterinär.

Sen är ju ni väldigt välkomna att rida Kvarnstensritten den 14 juni - anmälan går ut den 26 maj. Se mer på hulkki.z.se/kvarnsten.

Du är väldigt välkommen att ringa mig på 0670-13846 (sena kvällar) om du vill surra distans en stund.

Lycka till!
 
Oooops! :o Grenledare skulle det vara...

Jag har kontaktat alla klubbar för drygt en vecka sen (mååååånga) och resultatet blev ett svar: "Hej!
Jag föreslår att du skriver en förfrågan i vår gästbok. Jag känner inte till om det finns något intresse av distans."

Gissa om man blir nedslagen :cry:

Men med en sann norrländskk tjurskallighet så kommer jag att tjata tills de ger med sig och ställer upp på en tävling bara för att slippa mitt tjat :devil:.
( Måste nog skaffa en egen hejarklack snart!)
 
Hej Camilla!

Vi använder ditt material tillsammans med lite annat matnyttigt just nu här nere i Ludvika. Fungerar jättebra! Vår studiecirkel är utökad till 10 träffar och ca 25-30 timmar. Vi har jättekul! Förhoppningen är ju att någon ska starta sedan, men blir det inte så så har vi i alla fall lärt oss något mer på kuppen. Jag saknar ju distansen sen tiden med Aspåsbygdens HA....
Ha det bra!
/Bodil
 
Hej Bodil!

Kul att höra av dig! Du kommer inte upp och hälsar på sådär i mitten av juni och har som högsta önskan att döma en distansritt? ;-)
 
Nej men i slutet av juli! :) Typiskt.... Kunde ha varit lagom att ta med sambon och bebis på tävling uppe hos er. Men mitten av juni var lite tidigt.
 
Det verkar inte vara något brinnande intresse i Östergötland heller... Jättetråkigt. Däremot i Småland finns det gott om distansritter!
Alla jag pratat med tycker typ: "Distans, hur kul är det då, bara rida i tråkigt tempo, det händer ju ingenting".
JAG tycker distans verkar jätteintressant och roligt, och det gäller ju att rida smart och träna ordentligt! Hoppas intresset blir större, det var ju en PP nu i höst, men då var vi inte redo, och vi hade inte heller transporttränat. Så vi skulle nog inte ens kommit iväg...

Hursomhelst, jag vill inte åka 20-30 mil varje gång, utan skulle tycka det var skönt att ha det inom länet nu i början iallafall.....
 
Sv: Re: Varför så dåligt intresse i norr???

*Puttar upp gammal tråd*

Undrar om det någonsin kommer bli någon distansritt hör uppe ,skulle ju vara kul :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp