Varför spelar och sjunger nya tvättmaskiner?

Kattennizze

Trådstartare
Jag undrar så varför nya tvättmaskiner plingar och plongar när tvätten är klar? Varför spelas en liten truddelutt så öronen blöder? Ska det vara roligare att tvätta på så vis? Samma sak med hissmusik, det är skittråkigt att åka hiss, det är trist att tvätta, varför det ska maskeras kan man ju undra. Det är ungefär som reklam, fullt med subliminala budskap (eller vad det heter) för att vi ska köpa grejer som vi inte behöver. Men ska intalas att vi blir lyckligare om vi konsumerar. Men tvätten? Vad är grejen som jag missat här? Jag vet att man kan stänga av eländet men då känns det som jag missat nåt? Skumt.
 
Jag undrar så varför nya tvättmaskiner plingar och plongar när tvätten är klar? Varför spelas en liten truddelutt så öronen blöder? Ska det vara roligare att tvätta på så vis? Samma sak med hissmusik, det är skittråkigt att åka hiss, det är trist att tvätta, varför det ska maskeras kan man ju undra. Det är ungefär som reklam, fullt med subliminala budskap (eller vad det heter) för att vi ska köpa grejer som vi inte behöver. Men ska intalas att vi blir lyckligare om vi konsumerar. Men tvätten? Vad är grejen som jag missat här? Jag vet att man kan stänga av eländet men då känns det som jag missat nåt? Skumt.
Nu har jag inte en tillräckligt ny tvättmaskin för att den ska säga till när den är färdig, men diskmaskinen gör det och jag älskar det! Den piper i och för sig bara fem gånger. Jag hade gärna haft samma funktion på tvättmaskinen! Inte för att det är roligt, men det är smidigt att veta att den är färdig.
 
Jag förstår inte heller. Varför måste allt låta eller snarare tjuta det skär verkligen genom hela huvudet. De kunde väl iallfall göra så att eländet gick att stänga av. Tack och lov står min tvättmaskin i källaren så jag slipper höra eländet om jag inte av en slump råkar vara där precis när oljudet börjar.
 
Jag har gamla maskiner som inte piper. Å andra sidan låter de när de är igång så jag märker när de är klara, då blir det tyst. Antar att målet med de nya maskinerna är att det inte ska märkas att de är igång och därför måste det låta när de är klara. Och precis nu stannade min diskmaskin, tänk att jag hörde det :)
 
Jag har en tvättmaskin som plingar en trudelutt.
Då mitt barnbarn 8 år hörde det sa han
- En sån här skulle gamlingar ha! De skulle dom gillat, Om dom inte är döva förstås....
Vet inte var logiken var, men det lät gulligt när han sa det!
 
Jag undrar så varför nya tvättmaskiner plingar och plongar när tvätten är klar? Varför spelas en liten truddelutt så öronen blöder? Ska det vara roligare att tvätta på så vis? Samma sak med hissmusik, det är skittråkigt att åka hiss, det är trist att tvätta, varför det ska maskeras kan man ju undra. Det är ungefär som reklam, fullt med subliminala budskap (eller vad det heter) för att vi ska köpa grejer som vi inte behöver. Men ska intalas att vi blir lyckligare om vi konsumerar. Men tvätten? Vad är grejen som jag missat här? Jag vet att man kan stänga av eländet men då känns det som jag missat nåt? Skumt.


Jag fullkomligt avskyr det! Det gör inget om tvätten ligger en stund i maskinen efter den är klar. Lika dant med diskmaskinen, disken är ju ändå för varm för att plocka ur. Det värsta jag varit med om var en vattenkokare som pep när man startade den OCH när den hade uppnått rätt tempratur.

Jag anser att det är onödiga stressmoment i vardagen.
 
Vi har relativt nya maskiner hemma, men de piper inte. Eller jo, torktumlaren piper på oss om man tumlar och något inte är ordentligt tömt och rengjort.

Har en äggkokare som av naturliga skäl har ljud när äggen är klara - men det låter som ett satans brandlarm för hörselskadade! Man hoppar upp från stolen och kastar sig till diskbänken och drar ur kontakten. Lika stressigt varje gång, jag borde ha den som väckarklocka men då skulle jag väl väcka hela kvarteret på köpet :p
 
Jag undrar så varför nya tvättmaskiner plingar och plongar när tvätten är klar? Varför spelas en liten truddelutt så öronen blöder? Ska det vara roligare att tvätta på så vis? Samma sak med hissmusik, det är skittråkigt att åka hiss, det är trist att tvätta, varför det ska maskeras kan man ju undra. Det är ungefär som reklam, fullt med subliminala budskap (eller vad det heter) för att vi ska köpa grejer som vi inte behöver. Men ska intalas att vi blir lyckligare om vi konsumerar. Men tvätten? Vad är grejen som jag missat här? Jag vet att man kan stänga av eländet men då känns det som jag missat nåt? Skumt.
Jag har en maskin med sånt pipande. Djävulens påfynd om man hade varit religiös. Den piper när den är klar, fem gånger uppdelat på tre pip med en minuts mellanrum. Om man inte sen stänger av den så börjar den pipa ett pip per minut efter en timme. Det är så vansinnigt irriterande. Det hjälper inte att öppna luckan och glömma stänga av den utan man måste vrida av den också.
 
Vi har köpt både tvätt- och diskmaskin det senaste året och har lyckats klara oss ifrån maskiner som piper/spelar. Var lite inne på en ny vattenkokare nyligen men efter att ha läst recensioner och inte hittat en enda med lite mer finesser men utan ljudsignal gav jag upp. Det blev ingen vattenkokare. Det räcker att mikron piper (skulle gärna stänga av det om det gick) och att ugnen har timer med pling. Vill inte ha mer meningslösa ljud hemma.
 
Jag fullkomligt avskyr det! Det gör inget om tvätten ligger en stund i maskinen efter den är klar. Lika dant med diskmaskinen, disken är ju ändå för varm för att plocka ur. Det värsta jag varit med om var en vattenkokare som pep när man startade den OCH när den hade uppnått rätt tempratur.

Jag anser att det är onödiga stressmoment i vardagen.

Men det är väl bara att stänga av den funktionen? Det går på vår iallafall.
Fast jag gillar när det plingar, då glömmer jag den inte.
 
Dessutom känns det väldigt märkligt när en proffsdiskmaskin piper. Den väcker liv i precis alla gäster i museet. Och nej, det går inte att stänga av.
 
Min nya maskin piper också och gör mig jävligt irri, det ska gå o få bort ljudet men jag har inte kommit på hur än
 
Jag blir snart galen av allt pipande! Diskmaskinen, tvättmaskinen, mikron, ugnen och spishällen piper allihopa av diverse anledningar. Gah!
Har hittat hur man stänger av pipet på diskmaskinen samt till viss del hällen men inte de övriga.
 
För att inte tala om mobiltelefoner som gapar när någon random person uppdaterat på fb. Jag har inte en sån telefon själv men en i hushållet har. Teknikstress är vad det är. En vattenkokare som gapar hu säger jag bara. Hoppas mina gamla maskiner håller länge än. Jag fick en sånt där jäkla äggkokare av min mycket yngre bror, och den tjuter som ett brandlarm när äggen är klara. Den står längst in ett skåp för att inte maken ska hitta den för han gillar den av någon underlig anledning. Det går lika bra att koka äggen i kastrull!! Och slippa picka skalen. Jag känner nu att jag börjar låta som min till åren komna svärmor som tycker att det går precis lika bra att dricka kaffe hemma i stället för på kafé, det är mkt godare hemma och billigare!!
 
Jag som älskar att våran nya tvättmaskin spelar en mjuk liten trudelutt när den är klar ;). Låter inte alls besvärande. Den är nästintill knäpptyst när den går så man hör annars inte att den stannat. För dem som stör sig på ljudet finns dock en tydlig "ljud av"-knapp man kan klicka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp