Varför stång?

M

montgomery

Varför byter man upp sig till stång efterhand?

Inget negativt undrat alltså utan bara varför??
 
Om man ser på det väldigt generellt kan man säga att man börjar utbilda sin häst på kapson eller ett tränsbett och sedan har en övergångsperiod där man rider på stång och kapson (eller kandar) för att sedan rida på stång på en hand (enhandsfattning på blank stång).

Detta är för att:

* Ett tränsbett, som är ledat, är det lätt att böja hästen på och det verkar uppresande. Böjning är viktigt i början i alla fall om man ser till den Akademiska ridningens filosofi, ändamål och träningsätt.

* Kombinationen kapson/bridong och stång är ju bara för att förbereda hästen (och i vissa fall ryttaren) på att bli riden på en blank stång. Detta kan också användas med fördel när hästen är långt utbildad om böjningen börjat halta eller av någon annan anledning. Det är också bra att gå tillbaka till endast kapson eller tränsbett för att kolla av allt emellanåt.

* Stången har en längande verkan om man använder den rätt. En häst som har börjat komma till piaffen (eller de halva stegen) har av sig själv (och med hjälp av tränsbettet) börjat samla sig och trycker ihop sin kropp något. Då kan stången kommer in och hjälpa genom att erbjuda hästen att länga sin överlinje och därigenom blir det ingen ihopknyckling. Återigen om man använder den rätt.

Det är också mycket praktiskt att kunna rida på en hand och ha full kontroll på sin häst.
varför man rider sin häst på en hand när man bara har stång är rätt enkelt. Ett ledat bett bör man rida på två händer på och ett oledat på en hand. Att sitta med två händer på ett bett som är oledat, som en stång gör att händerna hela tiden är lite olika. Förhoppningsvis har man sån kroppkontroll att det bara sker emellanåt, men det blir ändå motstridiga signaler för hästen när det händer.
Rider man på en hand så kan man inte hålla det så fel.

Men det kan vara väldigt bra att rida stången på två händer någon gång emellanåt för att träna finkänsligheten i fingrarna. Man kan ju rör händerna mycket mer då och då gäller det att vara finkänslig.
 
Jag har hittills ridit min häst på vanligt tränsbett och det har fungerat alldeles utmärkt. Dock har jag hela tiden velat få henne mer framåt-nedåt.

Jag har provat att rida med stång ett par gånger och upplevt en enorm skillnad. Så snart hon får det bettet i munnen får jag en underbar framåt-nedåtverkan, och börjningen har jag sedan tidigare.

Nu ska jag maila iväg min beställning på en likadan stång som den jag provade! :D

Immer
 
Obs, egen tolkning:-)
För att man inte ska behöva bry sig så mkt om hur man sitter på sin häst. Siter man rätt så får man ju gratis sökningen framåt neråt men barrockridning vill ha avslappnade ryttare efter vad jag förstått och avslappnad ryttare och sökning framåt neråt är en ekvation som inte går ihop om man inte är en RIKTIGT duktig ryttare.
 
Fast den färdiga hästen rids på en hand och ur sadeln. Stången används inte mer för skolning. Stången är till för att balansera hästen i huvud och hals. Längning hör till första utbildnings stadiet.
 
Immer ,läste just att du skall maila iväg din beställning på en ny stång, var beställer du den?
 
Jag PM:ar dig!
Immer ska nämnligen beställa av samma leverantör som jag använt mig av.
 
Är det en Alta Escuela stång? Som på denna bild?
Dom är så jäkla goa att rida på. Jag tror inte att jag suttit på en häst än som ogillat den. Dom kan ju gilla dom mer eller mindre, men det är ju bara att hitta en annan stång.
Hm...vet itne ritkigt vart jag ville komma med detta. jag är nog bara nyfiken. :D
 
Jag håller med dig om att den "färdiga" hästen ska kunna ridas ur sadeln och inte genom handen, MEN vad menar du med att längningen tillhör det första utbildningsstadiet?

Jag tycker att stången fyller en viktig funktion där även fortsättningsvis, något som många ryttare som "kommit en bit" verkar att glömma! Längningen av överlinjen och sökningen till handen måste finnas där även på den skolade hästen. Tyvärr tycker jag att många glömmer det när de kommit till samling på hästen.
 
Nej det är inte en sådan..
Den ser mer ut såhär http://biphost.spray.se/lars.nilsson/imgbett/eco_411.jpg
fast med stabilisator.
(Om du har Bents bok "Ridning på kandar" har han ett sådant på en svart häst med bläs)

Jag hade gärna provat rida på en sådan som du har men känner ingen som har så då för jag köpa en direkt.
Det får bli ett senare projekt, det finns så mycket annat jag också vill ha.. :o
 
Då vet jag vilket du menar. Han har det på Tyson i boken.
Jag är alltid så nyfiken på vad alla ska ha för utrustning på hästen. ;)
 
Ja, det stämmer..
Jag är också väldigt nyfiken av mig, brukar tjuvläsa här en del :D
Var det inte du som ville ha en damsadel? Såg en annons på utrustning-övriga sadlar i förra veckan. Har du sett den?
Själv hade jag velat ha en AE men man kanske ska komma lite längre i utbildningen innan man börjar köpa ALLT man vill ha.. :D
 
Nej den har jag missat om det inte är hon som säljer de hela tiden (får in och säljer dom)?
Ska ta mig en titt direkt. Tack för tipset. Ser du någon mer får du hemskt gärna pm:a mig för jag vill inte missa dom.
 
Jag lovar att tänka på dig om jag ser/hör något.. :smirk:
 
:bow: Tack så jätte mycket för et tipset!! :bow:
Det var precis en sådan sadel som jag letat efter!!
Nu hoppas jag bara att hon har kvar den och att en passar för så kommer jag iten att tveka att köpa den!
 
Va bra att ni tar reda på vilket bett hästen ska ha. Just för att stångens utformning ska anpassas till hästens uppbyggnad och reaktions förmåga. tt skänklarnas inbördes förhållande på verkar signal tiden. Att ni kollar upp rummet i munnen så att tungfriheten blir som hästen ska ha.
Vore dummt att bara köpa ett bett för att nån har ridit på den och det såg ballt ut.
 
Javisst är det bra!
Det är många som missar att kolla så bettet verkligen passar i hästens mun och om hästen trivs med det.
Alternativet är ju att spänna ihop munnen på hästen med remmar så den inte kan protestera..
 
En inte allt för ovanlig metod.
Jag blir så trött på att se det så nu vägrar jag ha på min häst nosgrimma.
Kanske ändrar mig i framtiden när man får lie mer distans till det hela och vet att man själv inte gör så. Det vet jag ju nu med, men ni fattar hur jag menar.

Det känns obegripligt hur man kan snöra åt hästens mun för att den går och gapar. Tror man att det löser problemet? *suck*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 536
Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 370
Senast: Gimlan
·
Ridning Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal...
Svar
4
· Visningar
913
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 365
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp