Varför ute så mycket??

aemaria

Trådstartare
I sensomras flyttade vi. Vår katt fick då vara inne de första dagarna för att vänja sig vid sitt nya hem.
Vi bor på landet och han vill gärna vara ute så efter några dagar fick han gå ut och in som han själv ville.
Det funkade jättebra och han sov alltid på nätterna.
Men nu den sista veckan/veckorna har han nästan inte varit inne nånting!! Han är kastrerad så det borde ej va därför som han vill vara ute så mycket.
När han väl kommer in tar det ca 2 minuter innan han står vid dörren och skriker som om han hade kniven i sig!
Det är inte rolitg för jag vill ha honom inne mer. De senaste två nätterna har han varit ute. Vi har en veranda som han kan gå och lägga sig på så det är väl inte synd om honom egentligen, men jag undrar varför han beter sig på detta vis!
Då vi ser honom ute är det mestadels med en mus eller en sork i munnen så han jagar väääldigt mycket.
Kan det vara därför han vill vara ute så mycket?
Det är ju konstigt om han blivit otrygg härinne helt plötsligt då allt gick så bra i början.

Varför är han såhär?? :crazy: :confused:

//a
 
Ja jag får hoppas det! Han är ju/har varit en latgris förut så jag hoppas att han kommer tillbaka till de vanorna!

//a
 
Släppte du ut katten efter redan ett par dagar?
Mina har nu varit i sitt "nya" hem i snart två veckor och jag har inte vågat släppa ut än (är på landet). Men kanske jag skulle våga släppa ut dom. Den ena katten är verkligen sugen och jag antar det inte dröjer så länge innan hon lyckas smita ut :crazy:
 
Den bör vara inne 2-3 veckor innan man släpper ut den så att den vet var den bor. Du kan nog släppa ut dina kattre utan att vara orolig :)
 
Ja och det var inga som helst problem. Det är ju efter några månader som han börjat vara ute så mycket. Men jag tror det beror på att han jagar så mkt.


//a
 
när vi köpte en katt genom kattkommando syd var vi tvungna att ha kissen inne i 1 månad och fick sedan släppa ut den.
Den andra katten kommer jag faktiskt inte ihåg när vi släppte ut. Vi var här ganska mkt innan vi flyttade hit, då var hon bara bäbis, men hon var med och lagade staket mm. Sen åkte vi hem till lägenheten igen. Men när vi väl flyttade hit så tror jag att vi höll henne inne de första dagarna, sen var hon med mig när jag höll på i stallet mm.

Våra katter är ute nästan dygnet runt under sommarmånaderna, men när det blir kallare är de innefisar. Ligger i sängen hela dagarna, och nätterna.
 
Min gubbe glömde att han hade katterna i bilen när vi flyttade så de sprang ut med en gång, jag blev verkligen :mad: på honom. Men katterna kom när jag visslade och sen den dagen har de vetat precis i vilket hus de bor. Jag var lite orolig för att de skulle få problem med stallkatterna och deras revir, men det har gått hur bra som helst även om min katter och stallkatterna inte precis gullar med varandra.

Mina katte är alltid ute på sommaren, de kommer i princip bara in för att äta, sen går de ut igen. De till och med sover ute. Nu när det blivit lite kallare sover de inne men är ute hela dagarna.
 
Jag tror att det är för att han *TRIVS* och älskar sitt nya uteliv. Var inte orolig, när det blir kallt så kommer han att komma in mer.En katt är en katt och den bestämmer man inte över hur som helst ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 434
Senast: Kraxa
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 466
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp