Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Zata Vilka otroligt fina saker du har sytt, själv är man totalt värdelös på att sy så tyvärr får bebis inga hemmagjorda grejer ;) Nu kom jag inte ihåg allas datum men du var först ut av oss va? Om nu våra bebisar bestämmer sig för att komma när de är planerade ;)

Vi har bestämt namn redan, det kommer bli en liten Walter :) Vilket vi redan börjat kalla honom ;) För min del har det känts mer personligt att han fått ett namn redan. Mellannamn blir Tore efter min morfar och Sven efter sambons farfar. Sen får han mitt efternamn då sambon har ett tråkigt -son namn som vi ändå inte tänkt ta om vi gifter oss nån gång.

Dop eller inte pratade vi faktiskt om igår, tror vi kom fram till att vi skippar kyrkligt och endast kör på namngivningsceremoni.
 
Åh vill också kunna sy! Jättefina saker @Zata!
Med namn så är vi ganska inne på Melker och andranamn blir det Erik efter min morfar. Jag och barnen har mitt efternamn,maken är envis med sitt efternamn. Få se om han ändra sig ;)
 
Bm idag. Min ska ju sluta så jag träffade den nya för första gången. Helt ok. Har bokat in tider fram till 5 dagar efter BF, börjar visst närma sig :p

Magen hade iaf växt den här gången, blodtrycket sjunkit igen och även övriga kontroller såg bra ut. Lite prat om psd mm också. Bebis ligger rörlig med huvudet nedåt och ryggen åt vänster.
 
@Sedna
Vi har samma med våran barnvakt. Hon bor också 60 mil bort. Min mamma bor förvisso 2 min ifrån oss, men lämnar inte gärna barnen där om jag inte absolut måste. Då får maken stanna hemma med ungarna istället.
Förra graviditeten var svärmor här i två veckor för att kunna ta de andra barnen när det var dags för förlossningen.. Bebis behagade komma ut två dagar efter att svärmor var tvungen att åka hem (11 dar efter bf) Det känns inte allt för lovande inför denna gången :(


@Zata
Vilka fina saker du har gjort!
Själv har jag tummen mitt i handen så jag vågar inte ens försöka göra något till lillen
 
@Sedna
Vi har samma med våran barnvakt. Hon bor också 60 mil bort. Min mamma bor förvisso 2 min ifrån oss, men lämnar inte gärna barnen där om jag inte absolut måste. Då får maken stanna hemma med ungarna istället.
Förra graviditeten var svärmor här i två veckor för att kunna ta de andra barnen när det var dags för förlossningen.. Bebis behagade komma ut två dagar efter att svärmor var tvungen att åka hem (11 dar efter bf) Det känns inte allt för lovande inför denna gången :(

Hur löste det sig med barnvakt förra gången? Visst har du haft rätt snabba förlossningar också? Har ni planerat något för denna gång?

Vi har planerat för att ha barnvakt på plats från 37+5 till 40+6. Först mina föräldrar och sedan svärmor. Kan ju bara hoppas bebis kommer inom det spannet. Chansen är såklart rätt stor, men risken finns ju att det inte blir så.
Dottern kom i 39+0 och den här bebisen är ju eventuellt lite äldre än dateringen vid RUL. Skulle bli sååå glad om den här också kom i typ v.39. Vill inte ens tänka på att bebis kanske kommer först i v.42, när vi inte har barnvakt på plats och efter att ha stått ut med tre veckors besök i ”onödan”. Ser verkligen inte fram emot att ha så långvarigt besök. Det kommer gå mig på nerverna. Men alternativen känns ännu sämre.:meh:
 
Har hängt med i tråden men inte skrivit så mycket själv. Men nu får det bli en liten uppdatering!

Vecka 35 nu (34+5) och nedräkningen har liksom påbörjats, 36 dagar kvar till BF! Jobbar denna veckan och två till. Känns overkligt att jag ska gå hem från jobbet och liksom inte kommer tillbaka på ett år! Sjukt! Men också väldigt härligt.

Mår bra fortfarande, men har börjat få en del halsbränna och sover ganska dåligt så är trött hela tiden känns det som, men det funkar.

Vi har varit på föräldrautbildning och profylaxkurs och de var väldigt bra båda två. Ska gå på gravidyoga på onsdag som hänger ihop lite med profylaxen och känns som att det kommer bli en bra förberedelse inför förlossningen. Har för övrigt blivit tipsad om från flera olika håll om att läsa boken "Föda utan rädsla" som förberedelse för förlossningen, nu har jag inte hunnit läsa den än men skickar med det här i tråden. Tänkte själv börja läsa den när jag går hem på föräldraledigheten.

Kom på att jag hade sagt att jag skulle visa bilder på resultatet från mina drabbningar med symaskinen, det kommer här!

Har sytt en tjock filt/täcke så att Fröet kan ligga på golvet utan att frysa


En vimpel till Fröets rum. OM namnet vi har tänkt upp passar på den lille som kommer ut så har jag tänkt att sy hans namn på den, men avvaktar lite med det tills vidare


En skötdyna som vi ska ha i skötväskan. Sydd i vattenavisande tyg och är vadderad så den är mjuk. Går att rulla ihop och sätta ett resårband runt så den tar liten plats i väskan


Två blöjpåsar till skötväskan


Babynest


Lite närmare bild


Napphållare


Fyra dregglisar


Två filtar


Sänghimlen har jag gjort av gardiner från IKEA, en ljusslinga och en gammal lampskärm. Har även knåpat ihop drömfångaren själv. Spjälsängskyddet är också made by me.




Slutligen så blev babygymet klart igår kväll!


Har varit så himla kul att sy och pyssla till Fröet och i början så ville jag inte ge mig på några svårare saker, men idag tänker jag nog goolga efter några mönster på både bodysar och byxor. Vi får se hur det går!

Nu till en helt annan fråga! Har ni bestämt namn än?
Vi har ett tjejnamn och ett killnamn på lager. Andranamn vet vi lite hur vi tänker men inget bestämt. UL visade ju på en pojke men man vet ju aldrig, och man vet ju heller inte om namnet passar på bebisen som kommer ut, så vi har sagt att vi bestämmer oss när vi får träffa Fröet. Och Fröet har ju varit ett helt utmärkt arbetsnamn!
På tal om namn, hur tänker ni kring dop?
Fina grejer. Nog sur jag också lite men inte i den omfattningen namn är så gott som bestämt. Men vill ju se lillen helt klart ^^
 
Varit hos läkare idag Ang mitt blodtryck som jag varit orolig över men enl honom är det ingen fara vilket får mig att pusta ut! Så skönt att få en annan ord på det hela. Men någonting knas är det ju med så mycket huvudvärk som jag haft. Han sjukskrev mig en vecka så tyckte han att jag ska kontakta kvinnokliniken och prata med dem. Så det ska man väl göra. Men nog mest Ang huvudvärken just nu eftersom jag känner mig lugn Ang blodtrycket. Bara oron skapar nog mycket problem.
 
@Sedna
Vi har samma med våran barnvakt. Hon bor också 60 mil bort. Min mamma bor förvisso 2 min ifrån oss, men lämnar inte gärna barnen där om jag inte absolut måste. Då får maken stanna hemma med ungarna istället.
Förra graviditeten var svärmor här i två veckor för att kunna ta de andra barnen när det var dags för förlossningen.. Bebis behagade komma ut två dagar efter att svärmor var tvungen att åka hem (11 dar efter bf) Det känns inte allt för lovande inför denna gången :(


@Zata
Vilka fina saker du har gjort!
Själv har jag tummen mitt i handen så jag vågar inte ens försöka göra något till lillen
Har barnvakt fixad från den 1a april tills det är dags. Först kommer sambons mamma och sen den 8e kommer min pappa och byter av så det alltid ska finnas någon hör när det smäller till. Händer det innan så får sambon snällt stanna hemma haha
 
Samtal på specMVC börjar närma sig, har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Vet inte ens hur lång tid mötet är, men enligt lappen jag fick är det "samtal/ställningstagande inför fl" så förhoppningsvis räcker väl tiden. Har iaf börjat förbereda mig med frågor och sånt som känns viktigt, så jag hoppas att det finns tid att diskutera det. Någon som varit på ett sånt samtal kanske?

Jag har för mig att det kom upp tidigare i tråden att några hade börjat känna att rörelserna hade förändrats lite hos bebisarna efter/omkring v30 om jag inte minns fel. Tycker nämligen att bebis gör långsammare rörelser sen två dagar tillbaka, och inte lika hårt. Ni som upplevde skillnad, var det på liknande sätt? Eftersom bebis rör sig varje timme tänker jag att det borde vara lugnt.. Men om det fortsätter kommer jag kanske få ringa bm iaf, åtminstone för att stilla min oro. Ska bli så skönt när bebis är på utsidan och man kan se om något skulle vara på tok!
 
Hur löste det sig med barnvakt förra gången? Visst har du haft rätt snabba förlossningar också? Har ni planerat något för denna gång?

Vi har planerat för att ha barnvakt på plats från 37+5 till 40+6. Först mina föräldrar och sedan svärmor. Kan ju bara hoppas bebis kommer inom det spannet. Chansen är såklart rätt stor, men risken finns ju att det inte blir så.
Dottern kom i 39+0 och den här bebisen är ju eventuellt lite äldre än dateringen vid RUL. Skulle bli sååå glad om den här också kom i typ v.39. Vill inte ens tänka på att bebis kanske kommer först i v.42, när vi inte har barnvakt på plats och efter att ha stått ut med tre veckors besök i ”onödan”. Ser verkligen inte fram emot att ha så långvarigt besök. Det kommer gå mig på nerverna. Men alternativen känns ännu sämre.:meh:
En kompis tog dom, hon var föräldraledig då så då var det inga problem att lämna barnen där några timmar mitt i natten.
Denna gång gör vi ett nytt försök med svärmor och jag hoppas verkligen att bebis behagar komma ut dagen efter att hon kommit ner. 2 veckors besök/trängsel/tvingas vara social i onödan var inte roligt alls.
Ja förlossningarna har varit snabba när de väl satt igång. Tösen född -13 tog 3,5h från vattenavgång till hon var ute (2h efter första regelbundna värken som inte var speciellt smärtsam). 4h med tösen född -15. Så nu har bm gett mig order att åka in så fort jag misstänker att det är igång. Kan vara bra om barnvakt finns på plats här hemma så man slipper vänta på att de ska pallra sig hit.
 
Har barnvakt fixad från den 1a april tills det är dags. Först kommer sambons mamma och sen den 8e kommer min pappa och byter av så det alltid ska finnas någon hör när det smäller till. Händer det innan så får sambon snällt stanna hemma haha
När är du beräknad? Jag tycker det är skitsvårt att veta när man ska ta hit barnvakten. Jag är inte den mest sociala i slutet på graviditeten så att tvingas vara social mer än nödvändigt då känns inte jättelockande. Förra gången var jag inställd på att lillan skulle komma i tid och tog därmed hit svärmor i tid till det också. De tre första barnen var "lydiga" och kom när de skulle (2 st på bf och en som kom 2 dagar före). Såklart kom inte bebis förrän 11 dagar efter bf då. Denna gången är jag inställd på att gå över, men skulle det dra igång så vore det bra om hon var här då..
Sen skulle jag iofs klara mig utan maken på förlossningen, men kan han vara med så är det ju ett plus :D
 
Lägger till mig själv på listan, kom på att jag inte gjort det ännu :O Verkar vara sist ut! Om jag inte tagit fel lista?
Mitt datum är lite omtvistat, men jag sätter det som sattes på kub-testet så får vi helt enkelt se!

25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
26/3 - Zata, första barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/3 - Mulles_matte, femte barnet /UL visade: pojke /Det blev en:
3/4 - Minian, andra barnet / Gissar på:Pojke / UL visade:Pojke / Det blev en:
5/4 - Jenka, andra barnet /gissar på: tjej /UL visade/Det blev en:
8/4 - Sedna, andra barnet / Gissar på: pojke/ UL visade: pojke/ Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
19/4 - anonymApril, första barnet / Gissar på: pojke / UL visade: tjej/ Det blev en:
21/4 - Whirlie, andra barnet / Gissar på: / UL visade: flicka / Det blev en:
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på: Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
15/5 - Iglatjarn, andra barnet. NIPT-test visade: Tjej
25/5 - Linn-Nora, första barnet.
 
Imorgon skall jag till mvc igen, tror magen skall mätas denna gång. Är inte jättestor ännu, men nog märks det att den växer. Igår lyckades jag filma kraftiga "buffar", det var kul! :bump: Hoppas även få lyssna på hjärtat!

Mår i övrigt ganska bra, förutom foglossning som börjat komma igång. Så nu rider jag ytterst sparsamt. En och en halv vecka sen senast. Saknar det, men det kommer en tid för det också:)

I övrigt väldigt trött, och det gör det tungt på jobbet. "Tyvärr" jobbar jag på kontor så det är nog svårt att motivera att gå ner i tid eller bli sjukskriven för det så jag tuffar på.

Har ni upplevt att magen blir knasig, fast inte trög utan tvärtom :o Efter vecka 25/26? Jag gissar att det är helt normalt, men när jag googlade (varför lär jag mig aldrig) så är det vanligast när förlossning närmar sig. Och det är ju lite tidigt ännu. Men som sagt, antar att det är normalt :angel:

Nu är det snart dags att köpa vagn också! Har hittat en jag vill ha. Vet ni om man kan beställa på Jollyroom och provköra hemma och lämna tillbaka om den inte är bra? Eller är det kört? Hade ju varit gött att provköra :)
 
Samtal på specMVC börjar närma sig, har ingen aning om vad jag ska förvänta mig. Vet inte ens hur lång tid mötet är, men enligt lappen jag fick är det "samtal/ställningstagande inför fl" så förhoppningsvis räcker väl tiden. Har iaf börjat förbereda mig med frågor och sånt som känns viktigt, så jag hoppas att det finns tid att diskutera det. Någon som varit på ett sånt samtal kanske?

Jag har för mig att det kom upp tidigare i tråden att några hade börjat känna att rörelserna hade förändrats lite hos bebisarna efter/omkring v30 om jag inte minns fel. Tycker nämligen att bebis gör långsammare rörelser sen två dagar tillbaka, och inte lika hårt. Ni som upplevde skillnad, var det på liknande sätt? Eftersom bebis rör sig varje timme tänker jag att det borde vara lugnt.. Men om det fortsätter kommer jag kanske få ringa bm iaf, åtminstone för att stilla min oro. Ska bli så skönt när bebis är på utsidan och man kan se om något skulle vara på tok!

Rörelserna kan förändras (tex mer svepande än sparkar) men ska vara samma antal sa min bm senast häromdagen.
 
Rörelserna kan förändras (tex mer svepande än sparkar) men ska vara samma antal sa min bm senast häromdagen.

Okej, skönt att höra! Kommer nog fortsätta vara uppmärksam men på ett lite mer avslappnat sätt ist:p för jag tror det är samma antal eg, bara på ett lite annat sätt.
 
Såg arr de hade lagt in magbilder i vintertråden så jag tänkte bjuda på den här. V33+4 idag och helt sprickfärdig :crazy: Ser inte direkt fram emot att behöva bli ännu större de närmaste 6-7 veckorna :(
20180213_195320-1.jpg
 
Tack alla för fina kommentarer om mina syprojekt, så snälla ni är! Har inte kommit till skott med projektet att sy kläder ännu, håller på att titta efter mönster men har kommit fram till att det enklaste nog är att ta ett par byxor och body som jag har köpt och rita mönster efter dem. Det har jag aldrig gjort förut i hela mitt liv så det kan ju bli... spännande minst sagt!

Ni som har haft namngivelsekalas och liknande till tidigare barn, hur har ni gjort detta? Vi tänker inte ha dop, vi gifte oss inte i kyrkan heller. Så det får nog bli någon namngivelsevariant men jag har inte riktigt klart för mig "hur man gör". Ingen brådska att planera det än på ett tag förvisso men det är kul att tänka på!

Vad kul med magbilder @Mulles_matte !
Jag kan bidra med en bild från igår, v 35 (34+6).
 
@Zata nu har jag inte anordnat en själv men tänkte att jag kan berätta lite om de jag varit på. Även om de har varit lite olika har de haft några likheter, och det är dels att samtliga valde att utse faddrar/gudföräldrar inför ceremonin. Sedan presenterades dem under ceremonin tillsammans med en motivering kring varför just de blivit valda och vad de hoppas att faddern/gudföräldern kan bidra med i framtiden (tex vara en god förebild, ett stöd etc). Det har även delats ut något symboliskt typ ett diplom eller så, väldigt fin detalj tycker jag:)

Vid någon av dessa ceremonier gavs det plats för tal från familj/vänner. Vid samtliga har föräldrarna hållit tal där de berättade om hur de valde namnet och vad det har för betydelse, berättat lite om barnet och visat lite bilder. Detta har varvats med mat/fika och mingel.

Det har även varit lite paketöppning. Vet att det vid ett tillfälle i inbjudan stod att man inte förväntades ge present utan att de bara ville att alla skulle samlas och ha trevligt. Men det trillade in massor av presenter ändå! Verkar vara kutym..

Det jag tycker känns trevligt med namngivningsceremoni är att man kan göra precis som man vill, så bara för att vissa gör på ett visst sätt måste man inte alls göra likadant:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
940
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
964
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
4 187
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 067
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp