Inspiration sökes: Dop-present

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det snart dags för dop och jag behöver lite inspiration gällande present. Jag vill ge något lite extra speciellt i egenskap av fadder, och gärna något som barnet kan ha glädje av i framtiden. Min första tanke var att starta ett ISK i barnets namn där jag sätter in nån hundralapp i månaden fram till hennes 18-årsdag, men finns det någon annan idé på samma tema? Har ni eller era barn gett eller fått någon present som uppskattades lite extra?
 
Min dotter fick ett halsband med silverhänge i form av en fyrklöver och med barnets namn ingraverat av sin ena fadder. Den andra fadern gav en fin sagobok och en gosedjurskanin med inbyggd vetekudde som man kan värma. Fina men olika presenter.

Personligen gillar jag att ge bort böcker, det tänker jag är nåt som barnen kan ha glädje av länge.
 
Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det snart dags för dop och jag behöver lite inspiration gällande present. Jag vill ge något lite extra speciellt i egenskap av fadder, och gärna något som barnet kan ha glädje av i framtiden. Min första tanke var att starta ett ISK i barnets namn där jag sätter in nån hundralapp i månaden fram till hennes 18-årsdag, men finns det någon annan idé på samma tema? Har ni eller era barn gett eller fått någon present som uppskattades lite extra?
Vi fick faktiskt en förvånande grej som vi absolut använde och som kanske går att använda i framtiden också. En silversked som var väldigt bra att mata med. Inte en sådan stor som ibland finns, men inte heller en pytteliten som är till en kaffeservis.

Vi fick också en sparelefant som var väldigt fin och som finns kvar på rummet. Dock får ju barn mer sällan slantar och sedlar nu?

Tror det är de två saker som jag kan identifiera som är kvar.

Böckerna vi fick var jättebra, men de är alla utrensade nu när barnet är 13.
 
Jag fick en klippan yllefilt, barnstorlek, när enlingen var liten, så välanvänd och älskad! Nu kanske den inte är fullt lika användbar där du bor? Men som sagt, väldigt uppskattad av oss!
 
Jag vet inte om jag är tråkig men sånt där som ska hålla ett halvt eller helt liv tror jag inte riktigt på. Jag har knappt koll på mina doppresenter, än mindre har jag använt dem. Tänker på smycken, prydnader och sånt där då främst. Jag gillar det jag sett på senare tid och tror även föräldrar uppskattat det mer - att få användbara här-och-nu-saker. Tex barnservis, nån filt, haklappar, fin träleksak etc.
 
Jag kan tänka att är det någon ålder där man "kommer undan" med ett sparkonto så är det under barnets första levnadsår, innan det har förstått poängen med presenter. Jag minns tydligt en jul när mina småsyskon (då någonstans mellan ett och tre år gamla) öppnade två-tre paket innan de tröttnade och fick övertalas att stanna kvar och öppna resten av presenterna. Det gav mig något av en tankeställare.

Om/när jag har småbarn att ge presenter till igen så kommer jag sannolikt välja att bidra till sparkonton istället. Möjligen i kombination med en symbolisk liten nalle bara för traditionens skull, eller om det finns ett tydligt önskemål från föräldrar om en specifik gåva.
 
Jag kan tänka att är det någon ålder där man "kommer undan" med ett sparkonto så är det under barnets första levnadsår, innan det har förstått poängen med presenter. Jag minns tydligt en jul när mina småsyskon (då någonstans mellan ett och tre år gamla) öppnade två-tre paket innan de tröttnade och fick övertalas att stanna kvar och öppna resten av presenterna. Det gav mig något av en tankeställare.

Om/när jag har småbarn att ge presenter till igen så kommer jag sannolikt välja att bidra till sparkonton istället. Möjligen i kombination med en symbolisk liten nalle bara för traditionens skull, eller om det finns ett tydligt önskemål från föräldrar om en specifik gåva.
Mycket bra poäng! Pengarna hinner dessutom växa rätt mycket eftersom de sparas under lång tid :)
 
Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det snart dags för dop och jag behöver lite inspiration gällande present. Jag vill ge något lite extra speciellt i egenskap av fadder, och gärna något som barnet kan ha glädje av i framtiden. Min första tanke var att starta ett ISK i barnets namn där jag sätter in nån hundralapp i månaden fram till hennes 18-årsdag, men finns det någon annan idé på samma tema? Har ni eller era barn gett eller fått någon present som uppskattades lite extra?
Både jag och barnet har uppskattat ljusstaken Elefant från Svenskt Tenn, formgivare Björn Trägårdh. Den ställs på bordet på födelsedagar och andra högtider och står i barnets rum där emellan. Väldigt liten och nätt och känns därför väldigt barnanpassad.
 
Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det snart dags för dop och jag behöver lite inspiration gällande present. Jag vill ge något lite extra speciellt i egenskap av fadder, och gärna något som barnet kan ha glädje av i framtiden. Min första tanke var att starta ett ISK i barnets namn där jag sätter in nån hundralapp i månaden fram till hennes 18-årsdag, men finns det någon annan idé på samma tema? Har ni eller era barn gett eller fått någon present som uppskattades lite extra?

En kompis fick fotografering hos professionell fotograf i studio i doppresent till sitt barn de korten var något även barnet uppskattade väldigt mycket när hon blev äldre och när hon flyttade hemifrån tog hon med sig några av de inramade korten. Kanske extra kul med framkallade foton i dagens digitala värld? Ett iskkonto kan du alltid starta vid någon lämplig födelsedag längre fram om du vill.
 
Jag kan tänka att är det någon ålder där man "kommer undan" med ett sparkonto så är det under barnets första levnadsår, innan det har förstått poängen med presenter. Jag minns tydligt en jul när mina småsyskon (då någonstans mellan ett och tre år gamla) öppnade två-tre paket innan de tröttnade och fick övertalas att stanna kvar och öppna resten av presenterna. Det gav mig något av en tankeställare.

Om/när jag har småbarn att ge presenter till igen så kommer jag sannolikt välja att bidra till sparkonton istället. Möjligen i kombination med en symbolisk liten nalle bara för traditionens skull, eller om det finns ett tydligt önskemål från föräldrar om en specifik gåva.
Oh, ja. Minns de första julklappsutdelningarna till mina barn som en pina...

@Mineur Jag hade verkligen älskat idén med ISK. Mina barn är nu runt 8-11 och väl medvetna om konton och fonder deras familj sparar i, intresserar sig för siffrorna (ffa äldsta) och är mycket tacksamma då de vet att det kommer ge dem stor hjälp på traven när de ska ha körkort, boende/möbler och allt vad pengarna nu ska gå till. Känns det som en bra present för dig hade jag satsat på det.
 
Oh, ja. Minns de första julklappsutdelningarna till mina barn som en pina...

@Mineur Jag hade verkligen älskat idén med ISK. Mina barn är nu runt 8-11 och väl medvetna om konton och fonder deras familj sparar i, intresserar sig för siffrorna (ffa äldsta) och är mycket tacksamma då de vet att det kommer ge dem stor hjälp på traven när de ska ha körkort, boende/möbler och allt vad pengarna nu ska gå till. Känns det som en bra present för dig hade jag satsat på det.
Roligt att höra! Ja, just nu står det nog främst mellan det och ljusstaken som @Saigon nämnde. Barnets mamma är väldigt inredningsintresserad så det känns verkligen som en sådan sak hon skulle uppskatta (och så råkar jag tycka att den är väldigt fin själv också), men samtidigt känns ISK lite mer långsiktigt. Ja ja, jag har gott om tid på mig att fundera! :)
 
Det enda saker som våra barn (11 och 14 år) fortfarande använder som de använde som bebisar är var sitt gosedjur och födelsedagståget.

De har fått säkert hundra gosedjur som de inte använder så jag kan inte rekommendera ett gosedjur. Men jag kan rekommendera ett födelsedagståg som man tar fram varje födelsedag. När de fyllde 11 år fick jag köper ett till tåg för vårt tåg har bara siffrorna 0-9.
 
Vi har nog gett bort 3-4 st Brio-gåvagnar senaste åren i doppresenter, de har alltid blivit mycket uppskattade! Mina gudbarn har också fått sitt stjärntecken på en silverberlock från en lokal guldsmedsbutik från sambons hemstad.
 
Jag har gett bort bärbuske i doppresent. Mycket uppskattat av familjen och barnet var några år senare mycket nöjd med att ha sin egen buske :)
Oj vilken bra idé! Vännen i fråga bor dessutom på en gård med en helt fantastisk trädgård (som jag faktiskt tror är/har varit k-märkt eller nått i den stilen) så det känns som att det kommer att bli mycket trädgård i det lilla barnets liv. Något sånt kanske jag skulle fixa i samråd med mamman :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har precis blivit gudmor/fadder till en liten flicka. Hon har tre äldre syskon som jag känt hela deras liv. Jag kan inte gå in på...
Svar
19
· Visningar
2 182
Senast: Okeydokey
·
Gravid - 1år Vi funderar i sommar på att ha en namngivningsfest till vår dotter som föddes i februari i år. Dels är vi inte troende och vill inte...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Heulwen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 866
Senast: pews1972
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 317
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp