Varför används egentligen inte alltid slagrem?

eldkyss

Trådstartare
En sak som jag funderat på är att oavsett hur välutbildad häst man har så finns det ju ändå alltid en risk att hästen kan få över benet över skakeln? Även om det är mindre vanligt. Men borde inte slagrem egentligen alltid användas i ett förebyggande syfte för säkerhetsskull? En fundering ur ren säkerhetssynpunkt.
 
Man vill väl inte använda utrustning i onödan? Har till exempel aldrig skydd på benen på min häst om jag inte hoppar. Lite samma anledning? Jag skulle säga att 90% av hästarna aldrig skulle slå.

Min ridhäst är inkörd men har aldrig haft slagrem, hon saknar dom tendenserna till 100% helt enkelt.
 
En sak som jag funderat på är att oavsett hur välutbildad häst man har så finns det ju ändå alltid en risk att hästen kan få över benet över skakeln? Även om det är mindre vanligt. Men borde inte slagrem egentligen alltid användas i ett förebyggande syfte för säkerhetsskull? En fundering ur ren säkerhetssynpunkt.

Även en väluppfostrad häst kan bryta näsan på sin ryttare genom att slänga med huvudet, men för den sakens skull använder man inte martingal på alla ridhästar.

Jag ser det inte som någon större fara att ponnyn kan slå och få skakel eller lina mellan benen. Det har vi övat på och han ska stanna i en sådan situation. Värre vore om han skulle lyckas plantera en bakhov i ansiktet på mig... Nu har han så korta ben så han når inte. Han kommer inte ens över sparkskyddet om han inte drar till med en jäkla bakut, men det är såklart en risk om man har en mer fullstor dragare och gärna sitter i en låg rockard.
 
Fast jag tycker att bägge jämförelserna haltar. En slaggjord är vad jag förstått helt passiv tills den behövs utan att störa hästen på något sätt. Benskydd kan ställa till problem tex genom att man risker att få in grus i dem och en martingal påverkar tygeltagen genom att den hindrar tygelns rörelse i sidled.
 
Fast jag tycker att bägge jämförelserna haltar. En slaggjord är vad jag förstått helt passiv tills den behövs utan att störa hästen på något sätt. Benskydd kan ställa till problem tex genom att man risker att få in grus i dem och en martingal påverkar tygeltagen genom att den hindrar tygelns rörelse i sidled.
Fast en korrekt fastsatt slaggjord ligger an mot hästens rumpa hela tiden och kan garantera störa vissa individer. Men varför använda något man inte behöver ändå? Det är som att ha luva på samtliga hästar jämt, dom kan ju råka behöva den.. ;)
 
Även en väluppfostrad häst kan bryta näsan på sin ryttare genom att slänga med huvudet, men för den sakens skull använder man inte martingal på alla ridhästar.

Jo det är klart men hur stor är den risken? Såklart svårt att veta. För min del är det 100 gånger lättare att påverka en häst som stegrar. Är man en hyfsat slipad ryttare så är det relativt enkelt att avbryta en stegring. Samtidigt som man tar för vana att alltid hålla ansiktet åt sidan i sådana situationer.

Men
hur kan jag påverka en häst som slänger benet över skakeln? Det kanske finns knep att ta till eller åtgärder man kan ta till precis innan det händer? Avstyra i tid? Jag har ju väldigt mycket mer erfarenhet som ryttare i jämförelse med att vara kusk där jag fortfarande känner mig som en amatör och har mycket kvar att lära inom. Så jag kanske är helt ute och cyklar och överreagerar när det kommer till detta med hästar som sparkar benet över skakeln? Jag kör in våra uppfödningar på egen hand. Allt som oftast ser jag ingen antydan till att risken finns att sparka över skakeln. Men ett av mina ston visar liten antydan. Aldrig har hon gjort slag i saken men jag får ändå den magkänslan. Då ställde jag mig själv frågan varför använder man inte slagrem på alla? I förebyggande syfte? Kanske undrar jag det för att jag själv inte riktigt vet hur jag ska reda ut en sådan situation? Jag kan se att det man behöver göra är att få hästen lugn och ta av skaklarna lugnt och metodiskt. Men om hästen får panik? Skenar iväg med benet på andra sidan skakeln? Får rysningar av tanken. Ser en stor skaderisk. Ville vädra ämnet lite då jag sällan ser att folk kör med just slagrem. Nyfiken :) Vi övar också på linor mellan ben och även skaklar. Men de typen av övningar sker ju under stort lugn. En häst som sparkar över benet över skakeln kan man ju anta är provocerad av något och har kanske inte så stor portion lugn.

Jag ser det inte som någon större fara att ponnyn kan slå och få skakel eller lina mellan benen. Det har vi övat på och han ska stanna i en sådan situation. Värre vore om han skulle lyckas plantera en bakhov i ansiktet på mig... Nu har han så korta ben så han når inte. Han kommer inte ens över sparkskyddet om han inte drar till med en jäkla bakut, men det är såklart en risk om man har en mer fullstor dragare och gärna sitter i en låg rockard.
 
Fast en korrekt fastsatt slaggjord ligger an mot hästens rumpa hela tiden och kan garantera störa vissa individer. Men varför använda något man inte behöver ändå? Det är som att ha luva på samtliga hästar jämt, dom kan ju råka behöva den..

;)

Fast på vilket vis skulle en slagrem vara mer provocerande än en baksele? Bakselen sett ovanifrån ligger också an hela tiden. Och baksele är ju något man vänjer hästen vid när man kör in den.
 
@eldkyss
Hästen behöver inte stegra, räcker att den slänger till våldsamt med huvudet. Har hört om fler ryttare som fått bruten näsa, skadade glasögon, blodvite och i riktiga fullträffar, även hjärnskakning, än vad jag hört om körhästar som skadat sig eller sin kusk för att de fått skakel eller linor under sig.

En körhäst ska överhuvudtaget inte slå mot kusk och vagn. Det är nummer ett. Nummer två är att om det händer ska hästen inte bry sig. Nummer tre om hästen bryr sig är att den ogärna ska vara lagd åt att agera med sken.

Enligt mig är en bra körhäst en häst som i grunden är trygg i sig själv. Det är inget som kan tränas, det finns där eller så finns det inte. Jag själv har inget intresse att sätta mig bakom en häst som beter sig lite ängsligt och nervigt, körning är alldeles för farligt för det och ingen slagrem i världen kan rädda en när den hästen inte pallar störnings/stressmoment.

Jag tror varför man inte ser så många slagremma är för att de körhästar som slår sorterar bort sig själv. Tror inte heller många ser det som en risk att hästen kan komma över skaklar och linor, det ska liksom vara lugnt. Bara att spänna av och fixa. Jag har även hört att en korrekt fastspänd slagrem har dålig inverkan på galoppen, att det blir obekvämt - inget jag kan bekräfta utan bara något jag hört.

Tror de som använder slagrem gör nog det främst för att skydda sig själv. I vissa vagnstyper sitter man som kusk alldeles perfekt för att få hästens fulla kraft i huvudet/bröstet vid en spark. Och det kan i värsta fall vara förenat med död eller mycket svåra men.
 
@eldkyss
Hästen behöver inte stegra, räcker att den slänger till våldsamt med huvudet. Har hört om fler ryttare som fått bruten näsa, skadade glasögon, blodvite och i riktiga fullträffar, även hjärnskakning, än vad jag hört om körhästar som skadat sig eller sin kusk för att de fått skakel eller linor under sig.

En körhäst ska överhuvudtaget inte slå mot kusk och vagn. Det är nummer ett. Nummer två är att om det händer ska hästen inte bry sig. Nummer tre om hästen bryr sig är att den ogärna ska vara lagd åt att agera med sken.

Enligt mig är en bra körhäst en häst som i grunden är trygg i sig själv. Det är inget som kan tränas, det finns där eller så finns det inte. Jag själv har inget intresse att sätta mig bakom en häst som beter sig lite ängsligt och nervigt, körning är alldeles för farligt för det och ingen slagrem i världen kan rädda en när den hästen inte pallar störnings/stressmoment.

Jag tror varför man inte ser så många slagremma är för att de körhästar som slår sorterar bort sig själv. Tror inte heller många ser det som en risk att hästen kan komma över skaklar och linor, det ska liksom vara lugnt. Bara att spänna av och fixa. Jag har även hört att en korrekt fastspänd slagrem har dålig inverkan på galoppen, att det blir obekvämt - inget jag kan bekräfta utan bara något jag hört.

Tror de som använder slagrem gör nog det främst för att skydda sig själv. I vissa vagnstyper sitter man som kusk alldeles perfekt för att få hästens fulla kraft i huvudet/bröstet vid en spark. Och det kan i värsta fall vara förenat med död eller mycket svåra men.

Jo det är såklart sant, men för mig låter en bruten näsa som småpotatis i jämförelse med i värsta fall en söndersparkad häst,kusk och vagn. Men det kanske aldrig blir så brutalt. Kanske är det jag som målar f*n på väggen. Jag har aldrig tänkt på det viset att det kan vara så att hästar som visar sådana tendenser tas ur körning. Men om det är så, så tycker jag det är väldigt klokt. Har en valack som togs ur körningen då han visade alldeles för mycket opålitlighet framför vagnen. Jag hade verkligen ingen lust och inte kunskap heller för den delen att få honom att fungera korrekt framför vagn. Alla hästar passar inte som körhästar och det blir särskilt tydligt när man har flera bra hästar att jämföra med. Jag hoppas att det mitt ena sto visat endast är en mognadsfråga och att det kommer att försvinna med tiden. För i övrigt känns hon väldigt trygg med vagnen och har en bra teknik. Men kanske att jag kommer att använda en slagrem för min egen skull för att kunna känna mig lite tryggare.
 
Fast på vilket vis skulle en slagrem vara mer provocerande än en baksele? Bakselen sett ovanifrån ligger också an hela tiden. Och baksele är ju något man vänjer hästen vid när man kör in den.
Det har jag aldrig sagt något om, jag tänkte främst på travhästar, som aldrig har bakdelen till exempel. Och jag sa aldrig att slagrem är provocerande, jag sa att vissa individer säkert kan reagera på det.
 
Det har jag aldrig sagt något om, jag tänkte främst på travhästar, som aldrig har bakdelen till exempel. Och jag sa aldrig att slagrem är provocerande, jag sa att vissa individer säkert kan reagera på det.

All utrustning bör ju vänjas in och inte bara sättas dit, då bör risken för reaktioner minskas avsevärt. Naturligtvis är det en förutsättning att hästen är bekväm med sin utrustning.
 
All utrustning bör ju vänjas in och inte bara sättas dit, då bör risken för reaktioner minskas avsevärt. Naturligtvis är det en förutsättning att hästen är bekväm med sin utrustning.
Självklart. Men jag sätter inte dit en martingal om jag inte behöver den, inte heller en slaggjord, resgjord eller något annat.
 
Jo det är såklart sant, men för mig låter en bruten näsa som småpotatis i jämförelse med i värsta fall en söndersparkad häst,kusk och vagn. Men det kanske aldrig blir så brutalt. Kanske är det jag som målar f*n på väggen. Jag har aldrig tänkt på det viset att det kan vara så att hästar som visar sådana tendenser tas ur körning. Men om det är så, så tycker jag det är väldigt klokt. Har en valack som togs ur körningen då han visade alldeles för mycket opålitlighet framför vagnen. Jag hade verkligen ingen lust och inte kunskap heller för den delen att få honom att fungera korrekt framför vagn. Alla hästar passar inte som körhästar och det blir särskilt tydligt när man har flera bra hästar att jämföra med. Jag hoppas att det mitt ena sto visat endast är en mognadsfråga och att det kommer att försvinna med tiden. För i övrigt känns hon väldigt trygg med vagnen och har en bra teknik. Men kanske att jag kommer att använda en slagrem för min egen skull för att kunna känna mig lite tryggare.

En annan sak är ju att slagrem inte ingår i standardutrustningen, det gör nog också sitt. Dvs att många som inte kör med slagrem inte har valt bort slagrem -utan bara inte valt till det.

Sen är det så att ingen skulle se snett på dig för att du använder slagrem. Absolut inte. Och känner du sig tryggare med slagrem på vissa eller alla hästar så använd det, det är viktigt att även kusken känner sig trygg! Däremot får man inte glömma bort att träna som att man inte hade en slagrem :)
 
Nej det är ju upp till var och en om något bör användas för att förebygga olyckor. Jag hade till exempel inte valt att använda en martingal om jag inte såg behovet. Däremot kan jag nog tänka mig att använda slagrem i förebyggande även om det inte är glasklart att behovet finns :) Intressant ämne helt klart.

Självklart. Men jag sätter inte dit en martingal om jag inte behöver den, inte heller en slaggjord, resgjord eller något annat.[/QUOTE
 
Nu har jag främst kört travhästar utöver min egna som är körd med travutrusning.

Möjligtvis att jag kör med en rockard utan slagräm om det är sparkskydd på rockarden, annars händer det lika ofta att jag kör utan hjälm som jag kör utan slagräm =aldrig.

Tycker jämförelsen med martingal haltar då jag får lite blodvite och ser ut som Rudolf, värsta fall hjärnskakning.
En spark på bålen är sällan så lindrig.
 
Om jag sitter i hästspark-höjd är det definitivt slagrem. Inga diskussioner! Kan jag minska risken för sådan olycka gör jag det gärna. Är jag mer "safe" kan det hända att jag låter bli men då pga att de hästar jag har satt vagn bakom inte är typen som lägger iväg pga ben utanför utan väntar på hjälp.
 
Fast en korrekt fastsatt slaggjord ligger an mot hästens rumpa hela tiden och kan garantera störa vissa individer. Men varför använda något man inte behöver ändå? Det är som att ha luva på samtliga hästar jämt, dom kan ju råka behöva den.. ;)

Den ska inte ligga an mot rumpan, inte mer än en baksele.

Den ska vara så lös under arbete att man får in en hel hand under.

Den ena har jag inte slagrem på för att han mer är lätt fram än bak om han skulle bli lite väl pigg.
Den andra är mer lätt bak och då finns slagrem på för säkerhets skull.

Jag är inte mycket för det där med att tro att det har med lydnad eller väl inkörd häst att göra. Precis som med allt annat är hästar olika och behöver olika utrustning utan att vara olydiga, otränade eller för den delen dumma för den gren de är tänkta.

Sådana uttalanden ger bara skuld där skuld inte behövs.
 
Den ska inte ligga an mot rumpan, inte mer än en baksele.

Den ska vara så lös under arbete att man får in en hel hand under.

Den ena har jag inte slagrem på för att han mer är lätt fram än bak om han skulle bli lite väl pigg.
Den andra är mer lätt bak och då finns slagrem på för säkerhets skull.

Jag är inte mycket för det där med att tro att det har med lydnad eller väl inkörd häst att göra. Precis som med allt annat är hästar olika och behöver olika utrustning utan att vara olydiga, otränade eller för den delen dumma för den gren de är tänkta.

Sådana uttalanden ger bara skuld där skuld inte behövs.
Då är vi lärda olika hur en slagrem ska sitta, men jag kommer från travet som sagt. :)

Nä, det handlar nog mer om hästarnas personlighet främst!
 
Då är vi lärda olika hur en slagrem ska sitta, men jag kommer från travet som sagt. :)

Nä, det handlar nog mer om hästarnas personlighet främst!
Även inom travet finns det olika läror om det där.
När jag var aktiv på den fronten fick jag höra allt från att man skulle lyfta sulkyn en decimeter och spänna remmen efter det, till "en handsbredd mellan".

Själv har jag fått en vagn förstörd av en ponny som blev tvärförbannad när han kände att det tog emot över rumpan när han försökte "bumpa" lite - vilket han hade för vana att göra den första gången man körde honom efter vintervila. Han slutade inte slå mot slagremmen förrän jag krånglat mig ur vagnen, så att den kunde lätta från marken när han skuttade.

Min numera pensionerade 30-åriga shetlandsvalack hade för vana att slå ibland, medan vi fortfarande körde honom. Jag valde en medelväg till honom, genom att fästa en lite elastisk rem över rumpan på honom som åtminstone bromsade höjden på hans skutt litegrann. (Han kördes med en klen globusrockard, vars skaklar sannolikt hade krökts direkt om jag haft en fast rem...) Han fick draglinan mellan bakbenen några gånger, då brukade han stanna och se skamsen och olycklig ut, tills någon tagit loss honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 412
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp