Varför är heltid = 40 h/v?

Är 40 timmar/vecka en rimlig tidsåtgång för lönearbete?

• Jag tycker att det är lagom.

Röster: 5 3,1%
  • Nej, jag vill jobba mer.

Röster: 1 0,6%
  • Nej, jag vill jobba mindre.

Röster: 137 86,2%
  • Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på något annat sätt.

Röster: 3 1,9%
  • Jag vill bara få betalt för att existera.

Röster: 13 8,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    159
Jag kör lastbil, och i vår bransch skulle det aldrig fungera med kortare dagar då det tar en viss tid att transportera sig från A till B osv. :)
Fast i fall som dina betyder det ju helt enkelt att du inte får kortare dagar men färre. Du verkar ju ha 40 h/vecka men 4 dagar, så då skulle det kanske bli 3 dagar för att göra exemplet simpelt.

Vadå 3 dagar? Vilket exempel? Nu hänger jag inte alls med. :crazy:
du skrev väl att du jobbade 40 h men på 4 dar? Och då om det blir minskad arbetstid betyder det inte kortare dagar för dig men färre dar. Hänger du med då? :) Exemplet var alltså hur det kan se ut för dig om det skulle bli kortare arbetstid

du skrev väl att du jobbade 40 h men på 4 dar? Och då om det blir minskad arbetstid betyder det inte kortare dagar för dig men färre dar. Hänger du med då? :) Exemplet var alltså hur det kan se ut för dig om det skulle bli kortare arbetstid
Fast jobba tre dagar i veckan, skulle nog inte bli hållbart i längden. Då tjänar inte arbetsgivaren pengar på mig, utan snarare att jag kostar pengar. Jag tror inte frakterna på transporterna blir högre för att arbetstiden blir kortare och då tillslut skulle jag nog inte ha något jobb.
Jag är nöjd med mitt schema, som det är. :)

Jag kanske är trög men jag fattar inte riktigt; var kommer pengarna ifrån som ska ge mig en heltidslön fast på färre timmar? Jag jobbar ju färre timmar = får färre saker gjorda = inte lika produktiv för jobbet = kostar jobbet mer än tidigare.

Det man pratat om är väl om folk inte är lika effektiva på 6 timmar som på 8 timmar. Att om man jobbar 8 timmar så orkar man inte prestera hela tiden, vilket man orkar med en 6 timmar lång arbetsdag.

Säger inte att det är så, men så har jag fattat åtminstone ett av argumenten.

Det man pratat om är väl om folk inte är lika effektiva på 6 timmar som på 8 timmar. Att om man jobbar 8 timmar så orkar man inte prestera hela tiden, vilket man orkar med en 6 timmar lång arbetsdag.

Säger inte att det är så, men så har jag fattat åtminstone ett av argumenten.
Jag kan köpa att man skulle jobba mer effektivt på kortare dagar, men jag kan inte förstå varifrån pengarna skulle komma till löner om alla bibehåller samma lön + ev mer personal som behövs (= ytterligare lönekostnad för arbetsgivaren).

Jag kan köpa att man skulle jobba mer effektivt på kortare dagar, men jag kan inte förstå varifrån pengarna skulle komma till löner om alla bibehåller samma lön + ev mer personal som behövs (= ytterligare lönekostnad för arbetsgivaren).
Beroende på typ av verksamhet är det ju inte säkert att det behövs mer personal. Men det gäller ju i jobb där det måste finnas bemanning vissa tider tex, och då blir det genast en ekonomisk fråga. Om man skulle driva frågan utifrån att det ger samhällsnytta på sikt (tex för att vi skulle må bättre, konsumera mindre vård och liknande) så kanske det får finansieras statligt?

Beroende på typ av verksamhet är det ju inte säkert att det behövs mer personal. Men det gäller ju i jobb där det måste finnas bemanning vissa tider tex, och då blir det genast en ekonomisk fråga. Om man skulle driva frågan utifrån att det ger samhällsnytta på sikt (tex för att vi skulle må bättre, konsumera mindre vård och liknande) så kanske det får finansieras statligt?

Med höjd skatt menar du eller?

Ja, men det beror ju helt på vilket yrke vi pratar om :)
På mitt kontor t ex skulle nog arbetstiden bli avsevärt mer effektiv om folk bara jobbade 6h, utan att någon mer personal skulle behöva anställas.

Eller att utgifterna för sjuka eller arbetslösa sjunker, eftersom fler jobbar och färre blir sjuka.

Men det lär ju inte hända på en gång, så det är ju inga pengar vi kan använda för att betala ut löner när det precis har införts. Än så länge vet vi inte ens om det kommer att inträffa, det är en tes.

På det sjukhuset där det gjorts försök med 6h arbetsdag har jag för mig att kostnaderna faktiskt inte ökade, eftersom AG inte behövde betala ut lika mycket sjuklön och kunde utföra fler operationer etc. Jag ska se om jag hittar artikeln jag läste om det!

Edit: Jo de ökade, men inte så värst mycket och på sikt verkar det som att det kommer jämna ut sig kostnadsmässigt, vad sjukhusledningen själva tror.
http://www.expressen.se/gt/har-ar-sjukhuset-som-kor-sextimmarsdagar/

Du skriver ju själv att du vintertid inte har någon fritid, det måste väl ändå anses som ett problem?
Varför skulle det vara ett problem?
Det är fortfarande samma tid tillgänglig som på sommarhalvåret, enda skillnaden är att deet inte är lika motiverande för utomhusaktiviteter när det är beckmörkt ute.

8 timmar arbetsdag, vad är det? Jag jobbar minst 10 timmar, förvisso bara fyra dagar i veckan, men hade egentligen inte varit ett problem att jobba den femte också (har jobbat så under semestern), men med ett sånt schema så existerar knappt fritiden under vinterhalvåret då det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem, lite lättare på sommarhalvåret när man får hjälp av ljuset.

Jag undrar också vad 8h arbetsdag är för något och 40h arbetsvecka?
Det är ett okänt fenomen mars-november för då ligger jag snarare på 50-60h per vecka och det blir nog bara någon enstaka helg ledigt per månad. Vintertid gör jag nog inte mer än 25-30/h per vecka, men det blir tråkigt i längden. Jag gillar verkligen mitt jobb.

Det finns en del sjukhus där det provats med bra resultat. Jag tycker att istället för att ha flera fikaraster under dagen så kan man istället ha kortare arbetsdag utan lika mycket raster och således få gå hem tidigare (så ser det kanske inte ut på alla arbetsplatser men på de jag jobbat på i alla fall).

Fikarast?
Existerar det fortfarande. Nej, där håller jag med dig. Hellre går jag hem tidigare.

Jag undrar också vad 8h arbetsdag är för något och 40h arbetsvecka?
Det är ett okänt fenomen mars-november för då ligger jag snarare på 50-60h per vecka och det blir nog bara någon enstaka helg ledigt per månad. Vintertid gör jag nog inte mer än 25-30/h per vecka, men det blir tråkigt i längden. Jag gillar verkligen mitt jobb.
Som jag ser det, tycker jag inte att det gör något om man jobbar mer om man verkligen trivs och gillar sitt jobb. Det ska vara roligt att jobba, om det inte är det får man försöka hitta ett jobb som passar, vilket förvisso kan vara svårt. Sen tror jag förvisso att jobbet blir vad man gör det till också, även om kollegorna kan spela stor roll också. :)
Jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb, nästan så jag hade velat jobba idag trots att jag är ledig, men bara nästan, hahaha. :p

Som jag ser det, tycker jag inte att det gör något om man jobbar mer om man verkligen trivs och gillar sitt jobb. Det ska vara roligt att jobba, om det inte är det får man försöka hitta ett jobb som passar, vilket förvisso kan vara svårt. Sen tror jag förvisso att jobbet blir vad man gör det till också, även om kollegorna kan spela stor roll också. :)
Jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb, nästan så jag hade velat jobba idag trots att jag är ledig, men bara nästan, hahaha. :p
Jobbet blir inte alltid vad man gör det till. Jobbar man i vården har man hela tiden krav på sig att prestera men utan ökade kostnader. Man kan inte påverka situationen och ser hur vårdtagarna lider då allt bara handlar om pengar. Jag som trots allt har det mycket bättre än mina kollegor som är sköterskor och undersköterskor kan vara helt mos i skallen efter en arbetsdag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka