Varför är heltid = 40 h/v?

Är 40 timmar/vecka en rimlig tidsåtgång för lönearbete?

• Jag tycker att det är lagom.

Röster: 5 3,1%
  • Nej, jag vill jobba mer.

Röster: 1 0,6%
  • Nej, jag vill jobba mindre.

Röster: 137 86,2%
  • Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på något annat sätt.

Röster: 3 1,9%
  • Jag vill bara få betalt för att existera.

Röster: 13 8,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    159
Som jag ser det, tycker jag inte att det gör något om man jobbar mer om man verkligen trivs och gillar sitt jobb. Det ska vara roligt att jobba, om det inte är det får man försöka hitta ett jobb som passar, vilket förvisso kan vara svårt. Sen tror jag förvisso att jobbet blir vad man gör det till också, även om kollegorna kan spela stor roll också. :)
Jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb, nästan så jag hade velat jobba idag trots att jag är ledig, men bara nästan, hahaha. :p
Faran är dock att kroppen inte orkar jobba hur mkt som helst.
Jag känner många som älskade sitt jobb och jobbade mkt. Sen en dag så
rasar de ihop och tar sig inte upp i sängen.
Jag tror 40h är bra, och att det finns en fara i att jobba för mkt.

Faran är dock att kroppen inte orkar jobba hur mkt som helst.
Jag känner många som älskade sitt jobb och jobbade mkt. Sen en dag så
rasar de ihop och tar sig inte upp i sängen.
Jag tror 40h är bra, och att det finns en fara i att jobba för mkt.
Jo, det är risken. Är nog bra det finns lite lagar och regler som hjälper till och styr upp det hela. :)

Jobbet blir inte alltid vad man gör det till. Jobbar man i vården har man hela tiden krav på sig att prestera men utan ökade kostnader. Man kan inte påverka situationen och ser hur vårdtagarna lider då allt bara handlar om pengar. Jag som trots allt har det mycket bättre än mina kollegor som är sköterskor och undersköterskor kan vara helt mos i skallen efter en arbetsdag.
Jag har också krav på mig att prestera, t ex köra så bränslesnålt som möjligt och inte välta några pallar så det kostar massa pengar, för att inte tala om orsaka en olycka.
Oavsett om man måste prestera eller inte så handlar det om mental inställning. Det jag inte kan påverka, ska jag inte stressa upp mig för eller känna att jag måste prestera, för jag kan inte påverka det. Varför ska jag då låta det påverka mig när jag inte kan påverka det ändå?

Om det inte handlade om att jobbet blir vad man gör det till, vilket skulle då vara bäst ur den aspekten:
Bästa jobbet som finns ihop med sin värsta ovän eller världens sämsta jobb ihop med sin bästa vän?

Jag har också krav på mig att prestera, t ex köra så bränslesnålt som möjligt och inte välta några pallar så det kostar massa pengar, för att inte tala om orsaka en olycka.
Oavsett om man måste prestera eller inte så handlar det om mental inställning. Det jag inte kan påverka, ska jag inte stressa upp mig för eller känna att jag måste prestera, för jag kan inte påverka det. Varför ska jag då låta det påverka mig när jag inte kan påverka det ändå?

Om det inte handlade om att jobbet blir vad man gör det till, vilket skulle då vara bäst ur den aspekten:
Bästa jobbet som finns ihop med sin värsta ovän eller världens sämsta jobb ihop med sin bästa vän?
menar du att man får skylla sig själv om man blir utbränd? Jag hoppas verkligen du förstår skillnaden på att köra så bränslesnålt som möjligt och att faktiskt ha hand om mänskliga liv. Sköterskor kan få gå 10 h på jobbet utan möjlighet att ens gå på toaletten. Det är inte så att man kan slå ner på tempot 5 min för då kanske nån avlider. Tror du ens mentala inställning hjälper då?

Den sista frågan förstår jag inte riktigt.

menar du att man får skylla sig själv om man blir utbränd? Jag hoppas verkligen du förstår skillnaden på att köra så bränslesnålt som möjligt och att faktiskt ha hand om mänskliga liv. Sköterskor kan få gå 10 h på jobbet utan möjlighet att ens gå på toaletten. Det är inte så att man kan slå ner på tempot 5 min för då kanske nån avlider. Tror du ens mentala inställning hjälper då?

Nu läser du saker mellan raderna som jag inte har skrivit.

Fast varför värdera vems jobb som är "viktigast"? Utan lastbil som levererar utrustning/varor i tid till tex sjukhuset blir det svårt för sköterskan att utföra sitt jobb. Utan lokalvårdaren skulle troligtvis flera bli sjuka pga smuts/bakterier/dålig miljö. Osv osv. Allas jobb är viktigt för att få hela kedjan att fungera.

Fast varför värdera vems jobb som är "viktigast"? Utan lastbil som levererar utrustning/varor i tid till tex sjukhuset blir det svårt för sköterskan att utföra sitt jobb. Utan lokalvårdaren skulle troligtvis flera bli sjuka pga smuts/bakterier/dålig miljö. Osv osv. Allas jobb är viktigt för att få hela kedjan att fungera.
Jag menar att det är skillnad på kraven.

I den här bloggen påstås det att 8 timmarsdagen handlar om att man ville kunna köra fabriker 24 timmar/ dygn, vilket innebar att man behövde kunna dela upp arbetstiden jämnt. Jag vet inte om det stämmer, men det kanske är troligt?

Det beror helt på vad man jobbar med.
Olika jobb är krävande på olika vis. När jag jobbat med lättare industri var jag så utråkad att jag dog inombords. Jag gillar verkligen mitt jobb som jag har, men jag har svårt att se att någon kan jobba speciellt mycket mer än 40 timmar i veckan utan att bli utbränd. (Det blir folk på löpande band)
Just för att det är så jobbigt mentalt och stressigt, även om man älskar jobbet.

Olika jobb är krävande på olika vis. När jag jobbat med lättare industri var jag så utråkad att jag dog inombords. Jag gillar verkligen mitt jobb som jag har, men jag har svårt att se att någon kan jobba speciellt mycket mer än 40 timmar i veckan utan att bli utbränd. (Det blir folk på löpande band)
Just för att det är så jobbigt mentalt och stressigt, även om man älskar jobbet.
Man måste nog i det läget känna av själv hur mycket man kan jobba, 40 timmar kan vara för mycket för någon och alldeles lagom för någon annan. Det är tur vi är olika. Jag jobbar sällan mer än 40 timmar i veckan, kanske någon övertimme hit eller dit.

Minns att mitt ex jobbade grymt mycket övertid och jag var då orolig att han skulle gå in i väggen, han hade svårt att säga nej och var nog lite för lojal mot företaget. Så ja, det finns alla sidor av myntet.

Jag gillar verkligen jobbet jag har NU ska det stå. Men det är 100 gånger mer mentalt uttröttande än industrijobbet.
På en mindre än en timme kan jag behöva ta ett beslut som mycket drastiskt förändrar en annan persons liv, försöka motivera en annan att söka hjälp i den lilla luckan av insikt hen har i sitt missbruk, under samtal med en treje person bli jag vrålad på, kallad för fitta och bli hotad på telefon av en mycket labil person och sen snabbt kunna ställa om peppa och gratta en nervös person till att ha sökt sitt första jobb...

+att man har en ständigt växande lista med saker som egentligen borde ha gjorts för länge sen. Och som folk blir arga över att det inte hunnits med (med all rätta)

Det är inte konstigt om man går hem sen och inte orkar göra något mer krävande än att titta på Disney film ;)

Men oj vad kul det kan vara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka