Varför är PRE-hästar så dyra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ingridl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 12 304

Ingridl

Trådstartare
Har en dröm om en PRE-häst ... Men undrar lite över prissättningen. De hästar som annonseras ut är relativt sett dyra ( 50 000 för ett föl, 60-70 000 för en knappt inriden 3-4 åring ... 80-100 000 för en grundutbildad häst osv uppåt).
Jämför vad jag kan få för samma pengar om jag istället köper en halvblodshäst - speciellt om den inte är så stor, dvs under 160 cm ....
Har PRE-hästar samma prisnivå i Spanien eller i t ex Tyskland där utbudet är större?
Beror prisnivån i Sverige på att de är "inne" och att det inte finns så många? Har en känsla av att både islänningar och Quaterhästar var dyrare för ca 10 år sedan än vad de är idag då nyhetens behag kanske svalnat något och avel samt import ökat ... eller?
Tacksam för svar från någon "insatt".

Sv: Varför är PRE-hästar så dyra?

Nu är jag inte insatt i just PRE-hästar men jag antar att det är precis som när t ex islandshästen var ny i Sverige - nyhetens behag.

Jämför vad jag kan få för samma pengar om jag istället köper en halvblodshäst :rofl:

En PRE går inte att jämföra med en halvblodshäst! Dom är värda alla pengar! :bow: :bow: :bow:

Beror val pa vart nagonstans du koper de. Jag kopte nagra i Tyskland och dar var de mycket billigare samma med frieserhastar. Jag kopte de i Holland istallet for i Sverige.

Varför dom är dyrare beror ju på tillgång och efterfrågan som med allt annat.

Eller dyrt och dyrt vet du hur mycket det kostar att föda upp en häst och då inräknat i rena pengar och i tid vad det gäller utbildning.

Kram

Ja, dom kostar väl ungefär så mkt som man tycker att ett halvblod ska kosta, om det ska täcka utgifterna och man ev. ska få lite betalt för sitt arbete.

Föder själv upp svensk ridponny och är väl medveten om hur oerhört svårt det är att ens få igen det man lagt ner ... Vågar inte ens räkna på det hela ...

Tycker att hästar överlag är billiga jämfört med mkt annat ( t ex bilar ...)Men ... 70-80 000 är mycket pengar oavsett ...

Som uppfödare och säljare vill man givetvis få så bra betalt som möjligt - medan man som köpare vill få så mycket för pengarna som möjligt ...

Det jag försöker bilda mig en uppfattning om är om jag ska köpa en häst i Sverige eller om det finns anledning att själv importera en PRE-häst från Spanien eller Tyskland (betydligt närmare för mig som är skåning!) eller om jag ska ge upp min dröm och istället köpa mig en trevlig, välstammad 3-årig halvblodshäst där ju utbudet är betydligt större .... och därmed oxå kanske möjligheten att få "mycket häst för pengarna" ...
Tacksam för fler tips - tankar - erfarenheter

Det vore väl synd at överge den drömmen! Alla som haft en PRE kan intyga hur speciell och underbar denna ras är! Ang prisnivån: JA, PRE-hästarna är dyra. MEN, prisnivån i Sverige är lite blandad. Vissa hästar är det överpris på andra fär lågt. Det är svårt att sätta den rätta prisnivån på hästarna här i Sverige för det finns så få. Alla kostar ungefär lika mycket och så enkelt är det naturligtvis inte. Kvalitén måste avgöra priset precis som på alla andra raser. I Spanien kan du köpa ett föl från 2000 euro men det finns oxå föl som kostar 25.000 euro och ännu mer! Du kan köpa en trevlig ridhäst av medelkvalité för 10-15.000 euro, men ska du ha en topphäst får du betala mycket, mycket mer. Alltså: beroende på vad du söker kan du visst köpa häst i Sverige! Framför allt unghästar! Tro INTE att det är billigare att importera. Du löper stor risk att bli lurad. Om du ändå väljer att importera så ta hjälp av någon som kan rasen och som gjort detta innan. Lycka till!

Kan du ge mig tips på någon/några seriösa uppfödare/importörer här i Sverige som jag med förtroende kan vända mig till - gärna i södra Sverige? Jag kan häst och har ridit in många unghästar så detta är inget problem - kan dock mycket litet om bra eller dåligt beträffande PRE ( avseende blodslinjer mm ).

*KL*
Finns det någon man kan vända sig till och få hjälp att diskutera med om kvaliten på de hästar man hittar som är till salu? Någon som vill vara bollplank:angel: utan att man trampar på någons tår. Samtidigt kan det vara svårt att se vad som är vinnande inom rasen och vad som betingar höga priser.. Tycker jag iaf, jag har ju min ide om vad som är bra och inte, men inte säkert den passar med rasstandarden. Är det ok att ge 75 000 för en tvååring? Om man ser det som en investering, är fölen lätta att sälja sedan om man köper ett sto?

Förlåt att jag trampar in i din tråd och frågar en massa, men har allvarligt börjat fundera på att köpa en PRE nu.:)

du får gärna använda mig som bollplank ;) pm mig om du vill !

Tesora

Det är nog efterfrågan som gör det. Det kostar lika mycket att föda upp en varmblodstravare, men de skänker folk bort.

Ja visst kostar det lika mycket om man inte ser till vad som hingsten vill ha, men det är lång i från alla som tar betalt för vad det kostar att födda upp en häst.

Att tarvar föl skulle vara biligare vet jag inte om jag håller med om, i alla fall inte dom som jag har tittat på men då har jag tittat på dom med interesant stam som kan springa in lite pengar i alla fall.
Men dom får allar hälst göra mej till miljonär :p :p :p

Kram

Når man vet hva det koster å ta fram en hest, så vil jeg faktisk påstå at PRE-hestene har en fornuftig pris, mens halvblodshestene er for billige.

Ooooh MY GOD!!!!

Tittade på dina länkar och fann "Heleno" :love: .

Jag har ridit en enda dressyr-PRE i hela mitt liv samt turridning på desto fler i Spanien.
Den lilla erfarenhet jag har av dem är: mjuka, RIDBARA, kanontemp (har bara ridit hingst och är inte sådär jättlockad av hingstar annars). Knepig känsla i traven där det kändes som det bara gick uppåt men inte framåt.

Jag undrar, är kanontemperament ett signum för denna ras eller hade jag bara tur?

Jag funderar allvarligt på om jag ska skaffa mig en PRE men vill ha mer kött på benen först gällande rasens förtjänster när det gäller lynne, temp, samarbetsvilja. Sedan skulle jag helst vilja slippa en individ som har så utpräglade knälyft i traven:) .
Hur är det med höjden? Jag vill inte ha en häst under 160cm.

När jag kollade runt i Spanien var de bra hästarna pissdyra (från 150´) och då skulle jag helt ärligt inte vilja handla därifrån då jag är lite tveksam till uppväxtförhållandena gällande möjlighet till en utevistelse passande häst och korrekt foderstat. Dessutom verkar de inte förstått att ston går att använda som ridhästar och jag vill helst ha ett sto!
Hittar jag en individ som uppfyller mina krav på en komplett dressyrhäst så köper jag den mycket hellre i Sverige.

Picea skrev:
Når man vet hva det koster å ta fram en hest, så vil jeg faktisk påstå at PRE-hestene har en fornuftig pris, mens halvblodshestene er for billige.

Det var nåt sånt jag ville få fram :) :) :) .

Kram

Ingridl skrev:
Har en känsla av att både islänningar och Quaterhästar var dyrare för ca 10 år sedan än vad de är idag då nyhetens behag kanske svalnat något och avel samt import ökat ... eller?.

1985 kostade en familjeislandshäst med ok tölt 35-40000. Och då var den import med stor eksemrisk.

Priset ligger marginellt högre idag men om du jämför penningvärdet idag och för 20 år sedan så var islandshästarna MYCKET MYCKET dyrare då.

Hej!
Jag förstår precis hur du tänker, jag har varit där själv! I somras började jag leta unghäst på allvar efter att ha tittat hela våren. Jag hade kontakt med förmedlare i Spanien och kollade in allt som fanns i Sverige, nästan. Jag var ute efter ett rastypiskt sto till avel och då blir det dyrare. Det finns "billigare" hästar men de är inte tillräckligt rastypiska för mig!
Mitt tips till dig är att lära dig mer om rasen, bestäm vilken sorts häst du vill ha och vad du ska ha den till och sen se många hästar!!!
Länkar:
Här kan du se resultat från utställningar mm. Bra om du vill vet hur spanjorerna vill ha sina hästar..
http://www.certamenesecuestres.com/INDEX.ASP?ID=58
Kolla på This is our horse... Lär dig dess exteriör och gångarter.
http://www.elpre.com
Lycka till!
/Juvelen
PS! Jag köpte min drömhäst i Sverige... :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka