Varför blir det så här...?

Jois

Trådstartare
Har provat runt lite dressyrsadlar på senaste men inget jag fått lägga vantarna på verkar passa..
Jag upplever verkligen hans rygg som rak, men överbyggd.. Svettmärkerna efter ridning är dock ordentliga fram och bak men på samtliga olika sadlar (vissa dock mer än andra) är det torrt i mitten..
Vad beror det på? Är den för lång, för rak eller vad..?:confused:

Sv: Varför blir det så här...?

Svårt att säga utan att se sadlarna det handlar om, för beroende på hur dom ligger kan det bero på en mängd olika saker.
Men min första tanke är att det låter som att sadlarna är antingen alldeles för smala och för böjda (högt tryck på mitten = musklerna kan inte svettas, hade sadlarna varit rätt bomvidd hade det varit ett högre tryck fram om sadlarna var för böjda)
Eller så är sadlarna för raka och ger inte för högt tryck fram och bak, men ligger helt enkelt inte an alls på mitten.

Hur ser resten av pälsen ut? Ruggad/lockig? (isf var?) Glider sadlarna fram/sidleds/bak? Vilka sadlar har du provat och hur ser hästen ut under arbete?

Tyvärr har jag inga bilder att visa dig, det hade ju förenklat avsevärt...!
Men han är kort, rund, mot rak men överbyggd- å så lite takformad på det..:crazy:
Har en albion k2 hoppsadel stl mw som jag tycker att han inte går så jättebra i, men den lämnar jämna avtryck..
Har haft en albion style dressyr som har blivit alldeles för smal (för både honom och mig.. ), samma bomvidd.
Nu har jag testat:
Bates
Knights
Wellington Elite
Cliff Barnsby Raven
Crown Dressage
Nån Arthur Kottlas
Jeremy Rudge

Tja det är väl dem.. Den som va bäst tror jag va nog Cliff Barnsbyn... Alla dessa har varit vid bom på förutom crownen som va mw, dn kändes dock lite tajt...

Om han är rund över ryggen, hur kan han då vara takformad? Vilket av det är han?
Vad är det som inte känns bra i din Albion? Lite lättare att ge bra tips då.
Vad har hästen för bomvinkel? Och vad är det för typ av häst? (mkh, ras, ålder)

Svårt att förklara, men han har en "bulle" över manken vilket gör att han är bred där, sen är han bred över ryggen- men ryggraden kommer upp på mitten.. Bred men takformad då kanske är mer rätt Förstår du alls vad jag menar..?:crazy:
Det är ett fullblod, han är 5 och dryga 1,60 i mank..
Jag får känslan av att hoppsadeln är för rak, att den tar i i länden för att han blir så snubblig i bak... Men vad vet jag...:confused:
Hade en Equipe hemma för att prova, den va visseligen för smal men den såg i övrigt ut att ligga bra och han fick en helt annan gång i den. Däremot kanske den skulle ha blivit för svängd med en vidare bom..?
Jag måste ju givetvis åka till nån som hjälper mig att prova ut en sadel, men jag vill verkligen lära mig att förstå det här...

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 575
Senast: Idaw83
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka