S
Sofia72
Dramatisk fråga, men hur mycket sanning ligger det i det. Jag satt och pratade med en högt uppsatt försäkringsbolags representant. Vi kom in på behandling av ledinflammationer på hästar, både travare (i travträning) och ridhästar (alla raser men främst halvblod). Jag har en fot i ”traveriet” och en i ridhästsektorn (mest där ).
Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?
En av Sveriges mest kända vet berättade också att de ALDRIG haft så mycket fång (ingen ny fångtråd dock
). De tyska veterinärer jag haft kontakt med säger också att det varit en fångexplosion i år, aldrig har så många hästar avlivats. Vad gör vi med våra hästar?
Men varför? Rider vi sämre? Åker vi till vet för sent? Ger dem inte tid att läka ut? Är okunskapen kring hur hästen fungerar och SKA fungerar för dålig?
Någon som har någon tanke…
Mvh / Fia
Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?
En av Sveriges mest kända vet berättade också att de ALDRIG haft så mycket fång (ingen ny fångtråd dock
Men varför? Rider vi sämre? Åker vi till vet för sent? Ger dem inte tid att läka ut? Är okunskapen kring hur hästen fungerar och SKA fungerar för dålig?
Någon som har någon tanke…
Mvh / Fia