varför dricker hon inte??

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 350
S

sanni

Red idag en runda på 3,5 mil, på 2 tim, så jag red i lite tempo. Det var ganska varmt idag, så jag tänkte att hon kommer dricka, på de två ställerna som min mamma möte upp oss..men icke så nicke...smakade bara lite, sedan ville hon iväg igen.

Förra gången vi red samma runda ( 9dagar sedan) då drack hon mer...

Hon var jättefin i när vi kom tillbaka till stallet idag, pigg och visade inga tecken på att vara trött...
Kan det varit så at hon precis druckit i hagen innan vi tog in henne? :confused:

Sv: varför dricker hon inte??

Hej hej,

Alla de hästar jag tränat och tävlat har aldrig druckit tidigare än fyra fem mil så jag tror du kan vara lugn...

Vad gör jag då för konstigt när båda mina egna + den jag lånat stannar efter 2,3,4 km och dricker:eek: ???
Kanske inte mer än ett par lier men de kan stanna efter ytterligare 5km och dicka en slurk till och igen och igen.

Keep on Dreaming skrev:
Vad gör jag då för konstigt när båda mina egna + den jag lånat stannar efter 2,3,4 km och dricker:eek: ???
Kanske inte mer än ett par lier men de kan stanna efter ytterligare 5km och dicka en slurk till och igen och igen.

Hm, om du ger dom vatten i hagen så kanske dom inte är så törstiga när du rider?:p

Allvarligt, det kanske kan fungera?:confused:
Om en del hästar har nån mental spärr att dricka, så kanske man ska se till att de är utan vatten några timmar innan man rider, och sen träna hinkning hysteriskt, var tredje kilometer.
Eller bara sadla och tränsa och rida fram till en hink på stallplanen.

Keep on Dreaming skrev:
Va vad är det för påhopp!!!:eek: :mad: ;)

Dom har vatten både i vattenkopp och i balja så törsta borde dom inte göra.

Nej gud, det vet jag att det inte var. Utan helt enkelt att man kan vara så fräck att man låter bli vatten i hagen ett tag och bara vattnar dem ur hink, från sin egen hand. Det har jag och CK pratat om. Man vattnar några gånger om dagen i hagen och vill de inte dricka ur hinken man håller upp så får de snällt vänta tills hinken presenteras för dem nästa gång. Så kan de lära sig. Lätt att göra på vintern, då det ändå är problem med frysande vatten.

Men Drömmen, hade du ett lite sting av dåligt samvete eller ;). För att du blivit rädd för badkar i hagen. (Maja som såg Pandora leka med er nya plasttunna igår).

Hälsning Maja

Hej alla! Jag kommer här med en följdfråga till ursprungsfrågan: Hur ska jag göra med min häst som inte dricker med bett i munnen? Jag har nu provat många många gånger sedan i höstas att få Lady att dricka med bett i munnen, men det verkar som om hon inte fattar hur hon ska göra. Äta med bett går hur bra som helst, men när hon ska dricka tar hon bara in vatten i munnen utan att svälja. Tar man ur bettet ur munnen dricker hon, så det beror inte på att hon inte är törstig. Har ni tips?

Jag har börjat med att försöka få min häst att dricka med bett i munnen nu när vi ska testa på detta med distanns, men han drack inte förns han fick ut bettet. Men det jag gjorde då var att jag hade i lite havre i hinken, och så fort han såg vad som hamnade i vattnet så slurkade och slaffsade han i sig allt :D

Så har jag fortsatt fast jag har haft i mindre och mindre havre, bara så att hn ser och hör vad det, är så dricker han så snällt och fint :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 224
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 195
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 782
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka