Varför får inte hästar äta klippat gräs?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 6 349
M

moontje

Att hästar inte får äta klippt gräs har man ju hört sen man var liten, men varför egentligen? Det är samma sak som hö egentligen? Är det verkligen sant, och isåfall varför, eller är det kanske bara en myt? :confused:
Bara en fråga som mamma tjatar på dag in å dag ut... :cool:

Sv: Varför får inte hästar äta klippat gräs?

Dels är gräsklipp oftast väldigt kort, vilket gör att hästen har svårt att bearbeta det och det lägger sig som en gröt i mage/tarm o kan orsaka bland annat kolik och förgiftning (fång).
Dels släpper gräsklipparen ut väldigt mycket avgaser och annat som inte är direkt hälsosamt för hästen att få i sig.
Dels så kan gräsklipp som legat i solen lätt jäsa, och det är inte heller nyttigt för hästen.

Dels är gräsklipp oftast väldigt kort, vilket gör att hästen har svårt att bearbeta det och det lägger sig som en gröt i mage/tarm o kan orsaka bland annat kolik och förgiftning (fång).
Nu blir ju då gräset väldigt finfördelat även när hästen tuggar det själv ända från början. En häst mal sitt foder avsevärt mycket finare än gräsklipp.
Dels släpper gräsklipparen ut väldigt mycket avgaser och annat som inte är direkt hälsosamt för hästen att få i sig.
Beror nog lite på vad det är för klippare. En handjagare kommer inte förorena gräset och det finns olika typer av konstruktioner även på motordrivna klippare.
Dels så kan gräsklipp som legat i solen lätt jäsa, och det är inte heller nyttigt för hästen.
Det här tror jag är den största anledningen.

Jag har för övrigt sett många fodra sina hästar med det alldeles nya klippet utan att de fått några problem med det så till stor del så tror jag detta är en skröna liksom lädergrimma i transporten och stängd överlucka i transporten.

Jag tror det är pga risken för foderstrupsförstoppning.
En bekant till mig fodrade sina hästar med gräsklipp och den ena fick en rejäl förstoppning i foderstrupen. Sedan dess har inte jag vågat ge något sådant.
Är hästarna hungriga och tar en stor tugga så är risken att det fastnar stor

Nu blir ju då gräset väldigt finfördelat även när hästen tuggar det själv ända från början. En häst mal sitt foder avsevärt mycket finare än gräsklipp.

Mycket möjligt. Jag utgår från jämförelsen med att det nya gräset på våret är kort-kort, är risken för fång (förgiftning) kraftigt förhöjd samtidigt som om hästarnas behov av rejält strå ökar kraftigt (våra käkar gärna halm då) för att tarmarna behöver nåt att arbeta med för att få det med ut. Gräsklipp borde vara motsvarande, men asbolut, jag kan ha fel.

Mycket möjligt. Jag utgår från jämförelsen med att det nya gräset på våret är kort-kort, är risken för fång (förgiftning) kraftigt förhöjd samtidigt som om hästarnas behov av rejält strå ökar kraftigt (våra käkar gärna halm då) för att tarmarna behöver nåt att arbeta med för att få det med ut. Gräsklipp borde vara motsvarande, men asbolut, jag kan ha fel.

Att fångrisken är större på våren beror väl inte just på längden av gräset, utan att gräset växer till som mest då och således innehåller mkt fruktan vilket kan ge fång. Inte att gräset är kort...
Av samma anledning ska man väl inte släppa hästar på klippt eller för nedbetad vall, då gräset har "klippts av" har man gått tillbaka i processen, så gräset börjar växa till kraftigt igen som på våren=mer fruktan och risk för fång.
Rätta mig om jag har fel ;)

KL
De anledningar jag ser att inte ge klippt gräs är att det kan vara olja och bensin på det, risken för foderstrupsförstoppning, samt tillväxten av otrevligheter om det ligger i solen en stund.

Där rättar jag dig gärna eftersom jag vet att det är så i just det fallet. Det finns fler anledningar till att hästar får fng på våren givetvis och vid alla andra årstider också, men när det är för att gräset är kraftigt/innehåller mycket fruktan eller dyl, så är det inte förgiftningsfång de får. Förgiftade blir de när smågräset klabbar ihop i tarmarna, bland mycket annat, som alltid när det gäller fång. Våren är kanske fel att utrycka sig ocks eftersom det handlar om feb/mars, under förutsättning att inte snön ligger djup så klart.
Been there, done that, tyvärr. Därav har våra hästar alltid fri tillgång till halm i hagen denna tid så vi häver problemet.

Foderstrupsförstoppning är också ett problem i sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 390
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: Stergo
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 687
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka