Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

lillamy73

Trådstartare
Vet inte om jag är känslig eller så men man ska väl inte kunna se revbenen på en häst?

Idag har jag kört förbi flera hagar på olika ställen där jag sett vad jag tycker är magra hästar. I den ena hagen gick det tre stycken så jag tror inte att det var någon gammal eller sjuk häst.
Stallet ifråga hade två fina hästar som gick i en annan hage och detta var tre lösdrift hästar som inte var så vackra att se på.
Toviga i pälsen under magen och vad jag tyckte magra.

Är jag så känslig?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Näe jag håller med, man ska inte kunna se några revben. Men om man tillfälligt kan skymta dem tycker jag inte man ska gå i taket för det, vet själv hur otroligt fort en del hästar går ner, man hinner knappt köra till foderhandlaren när man märker att det nog behövs lite mer förrän hästen ser för smal ut. ;) Och så underskattar en del vad deras hästar behöver, men man ser lika många fall tvärt om. Dressyrhästar som äter så mycket kraftfoder för att hålla energin uppe under passen att de istället går och blir späckiga. :laugh: Men hellre det kanse, till en viss gräns iaf.

Jag tycker nog att man ser fler feta hästar än magra.
Om jag kikar ut genom fönstret ser jag en mager häst. Det är grannens inackordering, en 26 år gammal travare, som fallit ur under det senaste året. Inget konstigt med det, gamla hästar blir ofta tunnare. Särskilt om de inte är igång och bibehåller muskelmassan.

Immer

I år har många haft problem med att hålla sina hästar i hull.
Var tydligen dåligt med energi i fodret generellt i år.

Svarar både immer och heidi maria.

Kan nog känna att magra hästar är värre än en tjock och fet häst.
Skillnaden är just att den magra hästen inte får tillräckligt med mat som den kan tillgodo se sig.

Äldre och sjuka hästar vet man kan vara magra. Likaså snabbväxande ung hästar kan vara svåra att hålla i hull.

Svarar även nixa 324

Analys av stråfodret. Så man vet hur energin ligger.
Och en uträknad foderstat som väger upp den dåliga energin.

Hade turen att få ett kanon hö.
De skulle köra ensilage men det torkade för fort. Så det blev hö istället. var lite orolig först att det skulle vara för bra. Men det blev perfekt istället.

Jag ser också mycket mer feta hästar än smala.

Och nej, det är skadligare för en häst att vara i övervikt än undervikt. Fanns ett repotage om sådan forskning i ridsport för ett tag sedan.

Jag förstår inte varför alla hästar behöver enorma mängder kraftfoder?

Och jo, när min hästar springer och busar så syns revbenen på dem. Huuu.

Min ena häst faller alltid ur när hon kommer i fällperiod. I stort sett fri tillgång till hö och kan ju inte heller vräka i henne kraftfoder. Tror inte hennes mage klarar av hur mycket som helst. Vet att hon kommer igen sen iaf. Tycker att överviktiga hästar är värre, alltså dom som är riktigt feta.

nej tycker inte du är ett dugg känslig.
Jag avskyr när man kan se revbenen på hästar. Vet en här som har det som en trend på hennes inackorderingsstall att alla hästar ska man se revbenen på hon tycker nämligen att en häst som man inte ser revbenen på är tjock:grin:
En häst ska vara rund i formerna utan att vara fet dvs välmusklad och fin inte tanig.

Om hästen har dåligt med muskelmassa oxå- undernärd.
Så- kantig- omusklad överlinje, glanslös med vinterpäls kvar länge plus synliga revben är tecken på detta alt. sjukdom.

Sen är diskussionen om för välmående hästar annat, men alltför vanligt. Det hänger väl ihop med vårat eget leverne o perspektiv på saken:angel:

Senast ändrad:

tycker också att man ofta ser fetare hästar i hagarna än smala.
sen får man också tänka på att det är den tiden nu då hästarna lätt faller ur. antar att det inte är så lätt att hålla hästarna i vikt samtidigt som man vill att dom ska vara ute så mycket som möjligt osv. Jag vet flera hästar vars ägare sagt att dom blivit jättesmala nu bara för att dom ratar höt nu när gräset börjat komma som är godare.
:) / Höstmåne

Hej
Har en fånghäst som man ser revbenen på. Men han är rund och fin över rumpa och rygg, dvs inte undernärd. Går med munkorg nu och fodras som vanligt. Däremot min andra häst är lite mullig pga allt gräs som växer nu och henne har jag slutat att ge en massa hö för hon äter det inte.
I mitt fall så är det vet som rekommenderat att hålla valacken smal.
Kram Suss

Nej man ska inte kunna se revbenen på en häst.
Men just denna period som är för tillfället är det inte lätt att hålla hästar i hull. JAg skämdes något kopiöst över min häst ett år. Hon hade fri tillgång till hö av bra kvalite, men hon vägrade äta, hon åt ingenting. Det enda hon ville äta var gräset som knappt hade kommit upp ännu. JAg gjorde ju allt jag kunde.. Var ute och gick med henne när jag insåg att det var hopplöst att få i henne annat, jag plockade så mycket gräs jag bara hann, men det blev ju inte de mängderna hon behövde.
Höet var itne det enda hon ratade, hon ratade precis allt, så att få i henne vitaminer och mineraler var också lögn.. Och nej, hon var inte sjuk och hade inte mask. Bara på grund av henne släppte vi dem lite tidigt på bete det året (var mycket kallare då) för det var det enda att göra och hon tog igen sig efter ett tag, men hon såg bedrövlig ut.. Och jag hade ändå gjort allt jag kunde.

Man kan ha lite överseende med hullet den här tiden på året tycker jag. Jag ser hellre en liten undernärd häst nu än en som är jättefet eftersom det snart är dags för betessläpp vilket innebär att båda dessa kommer lägga på sig.
Nu säger jag inte att alla hästar släpps på bete, men för de som gör.

Om jag hade en sdn häst skulle jag göda upp den innan. Då brukar de vilja ha kraftfodret- om än mindre hö när gräset kommer.

Det är mer skadligt rent fysiskt för hästen att vara överviktig än underviktig, och jag förvånas också ofta över hur feta många människor låter sina hästar bli. Sen ska ju ingen häst behöva vara direkt mager heller. Det måste för övrigt vara ganska fruktansvärt rent psykiskt för en häst att hållas mager. Jämt hungrig, och knappast några 13 timmar ättid per dag...

Själv försöker jag hålla mina hästar så att revbenen känns med handflatan, och har hellre något mer hull än mindre. Jag gillar inte när de blir kantiga.

Jag gjorde något jag tänkt på länge igår, ringde djurskyddet i min stad för att åka ut och titta på en häst som är oerhört mager. Den är 12 år gammal och var ganska fin när den kom till stallet, men tjejen som har den har nada kunskap. Lånar in en gammal travare som sällskap till den. Och jag vet i fan hur den som lånat ut den är funtad, för med tanke på att tjejen inte kan något och inte heller har hjälp av hästkunniga. Red förbi för ett par dagar sedan, smygfotade den och skickade till djurskyddet, och de skulle åka ut direkt. Är hästen mager/smal för att den är gammal eller sjuk är det en sak, men har det gått så långt att hästen tappat gnistan och revben och höftben syns på grund av för lite mat är det en sak.

Senast ändrad:

*KL*

Håller med alla om att man oftare ser feta hästar än magra.

Men en sak som gör mig vansinnig är de som bantar ner sina hästar genom att ta bort kraftfoder & ge extremt lite hö!
Jag förstår inte varför folk inte fattar att en häst BEHÖVER en viss mängd hö & vill man ha ner den i vikt så MOTIONERA hästen..

f.ö så är det nog också så att om man är van vid hästar som är runda så tycker man nog att andra hästar ser magra ut.. Min vän som har nordsvensk klagar jämt på mitt halvblod (som ser mager ut enligt henne) trots att min häst knappast kan räknas som tunn..

Jag tycker nog att man ser fler feta hästar än magra.
Om jag kikar ut genom fönstret ser jag en mager häst. Det är grannens inackordering, en 26 år gammal travare, som fallit ur under det senaste året. Inget konstigt med det, gamla hästar blir ofta tunnare. Särskilt om de inte är igång och bibehåller muskelmassan.

Immer

Jag håller med - Jag tror att problememt med för feta hästar är mkt större än det omvända i dagens samhälle...

Inte för att det ena är bättre än den andra...:D

Det finns olika trender i Ridsportens grenar. Ingen hopp- eller fälttävlansryttare på bättre nivå vill väl ha en massa extrakilon för hästen att släpa på. Många av dessa hästar ser man revbenen på men de är ändå välmusklade. Då är det OK tycker jag.

Dressyrhästar och ridskolehästar brukar hållas i lite högre hull och det är väl naturligt att ägaren vill ha dem lite rundare bara det inte går till överdrift. Ridskolehästar som blir kantiga får lättare skavsår och sadeltryck är min erfarenhet.

Unghästar skall inte vara feta. Här säger forskningen att det är bättre att de blir lite tunna i växtperioderna än att man fodrar på dem feta i förebyggande syfte. Det spar ben och leder.

Feta utställningsponnyer har jag svårt för. Vanligt på welsh t ex. Kan ju inte vara så sunt att dölja ev exteriöra skavanker med späck som man ser ibland. Lagom är bäst och en fälttävlansponny i tävlingskondition kanske inte heller är optimal på utställning.

Varning för hästar som sätter mycket päls och SER normala ut men bara har päls och skinn egentligen. Här får man agera INNAN de börjar fälla.

För normalhästen är min åsikt att man skall känna revbenen med handen under lagret av underhudsfett men man skall inte SE dem.
Viktigt att KÄNNA när de har mycket päls. Sedan kollar jag överlinje på hals och rygg och vill ha muskler och lite rundare formen liksom "fyllt" kors.

Svarar både immer och heidi maria.

Kan nog känna att magra hästar är värre än en tjock och fet häst.
Skillnaden är just att den magra hästen inte får tillräckligt med mat som den kan tillgodo se sig.

Äldre och sjuka hästar vet man kan vara magra. Likaså snabbväxande ung hästar kan vara svåra att hålla i hull.

Svarar även nixa 324

Analys av stråfodret. Så man vet hur energin ligger.
Och en uträknad foderstat som väger upp den dåliga energin.

I verkligheten är det nödvändigtvis inte sådär lätt, tyvärr :crazy:

Känns kanske så lätt när man inte haft egna svårfödda hästar.

Men jag har hjälpt folk att få deras hästar upp i hull.
Senast ett shire sto som var tunn som bara den när hon kom.
Hade ett föl vid sidan och var dräktig igen.
Men hon blev fin tillslut.

Vet man att hästen tappar i fällning så kan man förebygga det. Man får vara föreseende.

Men som sagt har turen att mina egna hästar är lätt födda.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 330
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 228
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 641
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 899
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka