Varför i hela friden en valp?

Sv: Varför i hela friden en valp?

jag ÄLSKAR valpar och kan gulla med dem hur länge som helst. helst ska de vara lite smådryga och uppkäftiga också, då är de som allra sötast.

Galet morr, pipiga gläfs, fumliga attacker och pirayatänder. :love:

Och sen "vingel-tiden" med jättetassar då man kan skratta tills man får kramp i magen av slyngelhundar som slår knut på sig själva när de försöker röra sig snabbt. :D

Jag skaffar nog också vuxen hund helst av allt, eller ja unghund i alla fall.

Fast jag KAN vara något färgad av att ha haft valp(ar) konstant i 1 års tid nu :angel: Först en valpkull hemma i 9 v, sen behöll jag en. Därefter nästa valpkull när den som stannade hemma var 5 mån gammal, och då hade jag 11 st hemma i 5 mån - pga strul med papper från utlandet, så dom inte kunde säljas.. Där har jag nu en kvar ifrån.
Nu är den yngsta snart 8 mån gammal, rumsren och helt okej. Den äldre av dom är 13 mån gammal, och helt klar. För några år sedan fick jag hem en import som var 9 mån, och inte rumsren eller särdeles uppfostrad = inte kul!
Fick hem en 1½ år gammal import förra året, och det var sååå underbart att få hem en rumsren, koppeltränad och väluppfostrad individ.

I vinter får jag hem en valp igen, men den ska ut på foder illa kvickt :D Tror jag importerar en vuxen nästa år istället...

Galet morr, pipiga gläfs, fumliga attacker och pirayatänder. :love:

Och sen "vingel-tiden" med jättetassar då man kan skratta tills man får kramp i magen av slyngelhundar som slår knut på sig själva när de försöker röra sig snabbt. :D

:love::love::love:

Sambon kommer att bli överdröst med valptjat när han kommer hem imorgon :devil: Tur att vi inte har plats för en till :angel:

Jag bor i ett radhus (4:a) och har 5 st medelstora hundar hemma, så du kan säkerligen klämma in en till med lite tjat ;)

Finns det hjärterum, finns det stjärterum;

blogg

Jag bor i ett radhus (4:a) och har 5 st medelstora hundar hemma, så du kan säkerligen klämma in en till med lite tjat ;)

Finns det hjärterum, finns det stjärterum;

blogg

Vi ska ju flytta isär, så det verkar som att jag, 25-kilosvovven och 2 katter får klämma ihop oss på 24 kvm. Nog för att jag lätt skulle kunna leva med en vovve till där, men jag tror folk skulle ringa djurskydd då :angel:

underbar bild :love:

kl

Jag har gärna valptiden, dels är ju valpar helt underbara (söthet osv), dels så tyckte/tycker jag det var/är väldigt roligt att se den lilla hunden utvecklas och mogna. Och att veta att JAG har gjort det själv!

Dock, om det skulle bli hund just nu, skulle det nog bli en vuxen. Jag måste smälta valptiden lite till först :rofl:

Vuxna hundar!

Har nu min allra första valp och jadu, jag uppskattar INTE valptiden. Förstår inte varför jag skaffade mig en valp överhuvudtaget för det är inte roligt - de minsta. Jag vill bara att tiden ska gå fort så han blir stor.

Nej, då tar jag 10 gånger hellre en omplaceringshund och jobbar bort eventuella olater.

Jag skaffar nog också vuxen hund helst av allt, eller ja unghund i alla fall.

Fast jag KAN vara något färgad av att ha haft valp(ar) konstant i 1 års tid nu :angel: Först en valpkull hemma i 9 v, sen behöll jag en. Därefter nästa valpkull när den som stannade hemma var 5 mån gammal, och då hade jag 11 st hemma i 5 mån - pga strul med papper från utlandet, så dom inte kunde säljas.. Där har jag nu en kvar ifrån.
Nu är den yngsta snart 8 mån gammal, rumsren och helt okej. Den äldre av dom är 13 mån gammal, och helt klar. För några år sedan fick jag hem en import som var 9 mån, och inte rumsren eller särdeles uppfostrad = inte kul!
Fick hem en 1½ år gammal import förra året, och det var sååå underbart att få hem en rumsren, koppeltränad och väluppfostrad individ.

I vinter får jag hem en valp igen, men den ska ut på foder illa kvickt :D Tror jag importerar en vuxen nästa år istället...

Oj! Hur många hundar/valpar har du hemma just nu som ska behållas? Jag får det till hur många som helst :D

KL

Defenitivt valpar. Jag vill forma från första stund och visst kommer det många jobbiga stunder emellanåt, mycket passande etc, men jag tycker att det är värt det. När jag har haft passhundar hemma (en hel del vid detta laget) eller bara rört mig bland andras vuxna hundar i oliak utsträkning så stör jag mig lite på att dom inte kan styras så enkelt som min. Dom förstår ju inte vad jag menar om jag inte är väldigt tydlig. Jag ställer inte krav på andras hundar hux flux, men det känns så ofta väldigt oharmoniskt.

Det går ju inte på en dag att få en valp så följsam heller, men det är lättare och jag har mer tålamod med en bebis.

Jag tänkte, när jag först såg tråden, tankar i stil med "Jo, de är väl jobbiga, men åh, jag vill nog ha en valp ändå!".

Från igår till idag hade jag en vän här med valp. En underbar valp - MEN jag tänkte flera gånger saker som "Vad fantastisk han är, och så skönt att han inte är min!".

Jag kan nu njuta av att ha en hund som lugnat sig efter att ha varit vild som valp. Hennes mor är också underbar och därför har jag två härliga hundar.

Jag slipper eventuellt kiss på golvet. Slipper vassa tänder, eventuellt söndertuggade möbler/sladdar/whatever. Jag kan gå låånga promenader och det går att träna fullt ut med mina vuxna damer.

MEN jag är väldigt glad att jag haft min unga från att hon var valp. Eftersom jag vill träna, men skaffar "sällskapsraser" är chansen att få en lättbelönad, lekglad, äldre hund inte stor. Många vuxna vinthundar uppskattar inte lek med människa, gillar inte leksaker och är allmänt svårbelönade. Min unghund har jag lekt med från början och hon är väldigt lättbelönad.

Så tja, jag vill inte ha någon valp nu, men ska jag ha ny hund som inte automatiskt har mycket arbetsmotor och samarbetsvilja, ja då vill jag ha den från valpstadiet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 449
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 383
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka