Varför ingen stil och hyfs?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kavalleri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 728
Sv: Varför ingen stil och hyfs?

Lösning på problemet 1:

Har för mig att Malin Baryard av företrädesvis manliga åskådare gjorde ett bejublat inslag synnerligen LÄTTKLÄDD för några år sen i globen..
Och hm... det vore inte så dumt att ta efter kanske...då slipper man ju skita ner kläderna :idea:

Lösning på problemet 2:

Fööör..tjejer, ni har väl ätit ordentligt med B-vitamin nu, så ni satt ordentlig VINTERPÄLS?
Denna viktiga egenskap skall inte underskattas, då man men fördel slipper påtaga diverse extra fiberkläder från HH m fl. i vinter.
Så, som övervintrande nordbo -tag detta råd - lägg undan lady-shavern i byrålådan fram till sommaren!!
Personligen håller jag på detta förslag, vad tror ni? :)

Haha jag håller faktist med lite, fast bara det om ryttarna.

Inte klokt att vissa kan rida runt i skabbkläder. Det värsta som finns är ändå folk som rider i mysbyxor :crazy: DEt skriker lång väg om dom att dom inte tar ridningen seriöst..Faktist

Nää, vaddå??

Det borde ju ridportstillbehörsfabrikanterna genast haka på och VERKLIGEN INSE BEHOVET hos oss vanliga medborgare!

Ja, av HELSKODDA rosa mysbxor alltså, eller hur? :idea:

Håller med...

När jag ser en slarvigt klädd ryttare med oputsad utrustning etc så drabbas jag av fördomar om att personen inte är så noga med annat heller. :o

Jag måste nog hålla med dej. En av grundreglerna inom ridsporten har alltid varit "hel och ren" (det har åtminstone varit så sedan jag började rida 1964).
Det finns inga som helst krav på att man ska ha märkeskläder eller alltid vara välputsad, men hela och rena kläder är väl det minsta man kan kräva. :D

Immer

Rena kläder....hm...
Har någon någonsin uppmärksammat kombinationen fleece-islandshästpälsfällning?
Jag vet inte vad man ska säga, ja i korthet...man får päls själv.. :eek:
Hamnar det också under rubriken "oputsad" ?

Men det är ju så svårt att få bort hår även när man tvättar kläderna sedan! (Gäller även andra sorters hästhår än islandshäshår.) Alltså tar man på en jacka eller så i ett lite blankare tyg som det inte fastnar på! :)

Det kan jag tillägga till mitt egna inlägg!
Mina stallkläder är mycket smutsigare än mina ridkläder, jag använder olika kläder som tål olika mycket beroende på vad jag ska göra :p
Och att stallkläderna blir smutsiga ser jag som fullt logiskt eftersom det är dammigt i ett stall och jag har en häst som älskar att rulla :idea:

Så tyvärr kan jag inte följa era "regler" om att vara ren, hel är jag inte men inte ren :crazy:

jag som novis inom denna ädla sport, kan inte annat än att reflektera över era inlägg, och försöka dela med mig av min kunskap.
det finns inget klädesreglemente för civilpersoner i vardagen. alltså ingen som visiterar "puts och stuts" i korridoren på morgonen. jag skruvar inte i lastbilar eller annat iklädd smoking och lackskor, av samma anledning som dom som lägger in sina synpunkter på denna tråden. jag förstår att man vill vara rädd om sina svindyra ridstövlar eller ridbyxor. men varför du blir upprörd kan jag inte fatta. hur klär du dig själv, i uniform M/1896, med plymer och gehäng och sabel??? kan du förresten ge mig en lektion i gammal svensk kavalleri shock??
men en reflektion som jag givetvis får är ju, om man köpt stövlar för 3-5000, så har man gjort en dålig affär om man inte kan använda dom när man mockar :) :) men så länge man inte står under ett direkt reglemente, så är det upp till den enskilde att på passande sätt klä sig efter uppgiften och aktuella aktiviteter, ingen av oss andra har rätt att döma eller kritisera någon annan, det kallas solidaritet och kamratskap, och det bidrar till en god stämmning.
men det är ju min personliga reflektion.

majola skrev:
Håller med...

När jag ser en slarvigt klädd ryttare med oputsad utrustning etc så drabbas jag av fördomar om att personen inte är så noga med annat heller. :o

eller så är man så noga med allt annat att man inte hunnit ha tid för att bry sig om hur man ser ut efter en dag i stallet?

Nää! :D Det verkar inte rimligt att man är toknoga med allt annat och sedan byter personlighet helt plötsligt när det kommer till att putsa stövlarna. (OBS! Jag är lite ironisk...)

Om man ser ut så efter en lång dag i stallet är ju en sak. Men om man ser ut så redan när man kommer, eller när man dyker upp på en träning, det är en annan sak...

Men jag bryr mig ju inte så mycket om hur andra ser ut. Själv försöker jag dock vara hyfsat ren åtminstone vid dagens början. Sedan vet man ju aldrig vad som händer!

med risk för att låta som en fanjunkare, så hävdar jag bestämt att en väl underhållen och vårdad utrustning, är enklare att bibehållla ren, hel och funtionsduglig. men det gäller allt. inte specefikt ryttarens kläder. men läder som regelbundet smörjs, behöver inte så mycket tid varje gång. detta är ingen nyhet. men direkt man eftersätter underhåll, så behövs det mycke mer möda att ta igen det förlorade. det är skillnad på puts, och vårdad.

Det är kanske inte alla som är gjorda av pengar. Mitt sista par ridbyxor slets ut fullständigt förra sommaren. Eftersom jag anser det viktigare att betala hovslagare, stallhyra och ev veterinärvård finns nu inga pengar att köpa nya ridbyxor för.

Jag kan helt enkelt inte få bägge delarna. Antingen har hästarna det bra, eller så har jag det. Självklart håller jag mig någotsånär hel och ren, men utöver det finns inga valmöjligheter.

Till slut blir det så - man tager vad man haver och äter nudlar veckans alla dagar...

Det brukar skämtas om varför alla hästtjejer har långt hår; vi har nämligen inte råd att gå och klippa oss...!

jag förstår det helt och hållet, men tydligen inte författare till den här tråden. men jag ska ge dig ett tips, köp en overall. när du ska slaska och gegga är det bra investering, och det håller dina ridkläder renare, men håller man på med hästar måste man räkna med att bli skitig. men det finns det ju tydligen en del som inte fattar.
preussisk kavalleri diciplin, dog ut med freden i versailles 1918. må stolt minne vila över preussarnas husarer och ulaner. för nästa gång dom skulle ut i krig var dom uppsuttna i pansrade motordrivna vagnar, och det var annat furage till dom hästkrafterna... :D

Tölva skrev:
Hästlivet är verkligen underbart!

Kassakistan skulle förmodligen vara full om inte guldpenningarna rullade iväg till Börjes, Hööks o dylika extremt viktiga instutioner.
(frågan är, vet övriga familjemedlemmar verkligen OM det?...hm..)

Uppkrupen i mjuka soffan efter en lycklig ridtur i naturen, ojdå, förlåt
familjen, GLÖMDE att ta av mig ridbrallorna...sorry.
HÅR i soffan? Nä, det tror jag nog inte...det är nog hundens...
ok ok, lovar att försöka få bort det med tejprullen...

Mamma!!! Äckliga HÄSTHÅR i mina kalsonger!!! Du får fasen mej LÄMNA IN dina hästtäcken till nån FIRMA eller nåt!!!

Hej älskling - Nä förresten, du luktar...ja,...nåt.. återkommer med potentiell puss till senare, när du duschat...

Har du GIFT dig med hovslagaren? Han var ju här alldeles nyss!
(10 veckor sen..) Och veterinären, grejjer mot A2, är det nåt regemente eller nåt?

NÄR kan vi egentligen boka den där semesterresan? Är det ALDRIG slut på den där uschliga tävlingssäsongen?

:smirk: Ja ja, min familj är trots allt väldigt tålmodig.
Allmänbildad är jag också, maken läser DN, jag själv är frukostbegravd i "Ridsport"

Kan man begära mer av livet? :love:

suverän :rofl:

Och vem ska betala den overallen menar du? Som jag sa, jag har i
INTE RÅD att köpa något nytt!

Det här var en helt underbar tråd! :) :banana:
Jag har följt tråden nu och det ena inlägget är bättre än det andra! Jag kan ju hålla med dig med islänningen att jag alltid får en mixad färg på jackan under vårfällningen vit fjordingpäls+brun kallblodstravarpäls och nu kommer även ett tillskott av svart kallblodstravarpäls. Fina färger om inte håren sätter sig i byxorna... :rofl: :rofl:
Magdalena

hahaha :rofl: förlåt men du är ju ett stort skämmt

Kavalleri skrev:
Hur kommer det sig att så många människor i "hästsvängen" är så slummiga och ovårdade?

På stadens gator kan man ju se ungdomsligister i (av fabrikanten) förstörda byxor, trasiga tröjor och flottiga mössor. Avstående från dusch verkar också vara ett mode, särskilt intressant om man hamnar som medpassagerare med dessa figurer på spårvagn eller buss. Dessa individer hamnar i vuxen ålder ofta under Kriminalvårdsverkets ömma omsorger...

Sorgligt är emellertid att detta tycks sprida sig till landets hästkretsar. Välutbildade vuxna, skolintresserade barn och andra tycks i hästsammanhang helt lämna sina normala beteendemönster.

Oputsade stövlar, hästdrägelsstinna byxor, luggslitna tröjor osv. vanpryder eljest civiliserat folk!

Vadan detta?

"Kavalleri"
f.d. skånsk dragon

Du skulle gilla mina kritstrecksrandiga helskodda skoridbyxor. Men ogilla resten jag har på mej. Jackor fulla med konstiga fläckar som kommer från var? Märkligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka